Partnerzy serwisu:

Szerokotorowy Dragon? Newag przedstawił plany na ten rok

Jakub Madrjas 23.04.2019 139

Szerokotorowy Dragon? Newag przedstawił plany na ten rok
fot. Newag
Newag planuje intensyfikację ekspansji zagranicznej. Przede wszystkim liczy na sprzedaż Impulsów 2 we Włoszech oraz międzynarodowe zainteresowanie lokomotywą Dragon 2, którą chce certyfikować w kilku krajach.
Newag opublikował w ubiegłym tygodniu raport za 2018 rok. Zysk netto grupy osiągnął 93,4 mln zł, czyli o prawie 63,7 mln zł więcej niż w 2017 roku (214,9%). Największym klientem Newagu była Grupa PKP. Ciekawie prezentują się zamierzenia spółki w zakresie ekspansji zagranicznej.

Rozwój we Włoszech, wejście do Czech?

Pierwszym celem jest rozwój na rynku włoskim – złożony został już wniosek o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji dla Impulsa 2 na włoskiej sieci kolejowej. “Po otrzymaniu zezwolenia Newag będzie dysponować pojazdem w konfiguracji najczęściej kupowanej we Włoszech przez regiony i przewoźników prywatnych” – stwierdza spółka. Do tego stale monitorowany jest rynek wąskotorowych spalinowych zespołów trakcyjnych (950 mm), gdzie Newag może zaoferować pojazd Vulcano. Niezależnie od tego, od pięciu lat trwa procedura odwoławcza w postępowaniu prowadzonym przez region Sycylii na dostawę pięciu czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Spółka bierze także udział w dwóch postępowaniach na dostawy spalinowych zespołów trakcyjnych do Czech. Pierwsze z nich, na dostawę 10 pojazdów jest na etapie negocjacji złożonej oferty, drugie, którego przedmiotem jest zawarcie umowy ramowej na dostawę do 60 pojazdów jest na etapie analizy złożonych wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

Dragon 2 dla całej Europy – również Wschodniej

Newag zapowiada skoncentrowanie się na rynkach krajów Europy Środkowej. Po uzyskaniu dopuszczenia dla Dragona 2 w pełnej zgodności z TSI, spółka spodziewa się dużego zainteresowania również u zagranicznych operatorów. Rozpoczęły się prace nad wielosystemową wersją lokomotywy, która umożliwiałaby eksploatację w krajach takich jak Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Chorwacja czy Serbia. Spółka przyznaje, że uzyskanie dopuszczenia w każdym z krajów będzie trwało długo, ale zaznacza, że dzięki temu lokomotywa będzie mogła prowadzić składy w międzynarodowych relacjach. Dodatkowo spółka zasugerowała przygotowanie wersji szerokotorowej lokomotywy, co ma umożliwić jej eksploatację w krajach bałtyckich oraz Europie Wschodniej.

Jakie przewidywania dla rynku?

Newag podzielił się też z inwestorami przewidywaniami dotyczącymi polskiego rynku w 2019 roku. Spodziewa się ogłoszenia co najmniej pięciu postępowań na zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w liczbie około 38 sztuk z terminami realizacji rozpoczynającymi się w 2020 roku. Przypomina też o planowanym ogłoszeniu przez NCBR i PKP Intercity postępowania w nowej formie tzw. partnerstwa innowacyjnego na zaprojektowanie i dostawę nowych EZT do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego – obecnie trwa dialog techniczny w tej sprawie, w którym Newag bierze udział. "Podobnie jak w latach poprzednich oczekiwane jest także ogłoszenie zapowiadanych przez spółkę Przewozy Regionalne przetargów na zakup nowego taboru" – czytamy.

W segmencie spalinowych zespołów trakcyjnych spodziewane jest ogłoszenie co najmniej trzech postępowań na dostawę łącznie od 6 do 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Jeśli chodzi o wagony, to Newag już w ubiegłym roku zrezygnował z ich napraw i modernizacji. Jak zapowiada, będzie analizował postępowania PKP Intercity w tej sprawie, ale wystartuje tylko w tych, które dadzą perspektywę dobrej marży.

Jak czytamy, w segmencie lokomotyw spalinowych spółka planuje pozyskać kilka zamówień na modernizację kilkunastu lokomotyw spalinowych SM42 i SM48 od klientów z grupy PKP jak i z rynku przewoźników prywatnych. Obecnie w trakcie realizacji jest znaczący kontrakt na modernizację 60 lokomotyw SM48 dla PKP Cargo. Spółka nie narzeka na brak zainteresowania nowymi lokomotywami elektrycznymi; dużą w tym zasługę ma konkurs na projekty intermodalne, który rozstrzygnął CUPT.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Newag
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony