Partnerzy serwisu:

Magistrala Wschodnia: Na Podlasiu rewitalizacja, na Mazowszu tylko utrzymanie

jar, Rynek Kolejowy 25.07.2019 31

Magistrala Wschodnia: Na Podlasiu rewitalizacja, na Mazowszu tylko utrzymanie
Kadr ze stacji Platerówfot. jar (2017)
Między Siedlcami a Czeremchą prowadzone są prace infrastrukturalne. Z pomocą środków europejskich trwa rewitalizacja podlaskiego odcinka. W woj. mazowieckim wykonywane są z kolei roboty utrzymaniowe. Nie wiadomo, czy w najbliższych latach zachodni odcinek magistrali będzie modernizowany.
Magistrala Wschodnia także w woj. mazowieckim

Linia kolejowa nr 31 Siedlce – Siemianówka na odcinku do Czeremchy jest pierwszorzędna, dwutorowa i niezelektryfikowana. Wyjątkiem jest odcinek od początku drogi kolejowej do stacji Mordy, na którym zawisła sieć trakcyjna. Prędkość dopuszczalną ustalono na 120 km/h dla spalinowych zespołów trakcyjnych, choć występują odcinkowe ograniczenia stałe ze względu na łuki o małych promieniach, natomiast składy wagonowe mogą rozwijać prędkość do 80 km/h. Jak wynika z Wykazu Ostrzeżeń Stałych na części trasy jedynie pociągi towarowe mogą przemieszczać się z prędkością do 60 km/h.

Na linii prowadzony jest ruch pasażerski – obecnie kursuje 6 par pociągów osobowych na dobę, które uruchamiają Koleje Mazowieckie i Przewozy Regionalne. Połączenia dalekobieżne nie są realizowane. Krajowy plan transportowy zakłada jednak obsługę tej trasy przez pociągi międzywojewódzkie – w scenariuszu podstawowym na lata 2020-2025 mają zostać uruchomione połączenia sezonowe, zaś scenariusz pożądany na powyższy okres czasu zakłada również obsługę trasy Białystok – Siedlce codziennymi pociągami (2 pary). Obsłużą one stacje pośrednie: Mordy Miasto, Nurzec, Siemiatycze i Platerów.

Linia stanowi ważny element tzw. Magistrali Wschodniej, łączącej stolice makroregionu Polski Wschodniej. Jest tak mimo że znaczny jej odcinek położony jest na terenie województwa mazowieckiego, znajdującego się poza makroregionem. Zapewne głównie z tego powodu na zachodnim odcinku trasy nie są realizowane inwestycje liniowe w ramach projektów dofinansowanych ze środków europejskich z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Natomiast większe prace na początkowym fragmencie linii wykonano w związku z przygotowaniem jej do pełnienia funkcji trasy objazdowej dla modernizowanej magistrali Warszawa – Białystok.

Prace utrzymaniowe na mazowieckim odcinku linii 31…

Jak zapewnia „Rynek Kolejowy” Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe zarządca narodowej sieci kolejowej prowadzi prace na zachodnim fragmencie trasy. – Na mazowieckim odcinku linii kolejowej 31, tj. Siedlce – gr. województwa PKP Polskie Linie Kolejowe realizują prace utrzymaniowe o wartości ponad 8 mln zł. Zabudowywane są m.in. nowe urządzenia srk. Dla zwiększenia bezpieczeństwa na skrzyżowaniu dróg i torów realizowane są prace na przejazdach. Remont obejmie także 8 mostów. W kolejnych latach planowana jest m.in. wymiana podkładów – wylicza Magdalena Janus. – Mają one na celu utrzymanie dotychczasowych parametrów linii. Pociągi pasażerskie mogą jeździć do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h – podkreśla.

i przebudowa podlaskiego odcinka

Zdecydowanie większe prace realizowane są na podlaskim „centralnym” odcinku „trzydziestki jedynki”. Jak informuje przedstawicielka zarządcy realizowana jest tam inwestycja o wartości prawie 177 mln zł. Jej celem jest zapewnienie możliwości kursowania pociągów pasażerskich z prędkością do 120 km/h, a towarowych – 80 km/h. Wykonano już część prac – między Czeremchą a Hajnówką pociągi kursują nowym torem, a na odcinku od Czeremchy do gr. województwa oczyszczono tłuczeń w torze wraz z podbiciem i uzupełnieniem. A etapie budowy są perony. Zakończenie inwestycji zaplanowano na drugą połowę przyszłego roku.

Niezelektryfikowany fragment Magistrali Wschodniej

W kontekście planowanego uruchomienia przewozów dalekobieżnych znaczenie linii nr 31 może ulec zwiększeniu. Zasadna wydaje się zatem modernizacja linii, być może połączona z elektryfikacją, ponieważ już niebawem trasa Siedlce – Czeremcha (i dalej do Białegostoku) będzie fragmentem Magistrali Wschodniej bez sieci trakcyjnej. Na pytanie skierowane do PKP PLK dotyczące uwzględnienia w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej robót na linii nr 31 na odcinku mazowieckim nie uzyskaliśmy odpowiedzi. Magdalena Janus poinformowała jedynie o prowadzonych obecnie pracach między Białymstokiem a Czeremchą, których celem jest usprawnienie przewozów na tym odcinku.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Fundusze unijne
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony