Partnerzy serwisu:

Trwają testy Frecciarossy 1000 pod marką Iryo między Madrytem a Barceloną

Przemysław Farsewicz 27.08.2022 2,4k

Trwają testy Frecciarossy 1000 pod marką Iryo między Madrytem a Barceloną
fot. Iryo
Rozpoczęły się testy techniczne Frecciarossy 1000 na linii kolejowej między Madrytem a Barceloną. Przeprowadza je ILSA, czyli włosko-hiszpańskie konsorcjum FS Italiane Group z udziałem Trenitalii. To ostatni etap do uzyskania homologacji. Nowa marka szybkich połączeń Iryo ma wystartować jeszcze w tym roku. Sprzedaż biletów zaplanowano na przełomie września i października.
Pojawienie się Iryo to efekt liberalizacji na hiszpańskiej sporej sieci KDP. Proces ten trwa już od listopada 2019 roku. Wówczas to iberyjski zarządca kolejowy przydzielił 30 proc. połączeń na hiszpańskiej sieci kolei dużych prędkości. Będzie to zatem druga największa – po narodowym Renfe – oferta. Pierwsze pociągi Iryo mają połączyć Madryt z Barceloną, Walencją, Alicante, Malagą, Sewillą. W późniejszych fazach oferta ma być rozwijana. Obecnie, poza państwową Renfe, na hiszpańskiej KDP kursują także pociągi francuskiego Ouigo, które konkurują na trasie Barcelona – Madryt.

Iryo, będące marką handlową spółki Ilsa (właścicielem jest włoska państwowa Trenitalia i Air Nostrum) będzie miała łącznie do dyspozycji 20 składów zespolonych ETR-ów 1000, produkowanych we Włoszech i Hiszpanii przez Hitachi Rail wraz z grupą Alstom (wcześniej: Bombardier Transportation). Pojazdy te znane są już z Włoch, gdzie kursują pod marką Frecciarossa. Są wykonane z materiałów nadających się w 95 proc. do recyklingu i będą mogły kursować z prędkością do 350 km/h. Pociągi pozwolą zaoszczędzić aż 80 proc. emisji dwutlenku węgla w przeliczeniu na jednego pasażera.

Projekt zainicjowany w Hiszpanii przez Trenitalię ma na celu zachęcenie coraz większej liczby osób do wybierania pociągu do realizowania podróży. Jak twierdzi przewoźnik, dziesięcioletnie doświadczenie z obsługi włoskiej sieci KDP pozwoli na dalszy rozwój transportu kolejowego pomiędzy głównymi miastami w Hiszpanii.

W Europie międzynarodowa grupa pasażerska FS Italiane Group, w której włoska Trenitalia jest liderem, jest obecna także we Francji pod nazwą Trenitalia France z połączeniami między Mediolanem a Paryżem oraz Paryżem i Lyonem z Frecciarossa 1000 , w Wielkiej Brytanii z Avanti West Coast i c2c, w Niemczech z Netinera (jako regionalnym operatorem), w Grecji z Hellenic Train, zaś w Holandii z ofertą połączeń autobusowych Qbuzz.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony