Partnerzy serwisu:

Spór o wiadukt nad torami w Gdyni. „Zagrożona przebudowa linii 201”

Michał Szymajda 18.02.2021 3,4k

Spór o wiadukt nad torami w Gdyni. „Zagrożona przebudowa linii 201”
Węzeł Karwiny z lotu ptakafot. Gdynia.pl
W coraz ostrzejszy spór wchodzą władze Gdyni i PKP PLK. Zarządca infrastruktury kolejowej twierdzi, że przez zmiany w zakresie przebudowy drogowego węzła Karwiny, wprowadzone przez miasto, niemożliwa będzie modernizacja linii 201 w założonym przez PLK zakresie.
Historia ma swój początek 6 lat temu. Wówczas Miasto Gdynia, przygotowując wielką przebudowę węzła Karwiny, znajdującego się nad linią 201 i świeżo zbudowanym przystankiem PKM, nie uwzględniła w zakresie projektu planowanego trzeciego toru na linii. W związku z tym zabrakło też nad nią odpowiednich, dłuższych wiaduktów. Ale do umowy z wykonawcą projektu wprowadzono na szczęście aneks i projekt przebudowy, uwzględniający trzeci tor pod węzłem, jednak powstał.

W połowie lutego miasto rozstrzygnęło przetarg na wartą ponad 100 milionów złotych przebudowę węzła w Karwinach. Wygrała go spółka MTM, jednak aneks projektowy dotyczący szerszego zakresu prac, uwzględniającego dodatkowy tor, wylądował w urzędniczych szufladach. W praktyce oznacza to, że miasto uwzględnia w projekcie trzeci tor, ale nie zamierza budować wiaduktów nad torami, które go uwzględniają. Zareagowało na to PKP Polskie Linie Kolejowe.

PLK: Brak trzeciego toru to mnóstwo problemów z przepustowością

– Zmieniona inwestycja Miasta Gdynia ograniczy rozwój kolej w Trójmieście. Brak przebudowy wiaduktów drogowych nad torami linii z Kościerzyny do Gdyni uniemożliwi PKP Polskim Liniom Kolejowym budowę dodatkowego trzeciego toru i nowych przystanków dla kolei aglomeracyjnej. Miasto niespodziewanie odstąpiło od umowy z 2017 r. – czytamy w oświadczeniu PKP PLK.

– Brak przebudowy dwóch miejskich wiaduktów wyklucza budowę trzeciego toru na odcinku szlaku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Zmiana i ograniczenie zakresu miejskiej inwestycji, są bardzo niekorzystne dla rozwoju transportu kolejowego w Trójmieście – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Prezes PLK wyjaśnia, że brak dodatkowego toru uniemożliwi dalszy rozwój przewozów aglomeracyjnych. Brak trzeciego toru ograniczy przepustowość linii Gdynia – Kościerzyna (ma ona trudny profil, przez co ciężkie pociągi w kierunku Kościerzyny poruszają się tu stosunkowo wolno), co z kolei podważa sens budowy nowych przystanków osobowych Gdańsk Kielnieńska i Gdynia Mały Kack, dla których PLK pozostawiło rezerwę terenu. Niepewna jest także budowa zaprojektowanego w ramach projektu przystanku Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana. To nie koniec, bowiem linia modernizowana jest przede wszystkim z myślą o poprawie dojazdu ciężkich pociągów do portu w Gdyni.

– Brak trzeciego toru może spowodować problemy w funkcjonowaniu alternatywnego korytarza transportowego Bydgoszcz – Trójmiasto dedykowanego przewozom ładunków do i z portu morskiego w Gdyni. Konsekwencją niespodziewanych zmian wprowadzonych w projekcie przez Miasto Gdynia może być ograniczenie efektywności ekonomicznej projektu przygotowywanego przez PLK – ocenił Ireneusz Merchel.

PKP Polskie Linie Kolejowe skarżą się, że nie zostały poinformowane przez Gdynię o zmianach projektu. Zdaniem kolejarzy, dopiero na spotkaniu zorganizowanym z inicjatywy PLK, miasto przekazało, że odstępuje od realizacji inwestycji według wcześniejszych uzgodnień. – Bez odpowiedzi pozostała dwukrotna prośba PLK o pisemne potwierdzenie ograniczeń, jakie nowy projekt miejski wprowadza dla rozwoju kolei – zauważył rzecznik PKP PLK.

Gdynia: Realizujemy miejską część inwestycji

Do sprawy odniosło się już miasto, które uważa, że inwestycja w ograniczonym zakresie nie przekreśla planów rozwoju kolei aglomeracyjnej i towarowej.

– Miasto realizuje to, co miejskie, w niczym nie przeszkadza kolei. Przyjęliśmy ten komunikat z dużym zdziwieniem i – nie da się ukryć – oburzeniem. Rozmowy z PKP PLK trwają od lat. W ich efekcie zobowiązaliśmy się do stworzenia dokumentacji projektowej. Zgodnie z ustaleniami sfinansowaliśmy i przygotowaliśmy projekt rozszerzony o przebudowę wiaduktów. Nie doczekaliśmy się jednak ruchu ze strony spółki, po której stronie powinno leżeć finansowanie przebudowy tej części węzła. W związku z tym ogłosiliśmy i rozstrzygnęliśmy przetarg związany z najważniejszym dla gdynian, miejskim etapem wartej ponad 100 mln zł inwestycji. Podkreślam, że realizacja miejskiej części inwestycji w żaden sposób nie hamuje planów PKP PLK dotyczących budowy dodatkowego toru i nowych przystanków dla kolei aglomeracyjnej – powiedział Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Marszałek podejmie się mediacji

W sprawie, pomiędzy Gdynią a kolejarzami, mediuje marszałek województwa pomorskiego. Chodzi bowiem także o unijne pieniądze, w wysokości 54 milionów, które na Węzeł Karwiny przydzielił marszałek.

– Samorząd Województwa Pomorskiego jest zaniepokojony decyzją władz Gdyni, gdyż modernizacja Linii Kolejowej nr 201, uwzględniająca budowę trzeciego toru na odcinku Gdynia Główna – Gdańsk Osowa, to kluczowa inwestycja dla rozwoju ruchu pasażerskiego Gdyni oraz ruchu towarowego z Portu Gdynia. W związku z najnowszymi doniesieniami o rozstrzygnięciu przetargu samorząd województwa zainicjował pilne spotkanie z przedstawicielami PLK i władz Gdyni, by wyjaśnić zaistniałą sytuację – czytamy w oświadczeniu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Jak się okazuje, do spotkania stron doszło już 18 lutego. 

– Po spotkaniu zainicjowanym przez Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka, dotyczącym konfliktu związanego z budową węzła Karwiny, zarówno Gdynia jak i PKP PLK zobowiązały się do pilnego rozwiązania kwestii przebudowy wiaduktów w ciągu ul. Wielkopolskiej w Gdyni, co pozwoli na wybudowanie trzeciego toru na linii kolejowej 201 od Gdyni Głównej do Gdańska Osowy. Do momentu przedstawienia przez strony rozwiązania i podpisania stosownego porozumienia w tej ważnej dla rozwoju kolejowego ruchu pasażerskiego Trójmiasta i towarowego z Portu Gdynia kwestii, zarząd województwa postanowił wstrzymać podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego budowy węzła Gdynia Karwiny. Decyzja ta jest związana z ryzykiem zaprzepaszczenia rezultatów wielu powiązanych projektów finansowanych ze środków unijnych. Samorząd Województwa Pomorskiego z satysfakcją przyjmuje wstępne deklaracje stron dotyczące pozyskania dodatkowych środków na budowę wspomnianych wiaduktów, pozwalających na budowę trzeciego toru – napisał Michał Piotrowski, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego województwa pomorskiego.

Węzeł Karwiny ma być gotowy w 2023 roku.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony