Partnerzy serwisu:

Słowacja: Więcej tras dla przewoźników prywatnych i... czeskich?

Kasper Fiszer 01.02.2018 2,5k

Słowacja: Więcej tras dla przewoźników prywatnych i... czeskich?
Pociągi regionalne na Słowacjifot. Kasper Fiszer
Słowackie władze po raz kolejny ogłosiły plany otwarcia rynku dotowanych przewozów pasażerskich. Pociągi innego niż ZSSK operatora miałyby wkrótce wyjechać na 35 tras w różnych częściach kraju, w tym na linię biegnącą do polskiego Zwardonia. Pierwsze postępowania przetargowe zaplanowano na przyszły rok.
Jak poinformowały dziś słowackie media, poważnie rozważana jest istotna zmiana w kontraktowaniu przez państwo usług przewozowych. Ministerstwo Transportu chce bowiem powierzać obsługę poszczególnych linii kolejowych operatorom wyłonionym w ramach postępowań przetaegowych. Resort przedstawił już wstępną listę tras, na których przewoźnik miałby być wybierany właśnie w taki sposób.

RegioJet chciałby zwiększyć swój udział w rynku

– Pierwszych przetargów można spodziewać się dopiero w 2019 r., a ministerstwo chce najpierw wypróbować model konkurencyjny na trzech trasach – czytamy w artykule zamieszczonym w dziale Ekonomia internetowego wydania dziennika Sme. Tytuł przypomina, że już obecnie po słowackich torach kursują pociągi prywatnego przewoźnika RegioJet. W segmencie regionalnym czeska spółka operuje na trasie Bratysława – Komárno.

Wszystko wskazuje na to, że przedsiębiorstwo będzie chciało zwiększyć swoje udziały w słowackim rynku kolejowym. – Zdecydowanie będziemy zainteresowani udziałem w tych przetargach – powiedział czeskiemu portalowi zdopravy.cz Aleš Ondrůj, rzecznik prasowy RegioJet. Co ciekawe, złożenia swojej oferty w postępowaniach nie wyklucza także państwowy czeski operator České dráhy (Koleje Czeskie, ČD).

Udziału nie wyklucza także państwowa spółka z Czech

– ČD śledzą rozwój wydarzeń w krajach sąsiednich. Jeśli dojdzie do ogłoszenia na Słowacji przetargów na obsługę ruchu kolejowego, zapoznamy się z dokumentacją, ocenimy stawiane warunki i rozważymy dalsze kroki w tym zakresie – stwierdził cytowany przez zdopravy.cz Petr Štáhlavský, rzecznik ČD. Niezależnie jednak od tego, kto okaże się zwycięzcą poszczególnych przetargów, dominującą pozycję na rynku ma zachować państwowe słowackie ZSSK (Žeľezničná spoločnosť Slovensko, Słowacka Spółka Kolejowa).

Na Słowacji na szczeblu centralnym zamawiane są wszystkie połączenia dotowane, a nie tylko – tak jak w Polsce czy w Republice Czeskiej – te segmentu dalekobieżnego. Nowa polityka Ministerstwa Transportu może więc doprowadzić do radykalnej zmiany obrazu słowackiej sieci kolejowej w skali kraju. Nie wiadomo na razie, które odcinki zostaną objęte pierwszymi, przyszłorocznymi postępowaniami.

Na liście także odcinek do Polski

Lista wszystkich tras, na których operator ma być docelowo wybierany w przetargu, obejmuje łącznie 35 pozycji. Najdłuższą z wymienionych na niej linii jest ta biegnąca z Bańskiej Bystrzycy do wsi Margecany na Spiszu – ma 179 km długości. Dla polskich pasażerów szczególnie istotna może być informacja, że wśród wybranych kierunków znajdziemy także linię z Czadcy do Zwardonia. Ciekawostką jest natomiast zamiar wyłonienia operatora także na wąskotorowej sieci Tatrzańskich Kolei Elektrycznych.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony