Partnerzy serwisu:

Trwa renowacja historycznych wiat na stacji w Strzegomiu

Witold Urbanowicz 23.07.2021 2,1k

arrow
arrow
Trwa renowacja historycznych wiat na stacji w Strzegomiu
fot. WU
Trwa renowacja historycznych wiat na stacji w Strzegomiu
Trwa renowacja historycznych wiat na stacji w Strzegomiu
Trwa renowacja historycznych wiat na stacji w Strzegomiu
Strzegom jest jedną z szeregu dolnośląskich stacji wyposażonych w historyczne drewniane wiaty. Podróżni mogą już korzystać z wyremontowanego zadaszenia na peronie 2, a w najbliższych miesiącach zakończą się prace na peronie 1.
W Strzegomiu znajdują się dwa perony – oba wyposażone w drewniane zadaszenia, przykrywające sporą część powierzchni. – Wiaty pochodzą z II poł. XIX i początku XX wieku. Budynek dworca oraz wiaty zostały wpisane do ewidencji gminnej miasta Strzegomia – mówi Bohdan Ząbek z biura prasowego PKP PLK. Teraz, pod okiem konserwatora, sukcesywnie zadaszeniom jest przywracany blask. W końcówce zeszłego roku przeprowadzono remont drewnianej wiaty na peronie nr 2, a jego koszt wyniósł ok. 360 tys. zł.

Teraz przyszła pora na wiatę na peronie nr 1 przy budynku dworcu. – Główny zakres robót obejmuje wymianę poszycia dachowego wiaty. Zostaną oczyszczone słupy i inne elementy drewnianej konstrukcji (wraz z odtworzeniem zdobień, a w przypadku ich złego stanu będą wymienione na nowe). Wykonana zostanie impregnacja grzybobójcza desek, wymienione zostaną rynny i przeprowadzone zabezpieczenie antykorozyjne metalowych elementów – wymienia Ząbek. Roboty te mają zakończyć się w październiku.

Wartość prac przy wiacie na peronie nr 1 to 278,5 tys. zł. Wykonuje je Zakład Usługowy Ogólnobudowlany R. Zarzycki, P. Gadzina z Kamiennej Góry. Firma ta ma już doświadczenie w renowacji drewnianych wiat –m.in. w Długopolu-Zdroju, Kamiennej Górze czy Lądku-Zdroju.

Remont wiat to niejedyne prace związane z historycznymi obiektami kolejowymi w Strzegomiu. W zeszłym roku ukończono renowację ok. 700-metrowej estakady z 1911 r. – Odnowiona estakada nie tylko ozdabia teraz panoramę strzegomskiej starówki ale również pozwala na odciążenie ruchu drogowego od uciążliwego przewozu kruszywa – mówi Bohdan Ząbek.

Dolny Śląsk obfituje w dziedzictwo kolejowe. – Również ostatnie prace wykonywane przy modernizacji linii kolejowej z Wrocławia do Jeleniej Góry w kilku lokalizacjach były prowadzone wg wymagań konserwatorskich. Tak było np. przy odnowieniu wiaty przy budynku dworca w Świebodzicach i modernizacji stacji Wałbrzych Szczawienko – wskazuje Ząbek.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony