Partnerzy serwisu:

Szwedzi wybierają Bombardiera na dostawcę szybkich pociągów. Są wątpliwości co do procedury wyboru

Michał Szymajda 14.07.2020 97

Szwedzi wybierają Bombardiera na dostawcę szybkich pociągów. Są wątpliwości co do procedury wyboru
Stefan Nilsson/SJ - Mynewsdesk, CC BY 3.0
Szwedzkie Koleje zakończyły procedurę wyboru dostawcy 25 pociągów zdolnych poruszać się z prędkością 250 km/h. W kontrakcie znalazła się również modernizacja istniejącej floty szybkich ezt X2000 oraz utrzymanie i modernizacja wagonów sypialnych.
Postępowanie na dostawę od 25 do 30 szybkich zestawów, zdolnych rozpędzać się przynajmniej do 250 km/h, rozpoczęło się w 2017 roku. Projekt Delta – bo tak się nazywa – zawierał w sobie także inne elementy. M.in utrzymanie istniejącej floty wyprodukowanych w latach 90. szybkich pociągów X2000 oraz zajęcie się utrzymaniem floty wagonów sypialnych.

Koleje Szwedzkie przeprowadziły rozmowy z zainteresowanymi podmiotami, po czym doszły do wniosku, że zamówienie może zrealizować tylko Bombardier, który jest spadkobiercą dorobku technicznego wykorzystanego do budowy 43 egzemplarzy X2000. Ponadto SJ stwierdziło, że z zakupem nowych pojazdów nie można czekać, z uwagi na duże zapotrzebowanie na nowe pociągi. SJ uznało ponadto, że sytuacja jest „pilna” i była „trudna do przewidzenia”. Operator ocenił, że ze względów technicznych tylko Bombardier podoła zadaniu.

Innego zdania był Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który w lutym 2019 roku orzekł, że podstawy do ominięcia procedury przetargowej są wątpliwe. Pomimo tego w maju 2019 SJ zdecydował o rozpoczęciu procedury negocjacyjnej z Bombardierem bez uprzedniego zaproszenia do ubiegania się o zamówienie. SJ opublikowały na Europejskiej Platformie Przetargowej jedynie informację ex ante (o dobrowolnej przejrzystości), dotyczącą chęci zakupu od 25 do 30 pociągów dużych prędkości z opcją na 40 kolejnych. Teraz SJ i Bombardier są już gotowi do podpisania umowy.

SJ wciąż nadal stoi na stanowisku, że Bombardier był jedynym dostawcą, zdolnym realizować zamówienie pod względem ekonomicznym i technicznym. Nowe pociągi mają mieć 360 miejsc siedzących i 179 metrów długości.

– Gdyby SJ wznowiły procedurę przetargową od początku i przy zastosowaniu terminów przewidzianych w prawie o zamówieniach publicznych, z zaproszeniem do ubiegania się o zamówienie włącznie, opóźnienia przy projekcie Delta byłyby znaczne. Uniemożliwiłoby to SJ sprostanie stale rosnącym wymaganiom dotyczącym konkurowania z transportem indywidualnym. Zapotrzebowanie na nowe pociągi dużych prędkości było pilne już na początku projektu, teraz jest jeszcze pilniejsze – komentuje SJ.

– Takie opóźnienia uniemożliwiłyby także SJ wniesienie niezbędnego, znaczącego wkładu w realizację celów polityki klimatycznej, ochrony środowiska i transportu w Szwecji. Pod tym względem niezwykle pilne jest sfinalizowanie projektu Delta – uznaje SJ.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Przetargi
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony