Partnerzy serwisu:

Trendy wzrostowe na kolei powinny się jeszcze utrzymać w 2017 r.

Martyn Janduła 01.12.2016 89

Trendy wzrostowe na kolei powinny się jeszcze utrzymać w 2017 r.
fot. Michał Szymajda
Kolejne wyniki opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego tylko potwierdzają, że obecny rok będzie rekordowy pod względem liczby przewiezionych pasażerów. Dane za październik okazały się także najlepszym miesięcznym wynikiem podczas ostatnich trzech lat. Eksperci twierdzą, że wynik ten będzie jeszcze rósł – prawdopodobnie nawet w 2017 roku – do czasu największych infrastrukturalnych inwestycji.
Więcej połączeń i więcej pasażerów

Według danych dostarczonych przez UTK wyniki przewiezionych pasażerów za październik są bardzo optymistyczne. Polskie koleje wówczas przewiozły już ponad 25,5 mln pasażerów. Zmiana ta może wydawać się wprawdzie niewielka do tego samego miesiąca sprzed roku, bo wynosi zaledwie 1,16%, jednak w porównaniu całego dziesięciomiesięcznego okresu od początku roku okazuje się, że kolei przybyło 11 mln pasażerów (wzrost z 233,45 mln do 244,53 mln, czyli o 4,75%). W tym roku kolej zwiększyła również znacznie swoją pracę eksploatacyjną do 133,5 mln pociągokilometrów i przewozową, wykonując 16 mld pasażerokilometrów.

– Patrząc na statystyki, trzeba pamiętać, że za poprawą wyników stoi bogatszy rozkład jazdy i wzrastająca praca przewozowa. W 2016 r. ilość połączeń wzrosła o ponad 11% w stosunku do 2015 roku i o 18% w stosunku do 2014 roku. A lepsza oferta to więcej pasażerów – zauważa Jakub Majewski, prezes fundacji ProKolej.

Praca przewozowa na kolei w październiku kształtowała się na poziomie 1,6 mld pasażerokilometrów. Jest ona zaledwie o 100 mln pasażerokilometrów lepsza niż w październiku poprzedniego roku, jednak taki zwyżkowy trend zauważalny jest miesiąc do miesiąca przez cały rok. Pomijając w zestawieniu lipiec i sierpień, kiedy to przede wszystkim miejsce miały Światowe Dni Młodzieży, które wpłynęły one na duży wzrost, praca przewozowa od początku tego roku kształtuje się na podobnym poziomie i w każdym miesiącu jest ona o ok. 100-150 mln wyższa niż w roku poprzednim.

Intercity ciągnie wyniki w górę

Na uwagę zasługuje tutaj krajowy przewoźnik połączeń dalekobieżnych, którego udział w pracy przewozowej po dziesięciu miesiącach wyniósł 49,58%. PKP Intercity poprawiło na razie ten wynik w porównaniu z 2015 rokiem o ok. pięć punktów procentowych (z 44,53%) wraz ze wzrostem udziału w przewiezionych pasażerach o dwa punkty procentowe. Za to Przewozom Regionalnym wskaźnik pracy przewozowej spadł o niecałe trzy punkty procentowe, zachowały one jednak udział w przewiezionej liczbie pasażerów na poziomie 27%. Także Koleje Mazowieckie wykonały o jeden punkt procentowe mniej pracy przewozowej wraz ze stratą dwóch punktów procentowych w przewiezionej liczbie pasażerów względem 2015 roku.

– W październiku kolej wykonała pracę przewozową większą niż w 2014 r. w miesiącach wakacyjnych i po raz kolejny potwierdziła, że 2016 r. jest znacznie lepszy od poprzednich – ocenia Jakub Majewski, prezes fundacji ProKolej. Jak podkreśla, duży udział w tym sukcesie ma PKP Intercity. – Zwiększając swoje przewozy, ciągnie do góry cały sektor. Choć nie należy zapominać o sukcesach kilku dynamicznie rozwijających się spółek samorządowych – dodaje. Wzrosty w przewiezionej liczbie pasażerów wraz ze zwiększoną pracą przewozową notują m.in. Koleje Dolnośląskie, Koleje Wielkopolskie czy Koleje Małopolskie.

Wkrótce nowy rozkład

Mimo tak dobrych wyników za 2016 rok pojawia się pytanie o trwałość ogólnie zwyżkowych trendów na kolei. Ekspert z fundacji ProKolej jeszcze przewiduje ich utrzymanie w przyszłości. – Wszystko wskazuje na to, że w 2017 r. program modernizacji przygotowywany przez PKP PLK będzie cały czas w fazie początkowej. Paradoksalnie to dobra wiadomość dla przewoźników. Bo prace związane z projektowaniem, zakupem materiałów czy zdobywaniem decyzji administracyjnych nie wymagają wytyczania odjazdów, wyłączania z eksploatacji torów ani linii i nie psują rozkładu jazdy – wyjaśnia Majewski.

Jak dodaje, również wchodzący w życie za dwa tygodnie nowy rozkład jazdy nie powinien negatywnie odbić się na wynikach kolei. – Nowy rozkład jazdy będzie porównywalny z obecnym, a na kilku odcinkach pociągi pojadą nawet szybciej. Należy się więc spodziewać, że trendy wzrostowe utrzymają się jeszcze co najmniej przez kilka miesięcy – ocenia.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony