Partnerzy serwisu:

Trwa rozbiórka wąskotorowej kolei KWK Centrum

Kasper Fiszer 29.04.2019 64

Trwa rozbiórka wąskotorowej kolei KWK Centrum
KWK Centrum w 2011 r. fot. eugen/fotopolska.eu, lic. CC BY-SA 3.0
Z powierzchni ziemi znika sieć kolei wąskotorowej funkcjonującej na terenie KWK Centrum w Bytomiu. Jej likwidacja jest częścią działań Spółki Restrukturyzacji Kopalń, które mają doprowadzić do zagospodarowania dużego terenu pogórniczego w innym celu – najprawdopodobniej przemysłowym. Prace rozbiórkowe potrwają aż do 2022 r., do tej pory rozebrano ok. 200 metrów torowiska.
Ostatecznie kończy się historia kolei zakładowej Kopalni Węgla Kamiennego „Centrum”. Zamknięty w 2015 r. zakład położony był w Bytomiu, a jego teren do tej pory nie został zagospodarowany. Zarządza nim Spółka Restrukturyzacji Kopalń, która przejęła go w dniu zakończenia regularnej pracy. Likwidacji ulega trasa wąskotorowa, która nie wybiegała poza teren kopalniany.

Likwidacja obiektów, w tym wąskotorówki, potrwa jeszcze trzy lata

– W marcu i kwietniu tego roku zlikwidowano 200 metrów torowiska – potwierdza Wojciech Jaros ze Spółki Restrukturyzacji Kopalń. – Prace rozbiórkowe jeszcze się nie zakończyły. Będą one kontynuowane wraz z likwidacją obiektów na powierzchni – dodaje. Proces ten będzie trwał aż do końca roku 2022. Rozbiórka dawnego torowiska jest elementem przygotowania terenu pod jego wykorzystanie w celu innym niż prowadzenie wydobycia.

– Zadaniem SRK jest przygotowanie terenów w taki sposób, by mogły zostać wykorzystane w przyszłości. Co do sposobu wykorzystania droga jest obecnie otwarta – tłumaczy przedstawiciel zarządcy kopalni. – Myśli się przede wszystkim o infrastrukturze przemysłowej. Dawne KWK Centrum zajmuje obszar ponad 55 hektarów, jednak część z tego zajmie pompownia – zapowiada. Ma ona odpowiadać za odwadnianie wschodniego skrzydła dna Niecki Bytomskiej, co ma duże znaczenie także dla pracy wciąż działających zakładów górniczych.

Teren po kopalni najprawdopodobniej zostanie wykorzystany w przemyśle

– W pierwszej kolejności prowadzimy rozmowy z gminami. Jeśli nie są one zainteresowane [przejęciem teremu] lub są zainteresowane tym tylko częściowo, tereny (czy ich część pozostała) zostają wystawione na sprzedaż (przetarg) – opisuje sposób działania SRK nasz rozmówca. Z pewnością nowym bytomskim krajobrazie nie będzie już jednak miejsca na pozostałości systemu kolejowego kopalni. Przypomnijmy, że niezależnie od wewnętrznego systemu wąskotorowego do KWK Centrum prowadziła nieczynna łącznica nr 888 odgałęziająca się od sieci kolejowej w Bytomiu Północnym.

KWK Centrum powstała na przełomie lat 70. i 80. XIX w. Od 1993 r. funkcjonowała w ramach Bytomskiej Spółki Węglowej, a niedługo po włączeniu jej w struktury BSW została formalnie połączona z KWK Szombierki. W 1999 r. po likwidacji ruchu Szombierki została przekształcona w Zakład Górniczy Centrum, który cztery lata później stał się częścią Kompanii Węglowej, która z kolei połączyła ZG Centrum z KWK Bobrek. W 2015 r. kopalnie ponownie rozdzielono, a KWK Centrum postawiona została w stan likwidacji całkowitej i włączona w struktury SRK.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony