Partnerzy serwisu:

192 miliony złotych straty PKP Intercity za 2020 rok. Spółka komentuje przyczyny

Michał Szymajda 22.07.2021 6k

192 miliony złotych straty PKP Intercity za 2020 rok. Spółka komentuje przyczyny
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Bilans finansowy PKP Intercity za rok 2020 nie jest korzystny. Po raz pierwszy od wielu lat spółka odnotowała stratę. Duży wpływ na wynik miała oczywiście epidemia koronawirusa i niewielkie potoki pasażerskie w ubiegłym roku.
Jak wynika z opublikowane przez spółkę sprawozdania, w 2020 roku uzyskała ona przychody netto ze sprzedaży w wysokości 2 563,4 mln złotych. To, jak podaje spółka, o 13,1% mniej niż w roku 2019. Pasażerów w roku 2020 było mniej o 45,4%, w stosunku do roku 2019.

Koszty działalności operacyjnej wyniosły w 2020 roku 2 729,5 mln PLN i były o 54,8 mln PLN niższe niż rok wcześniej (spadek o 2,0%). PKP Intercity jest mimo tego na minusie. Strata finansowa netto w 2020 roku wyniosła 192,7 mln PLN, wobec 141,1 mln zysku wygenerowanego w 2019 roku.

Jak komentuje dla „Rynku Kolejowego” spółka, odnotowany w 2020 r. ujemny wynik finansowy to pierwsza taka sytuacja w PKP Intercity od przeszło 5 lat (w latach 2016-2019 operator wypracował łącznie blisko 670 mln zł netto zysku). „Wyniki finansowe PKP Intercity są ściśle skorelowane z zapotrzebowaniem na podróżowanie, a to zostało w ubiegłym roku znacząco ograniczone wskutek pandemii COVID-19” – czytamy w oświadczeniu.

Prognozy przez koronawirusem były niezłe

– Należy zauważyć, że wyniki przewozowe odnotowane w styczniu i lutym 2020 r., czyli przed wystąpieniem pierwszego przypadku zakażenia koronawirusem w Polsce, pozwalały przyjąć optymistyczne założenia dot. dalszego wzrostu liczby podróżnych. W całym 2019 r. z usług PKP Intercity skorzystało o ponad 2,7 mln (6%) pasażerów więcej niż w roku 2018 a w okresie styczeń-luty 2020 przewozy pasażerów były o blisko 11% wyższe niż w tym samym okresie 2019 roku i eksperci rynku kolejowego spodziewali się kolejnych stabilnych wzrostów – komentuje operator.

W marcu 2020 r. w związku z wprowadzeniem na terenie Polski stanu zagrożenia epidemiologicznego, a następnie stanu epidemii nastąpił znaczący, sięgający ponad 90% spadek rezerwacji miejsc w pociągach PKP Intercity. Na wynik ten wpłynęły m.in. wprowadzenie ograniczonej możliwości przemieszczania się, a w dalszej kolejności także odgórnie zarządzone ograniczenie rezerwacji miejsc w środkach transportu publicznego do poziomu 50% całkowitej liczby miejsc siedzących. – Finalnie w 2020 r. z pociągów spółki skorzystało łącznie 26,7 mln pasażerów, co stanowi spadek o 45% w stosunku do 2019 r., gdy usługi PKP Intercity wybrało 48,9 mln pasażerów – czytamy.

Inwestycje nie zostały zatrzymane

Przewoźnik podkreśla, że odpływ pasażerów i niższe zyski nie sprawiły, że spółka zatrzymała inwestycje. – W 2021 r. spółka weszła z zakontraktowanymi umowami na 5 mld zł brutto. Tylko w 2020 r. park taborowy spółki wzmocniło 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych i 130 zmodernizowanych wagonów – chwali się PKP Intercity.

– Realizacja planu inwestycyjnego miała również wpływ na ocenę PKP Intercity przez agencję ratingową Fitch, która w październiku 2020 r. potwierdziła długoterminowy rating dla PKP Intercity w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB+ oraz długoterminowy rating krajowy na poziomie AA (pol.). Przy wydawaniu oceny wzięty został pod uwagę wpływ pandemii na spółkę – docenioną przez agencję Fitch za zachowanie pełnej płynności finansowej i prowadzenie działań stosownych do panującej sytuacji – kończy komentarz do wyników finansowych biuro prasowe PKP Intercity.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wyniki finansowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony