Projekt CPK zakłada przebudowę niewielkiego fragmentu linii 25 pod Opocznem
Kasper Fiszer ⚫ 20.01.2023 ⚫
3,7k

Fot. Adam Piotr Zajac
Modernizacja linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica w ramach kolejowego komponentu CPK ma objąć tylko krótki odcinek w okolicach Opoczna. Przebudowa tego ważnego ciągu międzywojewódzkiego na styku Łódzkiego i Świętokrzyskiego oprze się więc o inne źródła finansowania. Samorządy regionalne ubiegają się o środki z rządowego programu Kolej Plus.
Na różnych etapach przygotowania koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego rozważano różne scenariusze wykorzystania istniejącej linii nr 25 Łódź Kaliska – Dębica w ramach układu tzw. szprych. Wychodzące promieniście z CPK trasy miały komunikować przyszły port lotniczy z w zasadzie każdą częścią kraju. Ich rolą ma być też stworzenie szkieletu komunikacji kolejowej w relacjach dalekobieżnych.
Na bazie planów włączenia w sieć połączeń CPK odcinka od skrzyżowania z Centralną Magistralą Kolejową do Skarżyska-Kamiennej Ministerstwo Infrastruktury przygotowało też zarys możliwości wprowadzenia nowości do siatki połączeń dotowanych z budżetu centralnego. Pociągi miały łączyć z portem lotniczym, a także z Warszawą m.in. Kielce czy miejscowości położone w południowo-wschodniej części kraju. Plany te miały jednak charakter bardzo dalekosiężnych.
Obecnie wydaje się jednak, że odcinek przewidziany do modernizacji w ramach kolejowego komponentu CPK będzie stosunkowo krótki. – Dla linii kolejowej nr 25 zakładamy prace jedynie na odcinku Centralna Magistrala Kolejowa – Opoczno – Wąsosz Konecki – informuje nas Zespół Prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Odcinek ten ma ok. 30 km długości.
Remont pozostałej części trasy, który uwzględni m.in. elektryfikację odcinka z Tomaszowa do Skarżyska, będzie więc musiał odbyć się z wykorzystaniem innych źródeł finansowania. Samorządy województw łódzkiego i świętokrzyskiego planują wspólnie przeprowadzić prace, wykorzystując m.in. środki z programu krajowego Kolej Plus. Inwestycja ma szanse zakończyć się do 2030 r.
Do 2021 r. trasa z Tomaszowa do Skarżyska pozostawała nieczynna w ruchu pasażerskim. Przed wznowieniem przewozów PKP PLK przeprowadziły tam pewne prace infrastrukturalne, objęły one jednak przede wszystkim niewykorzystywane od ponad dekady perony i krótkie odcinki toru bezpośrednio przy przystankach. Później podobne roboty przeprowadzono zaś w rejonie nowego przystanku Tomaszówek.
Na bazie planów włączenia w sieć połączeń CPK odcinka od skrzyżowania z Centralną Magistralą Kolejową do Skarżyska-Kamiennej Ministerstwo Infrastruktury przygotowało też zarys możliwości wprowadzenia nowości do siatki połączeń dotowanych z budżetu centralnego. Pociągi miały łączyć z portem lotniczym, a także z Warszawą m.in. Kielce czy miejscowości położone w południowo-wschodniej części kraju. Plany te miały jednak charakter bardzo dalekosiężnych.
Obecnie wydaje się jednak, że odcinek przewidziany do modernizacji w ramach kolejowego komponentu CPK będzie stosunkowo krótki. – Dla linii kolejowej nr 25 zakładamy prace jedynie na odcinku Centralna Magistrala Kolejowa – Opoczno – Wąsosz Konecki – informuje nas Zespół Prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Odcinek ten ma ok. 30 km długości.
Remont pozostałej części trasy, który uwzględni m.in. elektryfikację odcinka z Tomaszowa do Skarżyska, będzie więc musiał odbyć się z wykorzystaniem innych źródeł finansowania. Samorządy województw łódzkiego i świętokrzyskiego planują wspólnie przeprowadzić prace, wykorzystując m.in. środki z programu krajowego Kolej Plus. Inwestycja ma szanse zakończyć się do 2030 r.
Do 2021 r. trasa z Tomaszowa do Skarżyska pozostawała nieczynna w ruchu pasażerskim. Przed wznowieniem przewozów PKP PLK przeprowadziły tam pewne prace infrastrukturalne, objęły one jednak przede wszystkim niewykorzystywane od ponad dekady perony i krótkie odcinki toru bezpośrednio przy przystankach. Później podobne roboty przeprowadzono zaś w rejonie nowego przystanku Tomaszówek.
Komentarze:
Inwestycje liniowe

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |