Partnerzy serwisu:

Szczyt techniki na Dolnym Śląsku. PORR poszerzy ważny tunel pod ruchem

Jakub Madrjas 01.09.2022 9,2k

arrow
arrow
Szczyt techniki na Dolnym Śląsku. PORR poszerzy ważny tunel pod ruchem
Ta maszyna przyjedzie na Dolny Śląsk Fot. ARGE EKT
Szczyt techniki na Dolnym Śląsku. PORR poszerzy ważny tunel pod ruchem
Szczyt techniki na Dolnym Śląsku. PORR poszerzy ważny tunel pod ruchem
Szczyt techniki na Dolnym Śląsku. PORR poszerzy ważny tunel pod ruchem
Szczyt techniki na Dolnym Śląsku. PORR poszerzy ważny tunel pod ruchem
Firma Porr podpisała z PKP PLK umowę na przebudowę ważnego tunelu na linii 274 między Wałbrzychem a Jelenią Górą. Od wykonawców PLK wymagała wykonania prac bez wstrzymywania ruchu pociągów. W tym celu Porr sprowadzi z Austrii nowoczesną maszynę, wybudowaną specjalnie w tym celu.
Wybranie wykonawcy inwestycji nie było proste - pierwszy przetarg, ogłoszony w połowie ubiegłego roku, trzeba było unieważnić. Jedyna oferta - złożona przez własną spółkę PLK - nie spełniała wymogów.

Długi wybór wykonawcy


W powtórzonym postępowaniu udało się wiosną wybrać wykonawcę, ale jak się okazało doszło jeszcze do odwołań. Jak uznała Krajowa Izba Odwoławcza, zarówno konsorcjum Intop i Intop Tarnobrzeg, jak i Nowak-Mosty nie spełniały wymogów doświadczenia. Było to zresztą nie byle jakie kryterium, bo firmy musiały się pochwalić przebudową obiektu tunelowego pod trwającym ruchem pociągów. W ten sposób prac w Polsce się dotąd właściwie nie robiło.

Ostatecznie, z ofertą wartą 104,5 mln złotych brutto, wygrała firma Porr, która podpisała już stosowny kontrakt z PKP PLK. Firma wykonywała już prace pod ruchem w 2019 roku w zabytkowym, XIX-wiecznym tunelu Kuckuckslay w Niemczech na trasie Kalscheuren-Ehrang.

Sprowadzą nowoczesną maszynę specjalnie do prac w tunelu

Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", do przebudowy i poszerzenia tunelu pod Górą Tunelową zostanie wykorzystana dokładnie ta sama maszyna, której użyto w Niemczech. - To urządzenie zostało zbudowane specjalnie w celu prowadzenia prac tunelowych pod ruchem, a obecnie znajduje się w Austrii - potwierdza Siegfried Weindok, członek zarządu, dyrektor pionu kolei Porr. Jak dodaje, po niezbędnych przeglądach i ponownym rozruchu, maszyna zostanie sprowadzona do Polski, a roboty powinny się zacząć w I kwartale przyszłego roku.

Jak najmniejsze utrudnienia w ruchu, które zagwarantował Porr, będą szczególnie ważne dla pasażerów. Obecnie tunel jest zbyt wąski, by możliwy był w nim dwukierunkowy ruch pociągów, co powoduje duże utrudnienia dla przewoźników i pasażerów. Dlatego też tak ważna jest inwestycja, w ramach której PLK wyremontuje i rozszerzy tunel. Kluczowe jest również skrócenie czasu utrudnień, tak by nie odciąć Jeleniej Góry i regionu od reszty kraju.

Tunel - trzystumetrowy obiekt z połowy XIX wieku znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów, we wsi Bobrów, położonej w gminie Mysłakowice, na linii Wrocław – Jelenia Góra nr 274. Głównym efektem prac – obok odnowienia i wzmocnienia konstrukcji tunelu - będzie „powiększenie” skrajni obiektu i zwiększenie przepustowości.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony