192 miliony złotych straty PKP Intercity za 2020 rok. Spółka komentuje przyczyny
Michał Szymajda ⚫ 22.07.2021 ⚫
6,1k

Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Bilans finansowy PKP Intercity za rok 2020 nie jest korzystny. Po raz pierwszy od wielu lat spółka odnotowała stratę. Duży wpływ na wynik miała oczywiście epidemia koronawirusa i niewielkie potoki pasażerskie w ubiegłym roku.
Jak wynika z opublikowane przez spółkę sprawozdania, w 2020 roku uzyskała ona przychody netto ze sprzedaży w wysokości 2 563,4 mln złotych. To, jak podaje spółka, o 13,1% mniej niż w roku 2019. Pasażerów w roku 2020 było mniej o 45,4%, w stosunku do roku 2019.
Koszty działalności operacyjnej wyniosły w 2020 roku 2 729,5 mln PLN i były o 54,8 mln PLN niższe niż rok wcześniej (spadek o 2,0%). PKP Intercity jest mimo tego na minusie. Strata finansowa netto w 2020 roku wyniosła 192,7 mln PLN, wobec 141,1 mln zysku wygenerowanego w 2019 roku.
Jak komentuje dla „Rynku Kolejowego” spółka, odnotowany w 2020 r. ujemny wynik finansowy to pierwsza taka sytuacja w PKP Intercity od przeszło 5 lat (w latach 2016-2019 operator wypracował łącznie blisko 670 mln zł netto zysku). „Wyniki finansowe PKP Intercity są ściśle skorelowane z zapotrzebowaniem na podróżowanie, a to zostało w ubiegłym roku znacząco ograniczone wskutek pandemii COVID-19” – czytamy w oświadczeniu.
Prognozy przez koronawirusem były niezłe
– Należy zauważyć, że wyniki przewozowe odnotowane w styczniu i lutym 2020 r., czyli przed wystąpieniem pierwszego przypadku zakażenia koronawirusem w Polsce, pozwalały przyjąć optymistyczne założenia dot. dalszego wzrostu liczby podróżnych. W całym 2019 r. z usług PKP Intercity skorzystało o ponad 2,7 mln (6%) pasażerów więcej niż w roku 2018 a w okresie styczeń-luty 2020 przewozy pasażerów były o blisko 11% wyższe niż w tym samym okresie 2019 roku i eksperci rynku kolejowego spodziewali się kolejnych stabilnych wzrostów – komentuje operator.
W marcu 2020 r. w związku z wprowadzeniem na terenie Polski stanu zagrożenia epidemiologicznego, a następnie stanu epidemii nastąpił znaczący, sięgający ponad 90% spadek rezerwacji miejsc w pociągach PKP Intercity. Na wynik ten wpłynęły m.in. wprowadzenie ograniczonej możliwości przemieszczania się, a w dalszej kolejności także odgórnie zarządzone ograniczenie rezerwacji miejsc w środkach transportu publicznego do poziomu 50% całkowitej liczby miejsc siedzących. – Finalnie w 2020 r. z pociągów spółki skorzystało łącznie 26,7 mln pasażerów, co stanowi spadek o 45% w stosunku do 2019 r., gdy usługi PKP Intercity wybrało 48,9 mln pasażerów – czytamy.
Inwestycje nie zostały zatrzymane
Przewoźnik podkreśla, że odpływ pasażerów i niższe zyski nie sprawiły, że spółka zatrzymała inwestycje. – W 2021 r. spółka weszła z zakontraktowanymi umowami na 5 mld zł brutto. Tylko w 2020 r. park taborowy spółki wzmocniło 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych i 130 zmodernizowanych wagonów – chwali się PKP Intercity.
– Realizacja planu inwestycyjnego miała również wpływ na ocenę PKP Intercity przez agencję ratingową Fitch, która w październiku 2020 r. potwierdziła długoterminowy rating dla PKP Intercity w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB+ oraz długoterminowy rating krajowy na poziomie AA (pol.). Przy wydawaniu oceny wzięty został pod uwagę wpływ pandemii na spółkę – docenioną przez agencję Fitch za zachowanie pełnej płynności finansowej i prowadzenie działań stosownych do panującej sytuacji – kończy komentarz do wyników finansowych biuro prasowe PKP Intercity.
Koszty działalności operacyjnej wyniosły w 2020 roku 2 729,5 mln PLN i były o 54,8 mln PLN niższe niż rok wcześniej (spadek o 2,0%). PKP Intercity jest mimo tego na minusie. Strata finansowa netto w 2020 roku wyniosła 192,7 mln PLN, wobec 141,1 mln zysku wygenerowanego w 2019 roku.
Jak komentuje dla „Rynku Kolejowego” spółka, odnotowany w 2020 r. ujemny wynik finansowy to pierwsza taka sytuacja w PKP Intercity od przeszło 5 lat (w latach 2016-2019 operator wypracował łącznie blisko 670 mln zł netto zysku). „Wyniki finansowe PKP Intercity są ściśle skorelowane z zapotrzebowaniem na podróżowanie, a to zostało w ubiegłym roku znacząco ograniczone wskutek pandemii COVID-19” – czytamy w oświadczeniu.
Prognozy przez koronawirusem były niezłe
– Należy zauważyć, że wyniki przewozowe odnotowane w styczniu i lutym 2020 r., czyli przed wystąpieniem pierwszego przypadku zakażenia koronawirusem w Polsce, pozwalały przyjąć optymistyczne założenia dot. dalszego wzrostu liczby podróżnych. W całym 2019 r. z usług PKP Intercity skorzystało o ponad 2,7 mln (6%) pasażerów więcej niż w roku 2018 a w okresie styczeń-luty 2020 przewozy pasażerów były o blisko 11% wyższe niż w tym samym okresie 2019 roku i eksperci rynku kolejowego spodziewali się kolejnych stabilnych wzrostów – komentuje operator.
W marcu 2020 r. w związku z wprowadzeniem na terenie Polski stanu zagrożenia epidemiologicznego, a następnie stanu epidemii nastąpił znaczący, sięgający ponad 90% spadek rezerwacji miejsc w pociągach PKP Intercity. Na wynik ten wpłynęły m.in. wprowadzenie ograniczonej możliwości przemieszczania się, a w dalszej kolejności także odgórnie zarządzone ograniczenie rezerwacji miejsc w środkach transportu publicznego do poziomu 50% całkowitej liczby miejsc siedzących. – Finalnie w 2020 r. z pociągów spółki skorzystało łącznie 26,7 mln pasażerów, co stanowi spadek o 45% w stosunku do 2019 r., gdy usługi PKP Intercity wybrało 48,9 mln pasażerów – czytamy.
Inwestycje nie zostały zatrzymane
Przewoźnik podkreśla, że odpływ pasażerów i niższe zyski nie sprawiły, że spółka zatrzymała inwestycje. – W 2021 r. spółka weszła z zakontraktowanymi umowami na 5 mld zł brutto. Tylko w 2020 r. park taborowy spółki wzmocniło 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych i 130 zmodernizowanych wagonów – chwali się PKP Intercity.
– Realizacja planu inwestycyjnego miała również wpływ na ocenę PKP Intercity przez agencję ratingową Fitch, która w październiku 2020 r. potwierdziła długoterminowy rating dla PKP Intercity w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB+ oraz długoterminowy rating krajowy na poziomie AA (pol.). Przy wydawaniu oceny wzięty został pod uwagę wpływ pandemii na spółkę – docenioną przez agencję Fitch za zachowanie pełnej płynności finansowej i prowadzenie działań stosownych do panującej sytuacji – kończy komentarz do wyników finansowych biuro prasowe PKP Intercity.
Komentarze:
Wyniki finansowe

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |