Partnerzy serwisu:

Stacja Jaworzyna Śląska otwarta po przebudowie [zdjęcia]

inf. pras. oprac. jm 27.09.2019 3,7k

arrow
arrow
Stacja Jaworzyna Śląska otwarta po przebudowie [zdjęcia]
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Stacja Jaworzyna Śląska otwarta po przebudowie [zdjęcia]
Stacja Jaworzyna Śląska otwarta po przebudowie [zdjęcia]
Stacja Jaworzyna Śląska otwarta po przebudowie [zdjęcia]
Stacja Jaworzyna Śląska otwarta po przebudowie [zdjęcia]
Stacja Jaworzyna Śląska otwarta po przebudowie [zdjęcia]
PKP PLK poinformowały o udostępnieniu pasażerom wszystkich peronów stacji Jaworzyna Śląska po wartej 40 mln zł przebudowie. Co warto zauważyć, termin jest zgodny z zapowiedziami inwestora.
W listopadzie ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na drugi i ostatni etap modernizacji stacji Jaworzyna Śląska. Główne prace dotyczyły wydłużenia przejścia pod torami i przebudowy peronu nr 2. Kontrakt wart 24 mln zł netto wygrała (po skutecznym odwołaniu w KIO) firma Intop z Warszawy. 

Wykonawca zadeklarował w ofercie najkrótszy czas realizacji inwestycji - zaledwie 10 miesięcy. Jak informuje PKP PLK, prace zostały zakończone, a przebudowany peron i przejście zostały udostępnione pasażerom. Oznacza to wypełnienie terminu kontraktowego. Warto zauważyć, że zapowiedzi PLK sprzed roku były ostrożne i mówiły o zakończeniu prac do końca 2019 roku. Na szczęście pasażerowie nie musieli czekać aż tak długo. 

Co na odnowionej stacji? 

Jak podaje inwestor, przejście podziemne na stacji w Jaworzynie Śląskiej ma 120 metrów – zostało przedłużone prawie o 50 metrów. Ułatwi dostęp do peronów i budynku dworcowego. Mieszkańcy zyskują oczekiwaną od lat możliwość bezpiecznego przejścia przez linię kolejową, przebiegająca przez miasto. Trasa przejścia od strony ul. Powstańców została poprowadzona wygodną pochylnią ze ścieżką naprowadzającą, ułatwiającą przejście osobom niewidomym. Trzy windy na perony zapewniają wygodny dostęp do pociągów wszystkim podróżnym. Przejście ma zadaszenie, którego konstrukcja harmonizuje z historycznymi, odrestaurowanymi wiatami peronowymi. Nowy obiekt jest dobrze oświetlony. Dla wygody podróżnych wyposażono go w nagłośnienie. Monitoring zwiększa bezpieczeństwo na terenie kolejowym - podaje PLK.

- Dla transportu kolejowego ważna jest odpowiednia, żelbetowa konstrukcja obiektu. Zastosowane rozwiązanie zapewnia możliwość przejazdu nad przejściem wszystkich pociągów, zarówno pasażerskich jak i towarowych (o nacisku na oś do 221 kN) - podkreśla inwestor. Ostatni etap inwestycji na stacji Jaworzyna Śląska, poza przedłużeniem przejścia na druga stronę stacji, objął również modernizację środkowego peronu nr 2. Teraz obiekt jest wyższy i ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Winda gwarantuje dogodny dostęp do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania. Renowację przeszła drewniana wiata. Wraz z wiatami z sąsiednich dwóch peronów utrzymuje historyczny charakter stacji. Wykonanie zadania wymagało też przebudowy torów i urządzeń sterowania ruchem. Dobry stan obiektu zapewni wykonane odwodnienie - czytamy.

Dwuetapowa inwestycja


Wcześniej, w 2018 roku, zakończono przebudowę dwóch peronów i istniejącego przejścia. Na przebudowę stacji Jaworzyna Śląska przeznaczono blisko 40 mln zł netto (brutto 48,6 mln zł). Wartość ostatniego zadania „Rozbudowa przejścia pod torami wraz z przebudową peronu nr 2 w stacji Jaworzyna Śląska” wyniosła ponad 24 mln zł netto. Ogółem na modernizacje linii Wrocław – Jelenia Góra nr 274 przeznaczono ok. 730 mln zł z Funduszu Kolejowego, środków własnych PLK oraz budżetowych. Efektem jest skrócenie czasu przejazdu do 1h 40 min dla najszybszych pociągów i ok. 2 h dla pociągów osobowych. Efekt osiągnięto dzięki modernizacji torów, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania, mostów i wiaduktów - podaje PLK.

W ramach inwestycji dla potrzeb podróżnych zmodernizowano kilkanaście stacji i przystanków, To m.in. Jelenia Góra, Wałbrzych Miasto, Imbramowice, Janowice Wielkie i ostatnio zakończona przebudowa stacji Świebodzice. W przebudowie jest stacja Wałbrzych Szczawienko, a w budowie dodatkowy przystanek Wałbrzych Centrum. Na trasie blisko Wrocławia widać perony nowobudowanego przystanku Mokronos Górny, ze środków RPO. Podobne finansowanie mają przystanki w Jeleniej Górze - przebudowane Jelenia Góra Cieplice i Jelenia Góra Sobieszów oraz nowe Jelenia Góra Zabobrze i Jelenia Góra Przemysłowa.

PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony