Afera w przetargu na dostawy wagonów na Ukrainę
Michał Szymajda ⚫ 20.04.2021 ⚫
4,6k

Ukraińskie wagony nowego typu w Odessiefot. M. Szymajda
W marcu informowaliśmy o planowanym przetargu na dostawę prawie setki nowych wagonów dla Kolei Ukraińskich. W rzeczywistości gospodarczej naszych sąsiadów wciąż dochodzi jednak do zadziwiających historii. Aferę wywoła firma, która fałszywie podawała się za dilera Pesy.
Ukrzaliznycia zaprosiła do składania ofert na dostawy nowych wagonów kilku producentów. Oficjalne zaproszenie od UZ dostała także Pesa. Do wyboru oferty ma dojść jeszcze w 2021 roku, zamówienie zwiększono z 85 do 100 wagonów. Kwota, jaką na wagony chcą poświęcić Koleje Ukraińskie, to około 3 milardy hrywien, czyli około 410 milionów złotych.
Swój akces do przetargu zgłosiła m. in. firma “Термінал-Захід” (Terminal – Zachód), która wykazała zaskakująco niski kapitał zakładowy w wysokości 10 tysięcy hrywien, czyli około 1 400 złotych. Deklarowała się jako pośrednik w sprzedaży wagonów, nazwała się też “oficjalnym partnerem Pesy Bydgoszcz na Ukrainę” i wniosła uwagi do przetargu, które były rozpatrywane przez Komitet Antymonopolowy. Chodziło o potencjalne forowanie Kriukiwskich Zakładów Budowy Wagonów, które, zdaniem „Terminalu-Zachód”, były wspierane przez specyfikację przetargową. To na kilka tygodni zablokowało przetarg, wniosek bowiem musiał być rozpatrzony. Został odrzucony.
Tymczasem Pesa podkreśla, że nie zna swojego „przedstawiciela” na Ukrainie i nie posiada z nim kontaktów. Producent nie chce się w tej sprawie wypowiadać dla mediów oficjalnie, wyjaśniając, że nie jest w sytuacji stroną. Oficjalną informację w tym zakresie przekazano natomiast Kolejom Ukraińskim. Te w komunikacie podały, że Pesa nie ma z „Terminalem Zachód” nic wspólnego, co potwierdziły oficjalne dokumenty.
Do przetargu na produkcję wagonów na Ukrainę, poza „Terminalem Zachód” wystartowały dwie firmy: rodzime Kriukiwskie Zakłady Budowy Wagonów oraz chiński producent CRRC Tangshan. W planie podstawowym mieści się dostawa 51 wagonów sypialnych kupe, 12 wagonów sypialnych kupe z dwoma siedzeniami w przedziale, 20 wagonów kupe z miejscami dla osób na wózkach inwalidzkich oraz 17 wagonów kupe z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami i z pomieszczeniem kierownika pociągu.
Swój akces do przetargu zgłosiła m. in. firma “Термінал-Захід” (Terminal – Zachód), która wykazała zaskakująco niski kapitał zakładowy w wysokości 10 tysięcy hrywien, czyli około 1 400 złotych. Deklarowała się jako pośrednik w sprzedaży wagonów, nazwała się też “oficjalnym partnerem Pesy Bydgoszcz na Ukrainę” i wniosła uwagi do przetargu, które były rozpatrywane przez Komitet Antymonopolowy. Chodziło o potencjalne forowanie Kriukiwskich Zakładów Budowy Wagonów, które, zdaniem „Terminalu-Zachód”, były wspierane przez specyfikację przetargową. To na kilka tygodni zablokowało przetarg, wniosek bowiem musiał być rozpatrzony. Został odrzucony.
Tymczasem Pesa podkreśla, że nie zna swojego „przedstawiciela” na Ukrainie i nie posiada z nim kontaktów. Producent nie chce się w tej sprawie wypowiadać dla mediów oficjalnie, wyjaśniając, że nie jest w sytuacji stroną. Oficjalną informację w tym zakresie przekazano natomiast Kolejom Ukraińskim. Te w komunikacie podały, że Pesa nie ma z „Terminalem Zachód” nic wspólnego, co potwierdziły oficjalne dokumenty.
Do przetargu na produkcję wagonów na Ukrainę, poza „Terminalem Zachód” wystartowały dwie firmy: rodzime Kriukiwskie Zakłady Budowy Wagonów oraz chiński producent CRRC Tangshan. W planie podstawowym mieści się dostawa 51 wagonów sypialnych kupe, 12 wagonów sypialnych kupe z dwoma siedzeniami w przedziale, 20 wagonów kupe z miejscami dla osób na wózkach inwalidzkich oraz 17 wagonów kupe z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami i z pomieszczeniem kierownika pociągu.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |