Partnerzy serwisu:

Trzy filary Luxtorpedy

Jakub Madrjas 21.02.2017 290

Trzy filary Luxtorpedy
Fot. Łukasz Piotrowski, SM42.pl
Na prośbę „Rynku Kolejowego”, Ministerstwo Rozwoju przedstawiło założenia Luxtorpedy 2.0, czyli kolejowej części tzw. Planu Morawieckiego.
Rząd przyjął 14 lutego 2017 r. Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, zwaną „Planem Morawieckiego”. W ogólnej informacji o projekcie nie było wzmianek na temat transportu. Jak jednak powiedziała „Rynkowi Kolejowemu” wiceminister rozwoju Jadwiga Milewicz, rozmowy w sprawie programu Luxtorpeda trwają.

– Nie mamy żadnych widełek ani szacunków, jeżeli chodzi o koszt Luxtorpedy, musimy mieć najpierw plany zakupowe, do połowy roku chcielibyśmy skonstruować taki zamknięty program finansowy. Część tych zakupów będzie uruchomiona w tym roku, część modernizacji będzie zamawiana również jeszcze w tym roku – podkreśla Jadwiga Emilewicz. Więcej na ten temat tutaj.

Zintegrowana sieć transportowa

Na prośbę "Rynku Kolejowego” Ministerstwo Rozwoju przedstawiło bardziej szczegółowe informacje na temat Luxtorpedy. W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wiele miejsca poświęcone jest zagadnieniom transportu, w tym kolejowego, jako obszaru niezbędnego do osiągnięcia jej celów. Działania w tym obszarze będą służyć zwiększeniu dostępności transportowej oraz poprawie warunków świadczenia usług związanych z przewozem towarów i pasażerów – informuje Monika Ociepka z departamentu komunikacji MR.

Jak zapewnia ministerstwo, efektem tych działań będzie „zbudowanie wielogałęziowej (kolej, drogi, sieci aglomeracyjne, sieci żeglugi śródlądowej i morskiej, porty lotnicze), zintegrowanej i uzupełniającej się sieci transportowej”. – Pozwoli ona m.in. na ograniczanie jednostkowych kosztów transportu, poprawę bezpieczeństwa, jakości usług transportowych w przewozie towarów i pasażerów, dostępności transportowej w wymiarze europejskim, krajowym i lokalnym, a także ograniczenie emisji zanieczyszczeń pochodzących z tego sektora – czytamy w odpowiedzi.

Istotnym rezultatem Planu Morawieckiego ma być również zapewnienie odpowiedniego nasycenia systemu transportowego w Polsce usługami cyfrowymi opartymi o inteligentne systemy transportowe zmniejszające korki, podnoszące poziom bezpieczeństwa użytkowników infrastruktury i uczestników ruchu, integrujące wszystkich zarządców infrastruktury w ramach jednego systemu zarządzania ruchem. „Aby skuteczniej realizować cele Strategii, ujęto w niej m.in projekty strategiczne i flagowe. Wdrożenie podejścia projektowego ma na celu operacjonalizację zaplanowanych działań oraz ułatwienie śledzenia postępów w realizacji celów” – dodaje przedstawicielka resortu. Lista wspomnianych projektów liczy obecnie ok. 185 przedsięwzięć, zarówno z zakresu rozwiązań legislacyjnych, jak i konkretnych inwestycji.

Trzy filary

I właśnie jednym z projektów flagowych – jako istotnych dla gospodarki – jest projekt Luxtorpeda 2.0. – Projekt ma na celu stymulowanie rozwoju produkcji nowoczesnego taboru szynowego w oparciu o nowoczesne produkty krajowego przemysłu oraz znaczące odnowienie parku taboru kolejowego – informuje Monika Ociepka. Zgodnie z projektem Luxtorpeda, rozwój transportu szynowego oparty będzie na trzech filarach, tj. na:

  • nakładach na badania, rozwój i innowacje m.in. w ramach programu sektorowego Innotabor, finansowanego z Programu Inteligentny Rozwój;
  • zakupie nowego taboru;
  • modernizacji eksploatowanego taboru szynowego.
Jak informuje MR, w ramach programu sektorowego Innotabor „Innowacyjny tabor szynowy do przewozów pasażerskich, towarowych i specjalnego przeznaczenia”, który realizowany będzie w latach 2017-2023 w trzech etapach, przedsiębiorcy taboru szynowego złożyli wnioski na dofinansowanie projektów badawczych na łączną kwotę 1,2 mld zł. W ramach pierwszego etapu, który realizowany będzie już w II kwartale br. wnioski złożono na kwotę 160 mln zł i dotyczą one projektów badawczych zarówno w zakresie miejskiego taboru szynowego, jak i międzymiastowego. – Wykorzystanie wyników projektów pozwoli uruchomić seryjną produkcję nowoczesnych i konkurencyjnych pojazdów szynowych – uważa MR.

Trwają rozmowy z przewoźnikami

– W sprawie zakupu i modernizacji taboru szynowego Ministerstwo Rozwoju oraz Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa prowadzą obecnie uzgodnienia z przewoźnikami odnośnie ich potrzeb w tym zakresie. Po dokonaniu uzgodnień zostaną zdefiniowane niezbędne środki finansowe – podsumowuje przedstawicielka resortu.

Tę informację potwierdzają zarówno Przewozy Regionalne, jak i PKP Intercity. – Prowadzimy rozmowy z Ministerstwem Rozwoju w sprawach związanych z ogłoszoną w ubiegłym roku strategią taborową na lata 2016-2020, również z uwzględnieniem lat następnych, w ramach której przeznaczymy ok 2,5 mld złotych na modernizację, naprawę oraz zakup w sumie 510 wagonów oraz 60 lokomotyw, a także na modernizację 15 stacji postojowych – mówi „Rynkowi Kolejowemu” rzecznik PKP Intercity Cezary Nowak. Kolejna tura rozmów odbędzie się w marcu.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony