Partnerzy serwisu:

Tomaszów Maz. – Opoczno: Modernizacja poza RPO. „Środki zostaną na kolei”

Kasper Fiszer 03.12.2020 27

Tomaszów Maz. – Opoczno: Modernizacja poza RPO. „Środki zostaną na kolei”
Pociąg z Łodzi do Opocznafot. Kasper Fiszer
Jest już pewne, że wbrew pierwotnym założeniom modernizacja linii kolejowej nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem połączona z jej elektryfikacją nie będzie finansowana ze środków RPO. Województwo tłumaczy, że pieniędzy unijnych byłoby za mało, by zrealizować prace w oczekiwanym zakresie. Zapewnia też, że środki zostaną przeznaczone na inne przedsięwzięcia związane z transportem kolejowym.
Województwa świętokrzyskie i łódzkie wspólnie zawnioskowały o środki na dokumentację techniczną modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem. Na naszych łamach informowaliśmy już, że konsekwencją takiej decyzji może być odsunięcie w czasie planowanych wcześniej prac na odcinku leżącym w granicach województwa łódzkiego – z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna. Dziś potwierdził to oficjalnie Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, który wstępnie zakładał dofinansowanie robót z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Środki z RPO nie wystarczyłyby na oczekiwany zakres prac


– Nie porzuciliśmy planów modernizacji i elektryfikacji linii – zapewnił nas przy tym Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Samorząd poinformował, że wraz z PKP PLK podjął decyzję o realizacji prac w zakresie znacznie szerszym niż sama tylko elektryfikacja. – Na to nie pozwalały pierwotnie zaplanowane środki unijne z RPO Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 – oceniły służby prasowe marszałka.

Rzeczywiście zakres planowanej inwestycji został rozszerzony względem pierwotnych planów. Wcześniej UMWŁ nie informował jednak o problemach z finansowaniem, a decyzję o odsunięciu w czasie przedsięwzięcia przyniósł dopiero akces do programu Kolej Plus. Województwo przekonuje jednak o zaletach przyjętej obecnie drogi finansowania inwestycji, tłumacząc, że prace na szerszym odcinku pozwolą na eliminację zjawiska wykluczenia transportowego, co jest zgodne z polityką prowadzoną przez marszałka Grzegorza Schreibera. Przypomnijmy jednak, że linia nr 25 jest ciągle przejezdna i pociągi obsługiwane trakcją spalinową mogłyby dojeżdżać nie tylko do Opoczna, ale i do Skarżyska-Kamiennej czy Kielc, jeśli porozumiałyby się w tej sprawie władze sąsiednich regionów.

Jakie projekty zostaną wsparte z RPO 2014-2020?

Decyzja o zmianie sposobu finansowania inwestycji oznacza także zwolnienie środków z RPO w ramach kończącej się już perspektywy budżetowej, które miały zostać wydane na remont linii opoczyńskiej. – Środki RPO, które pozostały do dyspozycji na działania związane z transportem kolejowym, zostaną wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem – deklaruje UMWŁ. Decyzje w sprawie wsparcia konkretnych przedsięwzięć ma podjąć wkrótce zarząd województwa.

Ruch pasażerski na linii nr 25 pomiędzy Opocznem a Skarżyskiem-Kamienną ustał w 2009 r. Powodem likwidacji dwóch par pociągów kursujących w relacjach do i z Tomaszowa Mazowieckiego była niska frekwencja, a nie nieprzejezdność trasy. Ta ciągle jest utrzymywana, a pomiędzy regionami odbywa się ruch towarowy.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony