Partnerzy serwisu:

Stadler zaoferuje Szwajcarom Flirta przystosowanego do prędkości 249 km/h

Rynek Kolejowy 25.06.2012 115

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
Komentarze:
2012-06-25 11:39:36 Autor: jatal.
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Już widzę co by pisano w Polsce o takim przetargu, gdyby po konsultacjach (np. Pesy z IC) obniżono potrzeby z 330 na 250 km/h.
2012-06-25 11:51:16 Autor: D33
---.181.226.135.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Flirt z pionowymi ścianami (burtami) 249/h zastanawiające, jeszcze bardziej zastanawiające że w Szwajcarii na super krętych trasach z dużą ilością tuneli. Jedyny plus na zakręty to ten że ma on niższą podłogę na wys. 80cm, czyli środek ciężkości conajmniej o 40-50 niżej od klasyka. Dziwię się że Pesa nie staruje.
2012-06-25 12:05:03 Autor: Daro86
---.play-internet.pl

Daro86
Szwajcarzy prezentują zupełnie inną kulturę w wyborze wykonawcy. Aż żal ściska, że u nas nikt w ten sposób nie prowadzi postępowań przetargowych. Są to przemyślane, niepochopne i skore do kompromisu konsultacje, idealne pole do interesów. Przypomina mi się poprzedni duży wygrany przetarg Stadlera dla Norwegów. Ta wygrana też była poprzedzona długimi przygotowaniami, przedstawiciele kolei wizytowali fabryki producenta, a inżynierowie Stadlera jeździli do zamawiającego, by dokładnie poznać wymagania zamawiającego. Takie normalne i w pełni uzasadnione działania, a jakie dla nas odległe...Gratuluję Szwajcarom rozsądku.
2012-06-25 13:21:28 Autor: Dzban
---.vlan419.corcoran.lubman.net.pl
Baardzo dobrze że u nas nie ma tak skomplikowanego systemu ceon i przetargu. Widziałeś ile kryteriów wyboru producenta jest? Kilkanaście z wieloma podpunktami. Część kryteriów będzie poza tym subiektywna. Ocena ofert będzie trwała bardzo długo.
U nas zamawiający określa dokładnie co chce i za jaką mniej więcej kwotę. I to się w większości przetargów sprawdza. Często są kiepskie siwz ale to wina zamawiającego. Kryterium ceny jest bardzo dobre a nie da się zrobić czegoś lepiej niż w specyfikacji. Co raz częściej za to mamy dodatkowe kryteria w tym okres gwarancji, czas dostawy i koszty eksploatacyjne.
2012-06-25 14:14:43 Autor: Robert Wyszyński
---.adsl.inetia.pl

Robert Wyszyński
Pytanko mam takie:

A gdzie jest dzielny i zbierający brawa od postępowej braci kolejarskiej (na konfach) Waszmość Jakubas - krytykujący w 4 litery polskie KDP (owacje!)? Przecież już ponad 3 lata temu wył w każdym kierunku, jaki to on pociąg haj spidowy na 250 km/h zbuduje.

To czemu nie staje do przetargu? :-)

Haj spid jest \"fajny\", kiedy pan Jakubas ma zapewniony zbyt pociągu \"haj spid\" (czyli Jakubasowego widma z czwartego wymiaru), ale już fajny nie jest, kiedy pan J. nie potrafi wyprodukować pociągu na V powyżej 160 km/h, prawda?

Gadać farmazony to ja też potrafię. I potem siać populizm na konfach... Kolejarstwo łyknie i zaklaszcze, albowiem parowozowe kolejarstwo z epoki petuchy prędkość 160 km/h w XXI wieku traktuje jak prędkość kosmiczną.
2012-06-25 14:28:36 Autor: Maurycy_
---.97.198.165
Hmm
249 km/h w Szwajcarii - to prędkość być może deko na wyrost jak dla takiego kraju /powierzchnia/
ale już od 3-ech lat na ciągu Bern - Zuerich i Bern - Thun pociągi IC już jadą 200 km/h, ale są to bardzo krótkie odcinki,
sam stałem przy monitorze w ICE obserwując prędkości, momenty w których v osiągała 200 km/h były krótkie, za to 160 to standard,
fakt LĂśtschberg tunel jest przystosowany do v=250 km/h, ale co z tego jak za Brig w Simplon tunel jest jedynie 60-80 km/h,
być może tabor będzie wykorzystany na ciągu północ - południe /Niemcy - Gotthard Alptransit - Włochy/,
ale może ...
2012-06-25 15:52:25 Autor: laik
---.adsl.inetia.pl
Taki sposób prowadzenia przetargu, choć długotrwały, gwarantuje, że zamawiający dostanie za swoje pieniądze produkt najlepszy z możliwych. Wbrew pozorom eliminuje też całkowicie korupcję czy inne przekręty, gdyż cały proces przetargowy jest publiczny i firmy patrzą sobie na ręce. U nas kupuje się produkt \\\"najtańszy\\\" co jak wiadomo rzadko kiedy oznacza najlepszy który musi ściśle spełniać często bzdurne wymagania zamawiającego. Producent nie może zastosować rozwiązania lepszego czy bardzie komfortowego lub energooszczędnego bo nie spełni warunków i zostanie odrzucony. Tą metodą za niewiele mniej często otrzymuje się dużo gorzej. Najlepszy przykład 14WE które choć w zakupie były tanie to po kilku latach eksploatacji nadają się na złom.... U nas wszakże nie ma problemu - wcześniej kupi się nowe i prowizja zostanie wzięta....
2012-06-25 16:08:14 Autor: zeus04
---.ssnet.pl
Czy jest jakiś problem w dostosowaniu do 249 km/h np.19WE czy ED74 ?
2012-06-25 17:44:05 Autor: JSB
---.dynamic.gprs.plus.pl
19/20WE bylo projektowane na 200. Conajmniej.
Btw. skoro sciagamy auta ze szwajcarii to moze pociagi tez?
2012-06-25 19:16:06 Autor: Duch Puszczy
---.internetia.net.pl

Duch Puszczy
\"...I potem siać populizm na konfach...\" - napisał imć RW.

Hmmm, to chyba to samo, co: pieprzyć bez sensu w komentach...
Czyż nie ?;)
2012-06-25 20:58:22 Autor: Mattijjah
---.134.163.72

Mattijjah
@zeus04 - to samo miałem pisać... Skoro Helweci potrafią podkręcić Flirta na 249 km\\h, to dlaczego by nie dało się tego samego dokonać z Elfem czy 19WE? Myślę, że jeszcze nasi inżynierowie mogliby pokazać na co ich stać.

RW pewnie już \"maluje ściany\" z podniecenia, z drugiej strony czyż to nie ironia Robercie? Lokalny \"kibelek\" robiący za hajspida? Sen mikolów się spełnia... :P
2012-06-25 21:56:56 Autor: Mathew IC Forum
---.9.52.13
No czas na polskie Pendolino się zbliża. PESA i Newag zakładam, że będą gotowe na 2017 rok łącznie z TILTem.
2012-06-26 00:19:19 Autor: Robert Wyszyński
---.adsl.inetia.pl

Robert Wyszyński
Mattijjah

No to ja właśnie czekam na tego haj spidowego \"kibelka\" z Newagu już 4 lata i doczekać się jakoś nie mogę. Albo nie te progi, albo niektórzy potrafią tylko krytykować haj spid, bo \"zły\" przewoźnik kupił nie ich pociągi. Owszem droższe - ale sprawdzone, dobre i na 250/275 km/h.

Cóż poradzę... Jakubas podpadł mi pamiętnej tej konfie populistycznym ANTY ględzeniem o haj spidzie, podobnie jak wiadomy profesor usramorządowieniem. To nie były argumenty merytoryczne, ale wyssane z palucha kłamstwa oraz Jakubasowe interpretacje - naciągane jak gumka - pisałem zresztą o tym na blogu felieton, zaraz po owym wystąpieniu. Tak nie powinien wypowiadać się rzekomo piewca i twórca nowych technologii. ZGROZA, że takich wystąpień być może słuchają potem tacy jak Nowak i czynią durnoty, spychające nas do XX wiecznego skansenu.

Ale może część tego blamażu zmaże \"jego\", czyli gliwicki, słoń, czy jak mu tam będzie na imię. Ale to jeszcze nie będzie żaden haj spid, bo ten zaczyna się od 191 km/h - przynajmniej wedle TSI :-)

A Szwajcarzy wiedzą co robią - kupują tabor PERSPEKTYWICZNIE, a nie na teraz. To samo zrobiło IC. Przypomnę - bo ludzie, w tym Mikole i kolejarze, krótką pamięć mają - że PKP IC też prowadziło dialog konkurencyjny przed złożeniem ofert. A że ostatecznie złożono tylko jedną? Nie ich wina - może to nawet i dobrze, bo za długo to wszystko się już wlokło.
2012-06-26 08:06:53 Autor: Goofy
---.internetdsl.tpnet.pl
Ofertę złożono jedną, bo IC \"sprawiało wrażenie\", że chce określony rodzaj taboru, którego raczej poza Alstomem nie miał nikt...
2012-06-26 10:07:24 Autor: Trako
---.gliwice.vectranet.pl
Do zeus04
Jest bardzo poważny problem to znaczy koszty energii elektrycznej po podwyższeniu prędkości ze 160 niebotycznie rosną koszty a prąd będzie drożał bo państwo chce a raczej musi budować nowe bloki energetyczne ktoś to będzie musiał sfinansować.A o wzroście dotacji nie ma nawet co wspominać bo rząd na forum UE zobowiązał się do redukcji deficytu budżetowego więc takie fikuśne inwestycje są skreślane w pierwszej kolejności a w kraju ze średnią pensją 3500 brutto nie ma szans na klienta który byłby to wstanie unieść finansowo.
2012-06-26 10:59:12 Autor: zeus04
---.ssnet.pl
Dysponuje ktoś pomiarami oporów ruchu EU44 + wagony na cmk ?
Wg. charakterystyk EP09 np. wynika że skład nią prowadzony o wadze lokomotywa + 550 ton ma opory ruchu już przy 140 km/h takie same jak ETR 460 o masie własnej ponad 400 ton, ale przy 250 km/h. Wiadomo że polskie wzory od COBiRTK oraz np. czechosłowackie były bardzo ostrożne i faktycznie zaniżały realne możliwości trakcyjne naszych lokomotyw
przy większych prędkościach (często stąd brały się miłe niespodzianki i lokomotywa pojechała szybciej niż się spodziewano)
2012-06-26 11:26:03 Autor: Robert Wyszyński
---.adsl.inetia.pl

Robert Wyszyński
zeus04

Obawiam się że nie dysponuje - przynajmniej nic o czymś tak \"cudacznym\" nie słyszałem. Ale można zarydzykować twierdzenie że opory ruchu składu klasycznego z lokiem EU 44 przy 200 km/h (o zbliżonym tonażu) są większe niż zespolaka ETR 610 przy 230 km/h :-) Poza tym zespolak przy 230 będzie cichszy niż klasyka przy 200 km/h.

Haj spidy bowiem, prócz dziobów, barku przestrzeni między lokiem a wagonami i płaskich powierzchni burt (prócz stref międzywagonowych) mają na podwoziu zabudowane osłony pod wagonami, a właśnie na podwoziu wiry powodują spore opory przy dużych V maks. Poza tym ETR 610 ma jakąś izolację akustyczną nad kołami w postaci osłonki, jak twierdzi specyfikacja i co (chyba) widać na fotach. Nie wiem dokładnie co to jest.
2012-06-26 12:19:23 Autor: zeus04
---.ssnet.pl
Do Trako
Wzrost kosztów jest znany. Przykładowo wrzucę zapis
prędkości i profil linii dla \\\"mojego\\\" pociągu towarowego.
Zapis mocy niestety się \\\"stracił\\\" - na dzień dzisiejszy - w serwerze od WASKO, ale można przyjąć, iż maksymalnie na kołach nie przekroczyła ona nigdy 1050 kW (na zaciskach prądnicy od spalinowego zespołu prądotwórczego maksymalnie było 1175 kW). Nagranie dotyczy jazdy pociągu tam i z powrotem, łącznie ponad 412 km. Skład tam miał długość ok 600 m i masy:
- lokomotywa prowadząca ok. 95 ton
- skład 20 wagonów 750 ton
- lokomotywa wielosystemowa \\\"na zimno\\\" ok. 87 ton
Prędkość maksymalna ze względu na typ wagonów = 80 km/h
(średnią w nocy przy prawie zerowym ruchu pociągów pasażerskich wyrabialiśmy równą prawie 70 km/h tzn. 206 km w równe 3 godziny, a z dwoma postojami w 3 h i 10 \\\').
W kierunku tam początkowo nie mogliśmy się uwolnić od jadącej przed nami \\\"osobówki\\\" i stąd kilka hamowań.
W kierunku powrotnym skład miał tylko 12 ładownych wagonów o masie 461 ton, a reszta bez zmian oprócz tego że w każdym kierunku prowadził to inny człowiek. W drodze powrotnej jazda w trybie sterowania ręcznego z wykorzystaniem znajdujących się w terenie tabliczek
z profilem linii (pochylenie w promilach, jego zwrot i długość w metrach).
Tu profil (dane z ręcznego urządzenia typu GPS):
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/460a02dcd0407f27.html#
Tu prędkość
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/e91249215cf8db76.html
2012-06-26 12:43:13 Autor: zeus04
---.ssnet.pl
Do Robert Wyszyński
O! to da się to łatwo nadrobić, przynajmniej dla prędkości 160 km/h. Jako że trudno byłoby znaleźć odcinek idealnie płaski,
to wystarczy nagrać przebieg sił pociągowych \"Husarza\" w trybie automatycznej stabilizacji prędkości i równolegle profil linii z GPS-a + dodać dane o długości, ilości wagonów i masie.
Sam jestem ciekaw ile mityczny \"Railjet\" zużyłby więcej energii od składu zespolonego. Wiadomo że mocy potrzebuje większej, czyli przy ograniczonych dostawach z systemu energetycznego pojechałby wolniej od ETR. Sama lokomotywa
ma moc znamionową tylko do 200 km/h. Powyżej 200 km/h \"Husarz\" nam słabnie i przy 230 ma sporo mniej niż 6,4 MW
czyli optymalizowany był tylko do 200 km/h.
Pzdr.
2012-06-26 13:05:09 Autor: Mathew IC Forum
---.9.52.13
Reasumując Panowie, niezależnie od poprawy zasilania DC 3 kV na CMK, Husarz z trzema pustymi wagonami od Zawiercia do Grodziska powyżej 200 km/h raczej nie ma szans pojechać. Być może Czesi (państwowo lub prywatnie) wpuszczą RialJety do Polski na CMK, zobaczymy ile to pojedzie. I jeszcze jedno, poza mniejszymi oporami ETR 610, one są lżejsze, czy jak to znany piewca głosi, letrze :D
2012-06-26 19:35:04 Autor: Robert Wyszyński
---.adsl.inetia.pl

Robert Wyszyński
Mathew

Ileż razy można pisać tu i w RK, że Husarz na 3 kV DC NIE POJEDZIE powyżej 200 km/h (prócz testów) nawet z hiper galactic railjetem, bo dla 3 kV DC jego V maks eksploatacyjna wynosi 200 km/h. Koniec :-)

Jak na razie nawet pod innymi wyższymi napięciami nie jeździ nigdzie powyżej 200 km/h. W przypadku RJ spory opór przy 200 km/h daje przestrzeń miedzy lokiem a wagonami (bo same wagony RJ chyba jednak mają osłony na podwoziu, jako haj spidy).
STADLER
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony