Partnerzy serwisu:

Projekt CPK zakłada przebudowę niewielkiego fragmentu linii 25 pod Opocznem

Kasper Fiszer 20.01.2023 3,7k

Projekt CPK zakłada przebudowę niewielkiego fragmentu linii 25 pod Opocznem
Fot. Adam Piotr Zajac
Modernizacja linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica w ramach kolejowego komponentu CPK ma objąć tylko krótki odcinek w okolicach Opoczna. Przebudowa tego ważnego ciągu międzywojewódzkiego na styku Łódzkiego i Świętokrzyskiego oprze się więc o inne źródła finansowania. Samorządy regionalne ubiegają się o środki z rządowego programu Kolej Plus.
Na różnych etapach przygotowania koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego rozważano różne scenariusze wykorzystania istniejącej linii nr 25 Łódź Kaliska – Dębica w ramach układu tzw. szprych. Wychodzące promieniście z CPK trasy miały komunikować przyszły port lotniczy z w zasadzie każdą częścią kraju. Ich rolą ma być też stworzenie szkieletu komunikacji kolejowej w relacjach dalekobieżnych.

Na bazie planów włączenia w sieć połączeń CPK odcinka od skrzyżowania z Centralną Magistralą Kolejową do Skarżyska-Kamiennej Ministerstwo Infrastruktury przygotowało też zarys możliwości wprowadzenia nowości do siatki połączeń dotowanych z budżetu centralnego. Pociągi miały łączyć z portem lotniczym, a także z Warszawą m.in. Kielce czy miejscowości położone w południowo-wschodniej części kraju. Plany te miały jednak charakter bardzo dalekosiężnych.

Obecnie wydaje się jednak, że odcinek przewidziany do modernizacji w ramach kolejowego komponentu CPK będzie stosunkowo krótki. – Dla linii kolejowej nr 25 zakładamy prace jedynie na odcinku Centralna Magistrala Kolejowa – Opoczno – Wąsosz Konecki – informuje nas Zespół Prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Odcinek ten ma ok. 30 km długości.

Remont pozostałej części trasy, który uwzględni m.in. elektryfikację odcinka z Tomaszowa do Skarżyska, będzie więc musiał odbyć się z wykorzystaniem innych źródeł finansowania. Samorządy województw łódzkiego i świętokrzyskiego planują wspólnie przeprowadzić prace, wykorzystując m.in. środki z programu krajowego Kolej Plus. Inwestycja ma szanse zakończyć się do 2030 r.

Do 2021 r. trasa z Tomaszowa do Skarżyska pozostawała nieczynna w ruchu pasażerskim. Przed wznowieniem przewozów PKP PLK przeprowadziły tam pewne prace infrastrukturalne, objęły one jednak przede wszystkim niewykorzystywane od ponad dekady perony i krótkie odcinki toru bezpośrednio przy przystankach. Później podobne roboty przeprowadzono zaś w rejonie nowego przystanku Tomaszówek.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony