Partnerzy serwisu:

Śląskie: Kto zapłaci za pociągi na terenie GZM? Spór metropolii i województwa

Kasper Fiszer 17.11.2019 39

Śląskie: Kto zapłaci za pociągi na terenie GZM? Spór metropolii i województwa
fot. Kasper Fiszer
Jaka jest przyszłość kolei na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii? Jeśli projekt wspólnego biletu ma być kontynuowany, GZM musi finansować przewozy na swoim terenie – poinformowały władze województwa śląskiego. Metropolia deklaruje gotowość do płacenia za kursy dodatkowe, które uzupełnią dotychczasową ofertę KŚ, ale nie za wszystkie pociągi tego przewoźnika.
Czy system finansowania połączeń kolejowych na terenie województwa śląskiego przejdzie ogromne zmiany? Marszałek województwa chciałby, by Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ponosiła pełne koszty związane z kursami pociągów regionalnych na swoim terenie – poinformowała niedawno Polska Agencja Prasowa. Od tego uzależniona miałaby być przyszłość wspólnego biletu obejmującego pociągi Kolei Śląskich oraz połączenia organizowane przez GZM.

UMWŚ: Metropolia musi finansować połączenia w większym stopniu

– Województwo przeznacza 150 mln zł na Koleje Śląskie. Uczestniczymy w projekcie wspólnego biletu, [ale] metropolia dokłada raptem 1 mln zł. Mówiąc o partnerstwie i współpracy w zakresie transportu mieszkańców, chcemy rozmawiać również o współfinansowaniu w większym rozmiarze – potwierdził „Rynkowi Kolejowemu” Sławomir Gruszka, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Dodaje, że kolej jest ekologicznym i chętnie wybieranym środkiem komunikacji, a Koleje Śląskie są przewoźnikiem sprawdzonym i sprawnym.

– Należy go jednak rozwijać, modernizować torowiska, poszerzać tabor, zwiększać siatkę połączeń – ocenił przedstawiciel samorządu regionalnego. – To wszystko kosztuje – zauważył. W kontekście rozmów o wspólnym bilecie i przyszłości KŚ zwrócił on uwagę na pojawiającą się koncepcję utworzenia przez GZM Kolei Metropolitalnej.

Ok. 2,5 tys. Metrobiletów sprzedawanych miesięcznie

Do postulatów tych odniósł się podczas XX sesji Zgromadzenia Metropolii Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM. Swoją wypowiedź rozpoczął on od przedstawienia statystyk sprzedaży Metrobiletu uprawniającego do przejazdu pociągami, tramwajami, trolejbusami i autobusami. – Ofertę tę wprowadziliśmy kilka miesięcy temu. W pierwszym miesiącu sprzedano prawie 800 biletów, w ciągu trzech miesięcy liczba ta wzrosła trzykrotnie – poinformował.

– Uważam więc, że współpracę z UMWŚ warto rozwijać, choć na horyzoncie pojawiły się pewne ciemne chmury – skomentował propozycję województwa przesłaną już do GZM w formie pisma. – Marszałek proponuje, by od 2021 r. wszystkie połączenia kolejowe w granicach metropolii były finansowane w stu procentach przez miasta GZM-u – wskazał. Współfinansowane przez lokalne samorządy miałyby być zaś kursy wyjeżdżające poza granice metropolii.

GZM: Możemy finansować kursy wewnętrzne, ale nie wszystkie pociągi KŚ

– Wydaje się, że to bardzo trudne postawienie sprawy. Dotychczasowa praktyka, ale również opinia nadzoru prawnego Urzędu Wojewódzkiego wskazuje, że wszystkie połączenia wojewódzkie, które realizował Zarząd Województwa Śląskiego, powinny być w ten sposób traktowane nadal. Rozumiem, że to jest otwarcie trudnej dyskusji i na pewno będziemy musieli znaleźć jakieś rozwiązanie – mówił przewodniczący. Podkreślił przy tym, że GZM nie uchyla się od finansowania planowanych nowych połączeń wewnętrznych, które zwiększą poziom oferty. Mówił, że już w projekcie przyszłorocznego budżetu władze metropolii zarezerwowały kwotę ok. 6 mln zł, która ma pozwolić na uruchomienie kilkudziesięciu nowych kursów.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony