Partnerzy serwisu:

Świętokrzyskie: Wakacyjne połączenia wracają do Buska

Roman Czubiński 11.04.2018 4,5k

Świętokrzyskie: Wakacyjne połączenia wracają do Buska
fot. Roman Czubiński
W każdy weekend od 30 czerwca do 2 września między Kielcami a Buskiem-Zdrój będą kursować dwie pary pociągów Regio dziennie. Przejazd ma kosztować 6,20 zł (taryfa normalna Biletu Świętokrzyskiego). Uruchomienie wakacyjnych połączeń może okazać się wstępem do reaktywacji regularnego ruchu całorocznego, a nawet do przedłużenia linii nr 73 do centrum uzdrowiska.
Według opublikowanego już rozkładu jazdy czas przejazdu ma wynosić 53 minuty. Godziny odjazdów z Kielc to 10.52 i 19.16, z Buska – 12.00 i 20.28. Obsługiwane nowoczesnymi, niskopodłogowymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi Impuls pociągi będą skomunikowane z kursami dalekobieżnymi – między innymi – do i z Katowic.

Dla turystów i mieszkańców okolicy

Plany uruchomienia pociągów ogłosili marszałek województwa Adam Jarubas i wicemarszałek Jan Maćkowiak. – Uzdrowisko w Busku to jedna z największych atrakcji turystycznych regionu. Pamiętamy, jak dużą popularnością cieszyły się wakacyjne pociągi do Sandomierza, z których skorzystało kilkanaście tysięcy osób. Mam nadzieję, że połączenia do Buska będą cieszyć się nie mniejszą popularnością. – mówi marszałek.

– To ważne połączenie dla kielczan i kuracjuszy oraz turystów z innych rejonów Polski, ale także dla mieszkańców Buska, którzy otrzymają możliwość dogodnego dojazdu do Kielc i skorzystania z ich oferty kulturalnej lub handlowej – dodaje jego zastępca. – Dojrzeliśmy do decyzji o uruchomieniu połączeń, choć czasu jest niewiele, a pieniędzy potrzeba dużo. Od ubiegłego roku przeprowadziliśmy analizy zasadności oraz kosztów, omówiliśmy też szczegóły z PKP PLK. Rok temu było za wcześnie, byśmy mogli zrobić to odpowiedzialnie – tumaczy. Decyzja o uruchomieniu pociągów została już podpisana. Rekompensata dla obsługujących połączenie Przewozów Regionalnych będzie wynosiła 74 tysiące złotych.

– Z dobrodziejstw uzdrowiska w Busku korzysta rocznie 80 tysięcy kuracjuszy. Dzięki przywróceniu połączeń kolejowych liczba turystów w Świętokrzyskim wzrośnie jeszcze bardziej. Dzięki współpracy z PKP PLK i samorządami różnego szczebla udało się odnieść sukces – cieszy się radny Sejmiku Województwa Grzegorz Gałuszka.

Na pociągach sezonowych się nie skończy?

Burmistrz Buska Waldemar Sikora wyraża nadzieję, że dwie pary połączeń w soboty i niedziele w wakacje to tylko początek. – Rozwiązanie to pozwoli na ocenę sytuacji i kontynuację działań podczas całego roku. Rozpoczęliśmy już prace porządkowe w otoczeniu dworca. Mieszkańcy już dziś są zadowoleni z zapowiedzi powrotu kolei. Informacja została rozesłana także do obiektów uzdrowiskowych – mówi włodarz.

– Po wakacjach policzymy pasażerów, którzy skorzystali z połączenia. Mam nadzieję, że wyniki uzasadnią dalsze rozwijanie oferty. Będzie to zależało od frekwencji, badań rentowności, a także od dalszych prac przy infrastrukturze, której stan wciąż nie jest optymalny – zaznacza Maćkowiak.

Dyrektor świętokrzyskiego Zakładu Linii Kolejowych Grzegorz Łukasik podkreśla, że PKP PLK są zainteresowane jak najszerszym wykorzystaniem zarządzanej przez siebie infrastruktury. – Stan techniczny torów na całym odcinku jest co najmniej zadowalający, a między Kielcami a Włoszczowicami wręcz bardzo dobry. Na dalszym odcinku do Buska zostaną wykonane niezbędne prace – zapowiada dyrektor. PKP PLK apelują o to, by przewozy funkcjonowały nie tylko przez okres wakacji. – W reaktywację linii zostaną zainwestowane środki publiczne, którymi trzeba gospodarować racjonalnie. Jeśli będzie deklaracja rozwoju połączenia, również my będziemy mogli ponosić kolejne nakłady na rozwój infrastruktury i doprowadzenie jej do współczesnego standardu. Zamierzamy skoncentrować się na razie na infrastrukturze pasażerskiej, głównie peronów, której trzeba dostosować do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Koszty, które trzeba ponieść w tym roku, to 1,6 mln zł – dodaje.

PKP PLK chcą lepszego wykorzystania linii

Ostatnie pociągi pasażerskie odjechały ze stacji Busko Zdrój w roku 2004. Odcinek Sitówka Nowiny – Włoszczowice jest dziś wykorzystywany przez pociągi towarowe, między Włoszczowicami a Buskiem brakuje jakiegokolwiek ruchu. O reaktywacji trasy zaczęło być głośno na początku ubiegłego roku. Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego spotkali się wtedy w tej sprawie z zarządem PKP PLK. – Minimalny zakres prac w zakresie poprawy stanu infrastruktury i przygotowania do obsługi podróżnych, pozwalający na prowadzenie ruchu pociągów z prędkością do 80 km/h, oszacowano na ok. 5 mln zł. Prace mogłyby zostać wykonane w okresie ok. 10-12 miesięcy od zapewnienia finansowania. W związku z brakiem decyzji ze strony UM nie były podejmowane prace remontowe – mówił w marcu br. Rynkowi Kolejowemu rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.

Skąd ta rozbieżność danych? – Prace, które zostaną wykonane do czerwca, to przystosowanie infrastruktury do przejazdu pociągów (głównie odtworzenie sieci trakcyjnej) oraz modernizacja peronów stacji w Busku. Jeśli okaże się, że przewozy będą kontynuowane, jest możliwość wydatkowania dodatkowych środków – 4,6 mln zł – na przystosowanie w podobny sposób peronów w Sitkówce-Nowinach, Brzezinach, Włoszczowicach i Kijach. Ważne jest jednak to, czy oferta będzie się rozszerzała – tłumaczy dziś Siemieniec.

UMWŚ zapowiada też prace nad koncepcją przedłużenia torów o ok. półtora kilometra w pobliże centrum miasta, strefy uzdrowiskowej i dworca autobusowego. – Przedłużenie ma być zaprojektowane jeszcze ze środków obecnej unijnej perspektywy budżetowej. Jeśli dokumentacja powstanie szybko, myślę, że możliwość budowy pojawi się w najbliższym czasie – deklaruje wicemarszałek. Na razie skomunikowanie z centrum będzie zapewniać linia autobusowa, uruchomiona we współpracy z Urzędem Miasta i Gminy Busko (przejazd możliwy na podstawie biletu kolejowego).

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony