Partnerzy serwisu:

Szansa na powrót kolei do Mrągowa i Mikołajek?

Kasper Fiszer 16.01.2019 4

Szansa na powrót kolei do Mrągowa i Mikołajek?
Dworzec kolejowy w Mikołajkachfot. Antek Bojar, lic. CC0
PKP Polskie Linie Kolejowe rozważają przeprowadzenie inwestycji infrastrukturalnych na nieczynnym fragmencie mazurskiej linii 223 zapewniającej najkrótsze połączenie z Olsztyna do Ełku. Na razie jednak wykorzystanie trasy, która mogłaby obsługiwać m.in. kurort w Mikołajkach, jest śladowe. Regularne pociągi towarowe nie kursują już także na odcinku Czerwonka – Mrągowo.
Linia kolejowa nr 223 jest obecnie wykorzystywana jedynie śladowo, głównie na odcinku Orzysz – Ełk. Remont tego fragmentu przeprowadzony był ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej, które chciało zapewnić dostęp kolejowy do jednostki wojskowej w Orzyszu. Pociągi towarowe mogą kursować też pomiędzy Czerwonką a Mrągowem. 52-kilometrowy fragment Czerwonka – Mikołajki – Orzysz pozostaje natomiast zamknięty.

Cztery lata temu zarządca zamknął środkowy odcinek trasy

– Ruch towarowy nie jest tam prowadzony od 2015 r. – mówi Martyn Janduła z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Jednocześnie informuje on, że zarządca w oparciu o rozmowy m.in. z samorządami przygotowuje projekty infrastrukturalne, które mogłyby zostać zrealizowane w nadchodzącej perspektywie finansowej UE 2021 – 2028. – Wśród propozycji są także prace na linii 223 – mówi, nie precyzując jednak, jaki miałyby mieć one charakter.

Ostatnią drobną inwestycją realizowaną na tej trasie była budowa podziemnego przejścia dla pieszych połączonego z przejazdem dla rowerzystów na terenie miejscowości Siedliska przy granicy z Ełkiem. – Z tego powodu we wrześniu 2018 r. nastąpiła przerwa w ruchu na odcinku Orzysz – Ełk – stwierdza nasz rozmówca. Inwestycja prowadzona była przez gminę Ełk, Starostwo Powiatowe w Ełku i Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Dekada bez pociągów pasażerskich do serca Mazur

Tymczasem regularny ruch nie jest utrzymywany już nawet na początkowym 34-kiometrowym odcinku z Czerwonki do Mrągowa. Martyn Janduła wskazuje bowiem, że pociągi towarowe mogłyby kursować tam po złożeniu wniosku o dostęp do infrastruktury od zainteresowanego przewoźnika. Ostatni pociąg pasażerski z Olsztyna dotarł tam natomiast w kwietniu 2010 r.

Niespełna rok wcześniej, wraz z końcem sierpnia 2009 r., z rozkładu jazdy zniknęły bezpośrednie pociągi osobowe Olsztyn Główny – Czerwonka – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – Ełk. Początkowo ich likwidację tłumaczono rozpoczynającym się remontem wojskowym odcinka z Orzysza do Ełku, jednak po przywróceniu przejezdności trasy obsługi połączeń nie wznowiono. Tymczasem frekwencja w sezonie letnim ostatnim roku obsługi była tak duża, że składy zestawiano z dwóch autobusów szynowych i jednego wagonu pasażerskiego serii Bh pomiędzy nimi.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony