Partnerzy serwisu:

To już koniec przetargów na linię Poznań – Szczecin, bo stację Krzyż zrobią kiedy indziej

Jakub Madrjas 05.06.2019 93

To już koniec przetargów na linię Poznań – Szczecin, bo stację Krzyż zrobią kiedy indziej
Fot. Adrian Piątek, SM42.pl
PKP PLK rozpisała ostatni przetarg na linię E59 Poznań – Szczecin: na budowę systemów sterowania ruchem na odcinku Wronki – Słonice. Z prac wyłączona została stacja Krzyż, która zostanie zmodernizowana w kolejnej perspektywie unijnej.
Jak pisaliśmy w poniedziałek, PLK ogłosiła trzy przetargi na modernizację odcinków: Wronki – Krzyż (bez stacji Krzyż), od km 53,500 do km 81,877 linii E59, Krzyż – Dobiegniew, od km 81,877 do km 105,820 iraz Dobiegniew – Słonice, km 105,820 do km 128,680. Wcześniej podpisano umowy na przebudowę torów między Poznaniem a Rokietnicą, Rokietnicą a Wronkami, oraz na sterowaniem ruchem na odcinkach Słonice – Szczecin i Poznań – Wronki.

W tym miesiącu umowy na odcinek Słonice – Szczecin

Jak pisaliśmy, utknęła procedura wyboru wykonawców na odcinku od Dobiegniewa do Szczecina, który ze względu na finansowanie z mechanizmu CEF musi zostać przebudowany do końca 2020 roku. Ogłoszone 10 miesięcy temu przetargi zakończyły się aukcjami elektronicznymi przeprowadzonymi jeszcze w grudniu, ale do dziś nie podpisano umów z wykonawcami. Na odcinku Słonice – Choszczno wybrano Colas Rail, na odcinku Choszczno – Stargard i Stargard –  Szczecin konsorcjum Trakcji PRKiI – Schweerbau – SBM. Szczegóły ofert opisaliśmy tutaj.

Co ciekawe, we wszystkich wymienionych przetargach PLK odrzucała wszystkie oferty poza zwycięskimi. Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK tłumaczy, że pozostali wykonawcy nie przedłużyli terminu związania ofertą (poza jednym, który złożył ofertę niezgodną z SIWZ); wyboru więc de facto nie było. Dlaczego procedura trwa tak długo? PLK wyjaśnia to obowiązkową kontrolą Urzędu Zamówień Publicznych po wybraniu wykonawców, ale warto zauważyć, że sam wybór trwał bardzo długo, a dopiero niedawno PLK otrzymała kredyt na realizację inwestycji. – Ostatnią pozytywną opinię Spółka otrzymała od UZP 30 maja. Obecnie PLK przygotowują się do podpisania umowy z wykonawcami. Umowy planujemy podpisać jeszcze w tym miesiącu, po zakończeniu niezbędnych formalności - zapewnia Magdalena Janus.

Środkowy odcinek do końca 2022 roku, stacja Krzyż jeszcze później


PKP PLK planuje, że ogłoszone właśnie trzy przetargi na odcinek Wronki – Słonice zakończy się dużo szybciej niż poprzednie, bo do końca tego roku. Inwestor chce podpisać umowy w styczniu 2020 roku, tak by zakończyć inwestycję w IV kwartale 2022 r.; pozwala na to mechanizm CEF, ponieważ modernizację tego odcinka PLK zgłosiła w kolejnym naborze. Nie trzeba jednak dodawać, że oznacza to dłuższy czas utrudnień dla pasażerów niż gdyby całą linię modernizowano jednocześnie. 

Do kompletu brakowało jedynie sterowania ruchem na odcinku Wronki - Słonice; ten przetarg został ogłoszony wczoraj, 4 czerwca. Obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych a także świadczenie usług gwarancyjnych. Umowa będzie obowiązywać aż 220 miesięcy. 

Niestety, nawet terminowe zakończenie projektu w 2022 roku nie oznacza końca prac, ponieważ wyłączono z niego stację Krzyż. PKP Polskie Linie Kolejowe planują jej modernizację w ramach odrębnego projektu dotyczącego ciągu linii kolejowych 18 i 203 na odcinku Bydgoszcz – Piła – Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn (wraz z elektryfikacją odcinka Piła – Kostrzyn). – Inwestycja obejmie kompleksowe prace na stacji, zarówno na linii 203 z Tczewa do Kostrzyna, jak i linii 351 z Poznania do Szczecina. Obecnie trwa opracowanie studium wykonalności dla tej inwestycji – informuje Magdalena Janus. Studium wykonuje firma TPF za 6,5 mln zł. Przebudowa stacji Krzyż będzie zatem możliwa (najwcześniej) w kolejnej perspektywie unijnej.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony