Partnerzy serwisu:

Sprzeczne komunikaty stacyjne, pociąg pojechał bez pasażerów

Dominik Lebda 16.02.2017 389

Sprzeczne komunikaty stacyjne, pociąg pojechał bez pasażerów
Dworzec Kraków Płaszów.fot. DL
13 stycznia okazał się pechowy dla blisko 50 pasażerów pociągu Przewozów Regionalnych z Krakowa do Zakopanego. W wyniku błędnych komunikatów stacyjnych, pociąg odjechał z peronu 3, nie zabierając oczekujących na peronie 1.
13 stycznia 2017 r. ze stacji Kraków Płaszów miał odjechać pociąg Przewozów Regionalnych do Zakopanego. W wyniku prac związanych z budową łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, wszystkie pociągi jadące na południe od Krakowa, rozpoczynają i kończą bieg w Krakowie Płaszowie. Chodzi m.in. o połączenia do Bielska-Białej, Wadowic, Żywca czy Zakopanego. W piątek 13 stycznia na stacji Kraków Płaszów na wyświetlaczach peronowych i przez megafon zostały podane nieprawidłowe informacje dotyczące odjazdu pociągu do Zakopanego.

Pociąg Regio do Zakopanego odjechał z peronu trzeciego, nie zabierając pasażerów, którzy – zgodnie z informacją na wyświetlaczu dworcowym – oczekiwali na odjazd na peronie 1. Skutkiem nieprawidłowych komunikatów był odjazd pociągu bez około 50 osób, które oczekiwały na skład na peronie 1. Tablica odjazdów i przyjazdów znajduje się w poczekalni dworca Kraków Płaszów. Na peronach nie ma monitorów odjazdy/przyjazdy ani pragotronów.

Pojechali autobusem

Pasażerowie, którzy nie odjechali swoim pociągiem, udali się do kasy biletowej PKP Intercity i poinformowali o zaistniałej sytuacji. Obsługa przekazała informację o zdarzeniu do Przewozów Regionalnych w Krakowie.

– Podjęliśmy natychmiastową decyzję o zamówieniu komunikacji zastępczej dla pozostawionej grupy podróżnych z Krakowa Płaszowa do Zakopanego – poinformował Adam Parzniewski z Przewozów Regionalnych Oddziału Małopolskiego, dodając, że przewoźnik podjął działania w celu zwrotu poniesionych kosztów od PKP Polskich Linii Kolejowych. – Refaktura za komunikację zastępczą zostanie wysłana do PKP PLK – dodaje Adam Parzniewski.

Skomplikowana ścieżka informacji

– Coraz pełniejsza informacja pasażerska ma pomagać wszystkim podróżnym. Wizualna ma uzupełniać głosową i odwrotnie, ale również każda z nich ma być precyzyjna. Tego oczekujemy od wykonawcy. W związku z opisaną sytuacją wykonawca usługi został obciążony karą za niewłaściwe przygotowanie komunikatu. Ponadto zlecono częstsze sprawdzanie jakości usługi, ze szczególnym naciskiem na wykluczenie problemu rozbieżności informacji wizualnej i głosowej – powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.

Wykonawcą usługi, o którym wspomina rzecznik prasowy PKP PLK, jest spółka PKP Utrzymanie. Ten podmiot m.in. przygotowuje i przekazuje informacje wizualne oraz głosowe na dużych stacjach w Polsce. PKP Utrzymanie powstało w kwietniu 2014 roku w wyniku wydzielenia ze Spółki TK Telekom zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zajmującej się utrzymaniem w sprawności urządzeń telekomunikacyjnych, służących do bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów.

Wyświetlacz wewnątrz dworca, podobnie jak budynek, są własnością PKP SA, a za infrastrukturę na peronach odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe. Struktura własnościowa poszczególnych elementów infrastruktury ma jednak drugorzędne znaczenie. Niezależnie od właściciela (np. tablicy odjazdów/przyjazdów), czy podmiotu, któremu zlecono obsługę informacji pasażerskiej na stacji, to zarządca infrastruktury jest - względem pasażerów i przewoźników - odpowiedzialny za prawidłowe komunikaty. W związku z tym jakiekolwiek reklamacje odbiera i rozpatruje spółka PKP PLK.  

– Bez względu na techniczne uwarunkowania i lokalizację wyświetlaczy, współpracujemy, by komunikaty sprawnie i na bieżąco docierały do wszystkich pasażerów. Uwagi na temat jakości przekazywanych informacji są podstawą do ew. korekty i doskonalenia przekazu – mówi Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. 

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony