Z Lublina do Rzeszowa wciąż nie kursuje tabor elektryczny
Kasper Fiszer ⚫ 20.12.2021 ⚫
8,5k

Elektryczne pociągi na stacji w RzeszowieFot. M. Szymajda
Elektryfikacja linii na ogół pociąga za sobą w zasadzie natychmiastową zmianę obsługującego ją taboru - pociągi elektryczne są zazwyczaj tańsze w eksploatacji, bardziej ekologiczne i charakteryzują się dłuższym cyklem życia. Inaczej jest jednak na trasie Lublin – Rzeszów, na której wciąż kursuje tabor spalinowy.
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom samorządu województwa podkarpackiego, który informował, że od momentu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy połączenia z Rzeszowa do Lublina będą realizowane taborem elektrycznym, na wspomnianej trasie nadal kursują pojazdy z napędem spalinowym. Zakończona niedawno elektryfikacja ciągu nie przyniosła więc póki co spodziewanego zwiększenia pojemności pociągów (jednostki elektryczne dostępne na Podkarpaciu i Lubelszczyźnie są w większości przypadków dłuższe niż spalinowe). Nie uległy poprawie także aspekty ekologiczne, choć należy tu podkreślić, że podróż pociągiem z silnikiem Diesla i tak wypada pod tym względem lepiej niż własnym samochodem z napędem klasycznym.
Założenia projektu unijnego nie pozwalają na obsługę linii międzywojewódzkich
– Międzywojewódzkie połączenia w relacji Lublin Główny – Rzeszów Główny w związku z uzgodnieniem marszałków województw są obsługiwane na dotychczasowych zasadach taborem wymiennym, tzn. autobusami szynowymi, których właścicielami są poszczególne województwa – potwierdza Zofia Dziewulska, naczelnik Działu ds. Handlowych i Ekonomicznych w Lubelskim Zakładzie Polregio. Teoretycznie tabor elektryczny mógłby wystawić zakład lubelski, który dysponuje dwoma nowymi pojazdami Impuls 2 (typ 37WEa)
Jednostki te zostały zakupione w ramach unijnego projektu „Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych” realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego. Jak twierdzi nasza rozmówczyni, ograniczenia zakupowe nie pozwalają na wykorzystywanie tych pojazdów poza województwem lubelskim. – Tabor został zakupiony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Jego eksploatacja musi być zgodna z założeniami [projektu] – tłumaczy.
Jednostki elektryczne powinny pojawić się choć na części trasy
– Jednym z kryteriów formalnych wyboru tego projektu był obszar geograficzny województwa – dodaje przedstawicielka Polregio. Na podrzeszowskim odcinku trasy – pomiędzy Kolbuszową a Rzeszowem – za kilka tygodni ma zacząć funkcjonować linia Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Prawdopodobnie rozpocznie się więc regularna eksploatacja nowo zelektryfikowanej trasy regionalnymi pociągami elektrycznymi. Te obsłużą jednak tylko niewielki fragment ciągu.
Założenia projektu unijnego nie pozwalają na obsługę linii międzywojewódzkich
– Międzywojewódzkie połączenia w relacji Lublin Główny – Rzeszów Główny w związku z uzgodnieniem marszałków województw są obsługiwane na dotychczasowych zasadach taborem wymiennym, tzn. autobusami szynowymi, których właścicielami są poszczególne województwa – potwierdza Zofia Dziewulska, naczelnik Działu ds. Handlowych i Ekonomicznych w Lubelskim Zakładzie Polregio. Teoretycznie tabor elektryczny mógłby wystawić zakład lubelski, który dysponuje dwoma nowymi pojazdami Impuls 2 (typ 37WEa)
Jednostki te zostały zakupione w ramach unijnego projektu „Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych” realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego. Jak twierdzi nasza rozmówczyni, ograniczenia zakupowe nie pozwalają na wykorzystywanie tych pojazdów poza województwem lubelskim. – Tabor został zakupiony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Jego eksploatacja musi być zgodna z założeniami [projektu] – tłumaczy.
Jednostki elektryczne powinny pojawić się choć na części trasy
– Jednym z kryteriów formalnych wyboru tego projektu był obszar geograficzny województwa – dodaje przedstawicielka Polregio. Na podrzeszowskim odcinku trasy – pomiędzy Kolbuszową a Rzeszowem – za kilka tygodni ma zacząć funkcjonować linia Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Prawdopodobnie rozpocznie się więc regularna eksploatacja nowo zelektryfikowanej trasy regionalnymi pociągami elektrycznymi. Te obsłużą jednak tylko niewielki fragment ciągu.
Komentarze:
POLREGIO

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |