Partnerzy serwisu:

Świętokrzyskie chce powierzyć przewozy na 10 lat bez przetargu. Przewiduje nawet pociąg do Warszawy

Jakub Madrjas 12.09.2019 54

Świętokrzyskie chce powierzyć przewozy na 10 lat bez przetargu. Przewiduje nawet pociąg do Warszawy
Fot. Newag
Województwo świętokrzyskie opublikowało wstępne ogłoszenie informacyjne o zamiarze podpisania dziesięcioletniej umowy na przewozy kolejowe. W planach zapisano nawet pociągi do Warszawy i Rzeszowa.
Ogłoszenie o zamiarze powierzenia przewozów bez przetargu ukazało się w biuletynie unijnym. Chodzi o "świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa świętokrzyskiego na okres 10 lat od 13 grudnia 2020 roku". Nie podano nazwy wybranego przewoźnika, ale z oczywistych względów muszą to być Przewozy Regionalne. 

Przedmiot zamówienia obejmuje wykonywanie pasażerskich przewozów kolejowych w ramach uzgodnionego rozkładu jazdy na następujących liniach komunikacyjnych i odcinkach linii kolejowych z zaznaczeniem, że uruchomienie przewozów do stacji znajdujących się na terenie innego województwa zależne będzie od zawarcia stosownego porozumienia lub dokonania uzgodnień z właściwym województwem – należy to zatem traktować jako perspektywiczny zapis, a nie zapewnienie uruchomienia pociągów w takich relacjach:
 
  • Kielce – Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz – granica województwa – Rzeszów/ Stalowa Wola
  • Kielce – Sędziszów – granica województwa – Kraków/ Katowice
  • Kielce – Włoszczowa – granica województwa – Częstochowa/ Katowice
  • Kielce – Sitkówka Nowiny – Busko-Zdrój
Jak czytamy, w przypadku podjęcia przez Organizatora decyzji o zwiększeniu sieci połączeń kolejowych, przedmiot zamówienia może zostać rozszerzony o wykonywanie pasażerskich przewozów kolejowych na innych liniach komunikacyjnych (odcinkach linii), w tym w szczególności:

  • Skarżysko-Kamienna – Końskie – granica województwa – Łódź
  • Kielce – Skarżysko-Kamienna – granica województwa – Warszawa
  • Kielce – Staszów – granica województwa – Tarnobrzeg
Ciekawy jest fakt zapisania w ogłoszeniu połączeń aż do stolic sąsiednich województw – ich przerywanie na granicach województw jest dużym problemem polskiej kolei. Wczoraj rząd przyjął pakiet zmian prawnych w ustawach o transporcie kolejowym i Funduszu Kolejowym, który umożliwia dofinansowanie z funduszu połączeń międzywojewódzkich, ale tylko na odległość 30 kilometrów od granicy. Nie pomoże to w realizacji połączenia do Warszawy, na którym bardzo zależy samorządowi. W planie jest też reaktywowane przed rokiem (ale tylko na sezony wakacyjne) połączenie do Buska-Zdroju. Realizacja połączeń do Tarnobrzega będzie z kolei możliwa w przypadku modernizacji linii nr 70 Włoszczowice – Chmielów.

Warto dodać, że w tym roku podobne ogłoszenie o zamiarze powierzenia przewozów tuż przed wejściem w życie IV pakietu kolejowego, nakazującego organizację przetargów, podjęły m. in. województwo śląskie czy lubelskie. Jak dotąd tylko dwa samorządy w Polsce zdecydowały się na organizację przetargu, który wyłoni wykonawcę usług. To województwo lubuskie kujawsko-pomorskie.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony