Partnerzy serwisu:

Alstom z nową wersją systemu zarządzania transportem opartego o sztuczną inteligencję

inf. pras 06.07.2020 25

Alstom z nową wersją systemu zarządzania transportem opartego o sztuczną inteligencję
Fot. Alstom
Alstom poinformował o wprowadzeniu nowej wersji systemu Mastria - pierwszego na świecie rozwiązania wykorzystującego sztuczną inteligencję do automatyzacji i zarządzania transportem. Zdaniem producenta, system umożliwia łatwe dostosowanie oferty przewoźników do szeregu nowych wymogów dotyczących zgromadzeń i zachowania dystansu społecznego, jakie zostały wprowadzone w związku z pandemią COVID-19.
Jak podaje Alstom, nowa wersja systemu Mastria agreguje informacje pochodzące z różnorodnych źródeł danych: czujników obciążenia pociągu, kasowników i biletomatów, urządzeń sygnalizacji ruchu drogowego, systemów zarządzania, kamer monitoringu i sieci komórkowych. System ma większe zdolności prognostyczne, co oznacza możliwość przewidywania i kontrolowania natężenia ruchu pasażerów w czasie rzeczywistym. Dzięki temu może dostosować operacje do aktualnych warunków, m.in. modyfikując częstotliwość przejazdów, pojemność i liczbę pociągów, proponując przekierowanie ruchu osób na konkretne stacje, czy zarządzając rozmieszczeniem pasażerów na platformie zgodnie z wolnymi miejscami w poszczególnych wagonach danego pociągu.

Dzięki wykorzystaniu dużych zbiorów danych (big data) i technologii uczenia maszynowego (machine learning) Mastria daje operatorom lepszy wgląd w ruch pasażerów w pociągach i na stacjach. Ma także większe zdolności prognostyczne, co oznacza możliwość przewidywania i kontrolowania natężenia ruchu pasażerów w czasie rzeczywistym, tak aby dostosowywać operacje do aktualnych warunków, m.in. modyfikując częstotliwość przejazdów, pojemność i liczbę pociągów. Zapewnienie odpowiedniej i zgodnej z aktualnym popytem liczby pojazdów, wpływa też korzystnie na optymalizację warunków eksploatacyjnych, w tym kosztów. Jest także szczególnie przydatne w zarządzaniu wysokim natężeniem ruchu przy zmiennym zapotrzebowaniu – na przykład w godzinach szczytu czy podczas specjalnych wydarzeń. Ponadto staje się niezwykle ważne w konieczności dostosowania się do szczególnych ograniczeń w transporcie, jak te wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 – pisze producent. 

Doświadczenie z Panamy

Pod koniec ubiegłego roku Alstom wprowadził system Mastria w metrze w Panamie. Celem projektu była analiza przepływów podróżnych i opracowanie sposobu na uniknięcie wzmożonego natężenia ruchu, które występowało w nieprzewidywalnych momentach i tylko w określonych sytuacjach. W ciągu zaledwie trzech miesięcy wypracowano sposób przewidywania wzmożonego natężenia w konkretnej lokalizacji, nawet na 30 minut przed jego faktycznym wystąpieniem. Umożliwiono tym samym podjęcie działań prewencyjnych, skracających czas oczekiwania na stacji o 12%. Było to możliwe dzięki zastosowaniu technik głębokiego uczenia maszynowego (deep learning) – sztucznych sieci neuronowych umożliwiających tworzenie algorytmów samouczących się.

Obecnie ta sama technologia jest wykorzystywana, aby dostosować działania operacyjne w zakresie utrzymania zapełnienia pociągu na poziomie 40% jego maksymalnej pojemności, czyli zgodnie z lokalnymi zaleceniami dotyczącymi walki z COVID-19. Dzięki wykorzystaniu różnorodnych źródeł danych opracowano nowe funkcje systemu, m.in. monitorowanie w czasie rzeczywistym natężenia ruchu i przepływu pasażerów na stacjach i w pociągach, nowe powiadomienia prognostyczne, symulację otwarcia i zamknięcia stacji oraz analizę rozmieszczenia pasażerów na całej długości pociągu – podaje Alstom.


PARTNER DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport