Partnerzy serwisu:

Świętokrzyskie: Będą codzienne pociągi do Buska-Zdroju. Do Pińczowa tylko autobusem

Kasper Fiszer 05.04.2020 76

Świętokrzyskie: Będą codzienne pociągi do Buska-Zdroju. Do Pińczowa tylko autobusem
Stacja Busko-Zdrójfot. Jarosław Kruk (jkruk), lic. CC BY-SA 4.0
Województwo świętokrzyskie zapowiada znaczne rozszerzenie oferty połączeń kolejowych do Buska-Zdroju. Od czerwca pociągi mają docierać tam codziennie. Nie ma natomiast planów wznowienia obsługi kolejowej Pińczowa.
Kilkanaście lat temu rozebrana została linia normalnotorowa prowadząca do Pińczowa. Krótka odnoga do stacji Pińczów Towarowy odgałęziała się w Stawianach Pińczowskich od linii nr 73 Sitkówka-Nowiny – Busko-Zdrój. Zgodnie z nazwą końcowej stacji końcowej trasa była wykorzystywana wyłącznie w ruchu towarowym, a obsługę pasażerską miasta zapewniała dawniej Jędrzejowska Kolej Dojazdowa (obecnie znana jest ona pod nazwą Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa „Ciuchcia Express Ponidzie”).

Do Buska wrócą codzienne połączenia pasażerskie

W zeszłym roku powstała inicjatywa społeczna dotycząca odtworzenia rozebranego ciągu i wykorzystania go przez pociągi pasażerskie, co wydaje się szczególnie istotne w kontekście braku pociągów osobowych na trasie wąskotorówki. Do samorządów lokalnych i władz wojewódzkich skierowana została w tej sprawie petycja. Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego ma jednak inne plany dotyczące obsługi transportowej powiatu pińczowskiego.

Mieszkańcy tego powiatu mają uzyskać dostęp do kolei dzięki wspomnianej już linii nr 73. Od 2018 r. w wakacyjne weekendy kursują nią dwie pary pociągów Kielce – Busko-Zdrój – Kielce dziennie. – 27 czerwca uruchomione zostaną również codzienne połączenia w tej relacji – zapowiada Anna Grzela, dyrektor Departamentu Infrastruktury, Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. Podkreśla ona, że w 2019 r. PKP Polskie Linie Kolejowe wyremontowały leżący w powiecie pińczowskim przystanek Kije, który umożliwia teraz bezpieczną odprawę podróżnych.

Znaczne potrzeby inwestycyjne. Na co wystarczy środków?

Przedstawicielka samorządu zaznacza, że na tym nie kończą się postulaty województwa dotyczące poprawy stanu infrastruktury. UMWŚ chciałby bowiem nie tylko modernizacji pozostałych przystanków na linii nr 73, ale też remontu w standardzie tzw. rewitalizacji ciągu z Kielc do Buska oraz budowy odcinka do centrum tego miasta (stacja Busko-Zdrój położona jest poza miastem, w pobliskich Siesławicach). Aktualnie planowany jest remont wszystkich przystanków znajdujących się w powiecie pińczowskim, co w opinii przedstawicielki UMWŚ znacznie ułatwi dostęp do kolei. Trwają także rozmowy pomiędzy samorządem województwa a zarządcą infrastruktury, które mają pozwolić na określenie dalszych możliwości inwestycyjnych w oparciu o budżety obu instytucji przy wykorzystaniu środków unijnych.

– Niemniej jednak skomunikowanie miasta Pińczów z linią kolejową nr 73 (tworzenie zintegrowanych węzłów przesiadkowych) będzie, zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, zadaniem organizatora transportu publicznego w powiecie pińczowskim – podkreśla nasza rozmówczyni. Ocenia ona, że skomunikowanie mogłoby następować w Kijach lub Szarpkowie. – Zapewniłoby to integrację transportu kolejowego z gminnym lub powiatowym transportem drogowym – dodaje Anna Grzela.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony