Partnerzy serwisu:

IV Polsko-Niemiecki Szczyt Kolejowy

inf. pras. 08.05.2019 0

IV Polsko-Niemiecki Szczyt Kolejowy
Fot. Stowarzyszenie Polsko-Niemiecka Kolej Pasażerska
Już po raz czwarty, 8 maja we Wrocławiu, odbywa się Polsko-Niemiecki Szczyt Kolejowy. Stowarzyszenie Polsko-Niemiecka Kolej Pasażerska informuje, że zauważyła znaczną poprawę i rozwój w ofercie połączeń transgranicznych pomiędzy Polską a Niemcami, niemniej jednak apeluje do wszystkich uczestników spotkania o dalsze podejmowanie starań w zakresie poprawy transportu szynowego pomiędzy istotnymi miastami w rejonie przygranicznym.
Częściowo zostały już osiągnięte podstawowe założenia podjęte podczas pierwszego Szczytu Kolejowego w 2015 roku, dzięki czemu podróżni mogą bez większych problemów dotrzeć do Wrocławia (Europejska Stolica Kultury 2016) „Pociągiem do Kultury” kursującym z Berlina w soboty i w niedziele oraz codziennie pociągiem austriackich linii kolejowych (ÖBB) kursującym w relacji Budapeszt/Wiedeń – Opole – Wrocław – Berlin, przy utrzymaniu atrakcyjnej oferty biletowej. Co więcej, pomimo wprowadzonej przesiadki w Węglińcu, pasażerowie mogą komfortowo i szybko dotrzeć do Drezna, a przewoźnik samorządowy – Koleje Dolnośląskie – zadbał nie tylko o utrzymanie atrakcyjnej oferty biletowej, ale również o promocję wspomnianego połączenia (w postaci plakatów oraz małych folderów z informacją o cenach, godzinach odjazdów, stacjach zatrzymania).

Ponadto Stowarzyszenie KolejDEPL podkreśla wagę włączenia Kolei Wschodniej (Ostbahn) Berlin – Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Piła do sieci korytarza transportowego TEN-T jako jeden z priorytetów, zgodnie z Deklaracją z Seelow „Powrócić do przyszłości!”, którą podpisali m.in.: IHK Ostbrandenburg, IHK Berlin, Pro Bahn Berlin-Brandenburg, Euroregion Pro Europa Viadrina, Deutsche Bahnkunden-Verband e.V. czy Passenger Rail Service.

Kolejną istotną kwestią jest modernizacja linii kolejowej łączącej Szczecin ze stolicą Niemiec (jednotorowy, 8-kilometrowy odcinek szlaku znajduje się również po polskiej stronie granicy). Jeden tor nie tylko uniemożliwia zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów, ale również negatywnie wpływa na tworzenie atrakcyjnego rozkładu jazdy. Rozbudowa tej linii da szansę na rozwój przygranicznych regionów położonych wzdłuż linii kolejowej.

Na kolejowej mapie polsko-niemieckiego pograniczna wciąż istnieją obszary, które wymagają interwencji. Rozbudowa infrastruktury jest głównym postulatem. Ministerstwa Infrastruktury zarówno Polski, jak i Niemiec, powinny przyjąć bardziej stanowczą oraz zaangażowaną postawę. Tylko w ten sposób europejski transport kolejowy może stać się bardziej atrakcyjny i przystępny dla pasażerów.

Doskonałym przykładem może być odcinek Granica Państwa – Görlitz i dalej do stolicy Saksonii, wymagający podjęcia, w miarę możliwości jak najszybciej, działań mających na celu elektryfikację odcinka Görlitz – Drezno. Bowiem ciężko jest wytłumaczyć podróżnym korzystającym z połączeń na tej linii, iż prace nad elektryfikacją trasy przez granicę potrwać mają jeszcze dziesięć lat, kiedy to po polskiej stronie, na trasie Węgliniec – Zgorzelec, roboty modernizacyjne zakończą się, zgodnie z zapowiedzią PKP PLK, pod koniec 2019 roku. Wówczas pasażerowie pojadą do Zgorzelca elektrycznym zespołem trakcyjnym. W związku z tym należy jak najszybciej znaleźć rozwiązanie ukierunkowane na pasażera w okresie przejściowym, aż do zakończenia elektryfikacji po stronie niemieckiej.

Oferta transgraniczna jest wciąż jeszcze zbyt uboga w zakresie częstotliwości połączeń. Uporządkowanie, ścisła współpraca podczas tworzenia rozkładów jazdy pomiędzy polskimi a niemieckimi przewoźnikami oraz rozbudowa oferty m.in. między Berlinem i Wrocławiem czy Szczecinem, nie powinna być traktowana jako odległa wizja, ale jako namacalna i bliska przyszłość. Polsko-niemiecki transport kolejowy potrzebuje dla zrównoważonego rozwoju stabilnej oferty dla pasażerów.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony