Partnerzy serwisu:

W nowym KPK aż 1,5 mld na kolej na Warmii i Mazurach

Jakub Madrjas 26.07.2016 240

W nowym KPK aż 1,5 mld na kolej na Warmii i Mazurach
Fot. Marcin Purc
Wczoraj przedstawiono projekt zmian Krajowego Programu Kolejowego. Minister Jerzy Szmit i prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zaznaczają, że są one bardzo korzystne dla Warmii i Mazur. Obaj wywodzą się z tego regionu.
Jerzy Szmit był w przeszłości marszałkiem województwa warmińsko-mazurskiego, a Ireneusz Merchel – dyrektorem miejscowego zakładu PKP Polskie Linie Kolejowe. Obaj opowiedzieli dziś o zmianach w Krajowym Programie Kolejowym na korzyść województwa. 

Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy w województwie warmińsko-mazurskim przewiduje 7 projektów o łącznej wartości ponad 2,3 mld zł. Na liście podstawowej jest 5 projektów za ponad 1,5 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje 2 projekty o wartości około 750 mln zł. Więcej o zaktualizowanym programie piszemy tutaj.

Merchel: Znacząca poprawa w regionie

Dzięki modernizacji i elektryfikacji trasy z Olsztyna do Ełku, przez Korsze pojedziemy o prawie 40 min krócej (jest 2 h 24 min będzie ok. 1 h 47 min). O około 1 h 22 min skróci się podróż w relacji Olsztyn – Szczytno – Ełk (z 3 h 33 min do ok. 2 h 11 min). Krótsze będą podróże na trasie Działdowo – Olsztyn (ok. 16 min) i tym samym o kwadrans skróci się dojazd z Olsztyna do Warszawy.

– W poprzedniej perspektywie modernizacja kolei objęła linię na obrzeżach województwa. Obecna perspektywa i KPK zakładają znaczącą poprawę podroży koleją w regionie. Mieszkańcy Warmii i Mazur będą mogli korzystać z krótszych podróży m.in. z Olsztyna do Ełku, Korsz, Braniewa i Działdowa. Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych zwiększy się atrakcyjność regionu i znaczenie kolei dla gospodarki – mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Szmit: Lepszy system komunikacyjny

– Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy, obiecujący początek działalności lotniska w Szymanach, budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną oraz programy budowy dróg zapewnią zdecydowaną poprawę systemu komunikacji Warmii i Mazur oraz dogodne połączenie w regionie i z całym krajem – dodał Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

– Propozycja rozwoju kolei w województwie warmińsko-mazurskim, przedstawiona w Krajowym Programie Kolejowym, dla mieszkańców oznacza wygodniejszą obsługę komunikacyjną. To również otwarcie regionu i większe możliwości dla gospodarki i korzystniejsze warunki dla rozwoju turystyki – uważa Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski.

Projekty na liście podstawowej:

  • Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją (POIiŚ)
  • Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn (PO PW)
  • Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Ełk – Szczytno (PO PW)
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo – Braniewo (RPO)
  • Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom. – Iława – Olsztyn – Korsze (śr. krajowe)

Lista rezerwowa:

  • Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (gr. państwa) (CEF)
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn – Gutkowo (RPO)

Podstawowe efekty prac - skrócenie czasu przejazdu:

  • w relacji Korsze – Ełk o ok. 32 min z 1h 36 min do ok. 1 h 04 min;
  • w relacji Olsztyn – Korsze o ok. 5 min z obecnych 48 min do ok. 43 min;
  • w relacji Olsztyn – Korsze – Ełk o ok. 37 min z 2 h 24 min do ok. 1 h 47 min;
  • w relacji Działdowo – Olsztyn o ok. 16 min z 1 h 17 min do ok. 1 h 01 min;
  • w relacji Warszawa Centr.– Olsztyn Główny o ok. 16 min z 2 h 28 min do ok. 2 h 12 min;
  • w relacji Iława – Olsztyn o ok. 6 min z obecnych 50 min do ok. 44 min;
  • w relacji Szczytno – Ełk o ok. 1 h 22 min z 2 h 54 min do ok. 1 h 32 min;
  • w relacji Olsztyn – Szczytno – Ełk o ok. 1 h 22 min z 3 h 33 min do ok. 2 h 11 min;
  • w relacji Gutkowo – Braniewo: obecny czas jazdy: 1 h 49 min; docelowy czas jazdy przy maksymalnej prędkości 120 km/h: ok 1 h 18 min;
  • w relacji Białystok – Ełk – Suwałki do ok. 1 h 29 min.
Czytaj też:
Wartość modernizacji linii Gdynia – Słupsk w nowym KPK rośnie. Będzie drugi tor?
Stomma: Resort stara się przekroczyć limity środków na kolej. Przykładem Podłęże – Piekiełko
Jest nowy KPK. Linia Podłęże – Piekiełko na szczycie priorytetów, mniej Węglówki i Nadodrzanki
Wszystko o Krajowym Programie Kolejowym



PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony