Partnerzy serwisu:

SKPL przemaluje składy kupione z GPW. Ale jeszcze nie wiadomo, gdzie pojadą

Jakub Madrjas 11.01.2018 6,9k

SKPL przemaluje składy kupione z GPW. Ale jeszcze nie wiadomo, gdzie pojadą
Fot. Patryk Farana
Jak poinformowaliśmy pod koniec ubiegłego tygodnia, prywatny przewoźnik SKPL Cargo kupi trzy pociągi spalinowe od spółki Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów. Jeszcze nie wiadomo, gdzie znajdą zatrudnienie. 
Prawdopodobnie w tym tygodniu dojdzie do odbioru z bazy przy ul. Raciborskiej w Katowicach jednego dwuczłonowego pociągu DH2 oraz dwóch trójczłonowych VT 614. O tym, że kupi je SKPL Cargo pisaliśmy tutaj, natomiast o tym, dlaczego w ogóle trafiły do spółki wodociągowej można poczytać w tym miejscu.

Na prośbę "Rynku Kolejowego" Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych odpowiedziało na kilka pytań w sprawie zakupu pojazdów. Nie poznamy niestety kwoty, za którą zostaną kupione – wiadomo jedynie, że jest ona wyższa, niż gdyby pojazdy miały zostać zezłomowane.

Przywrócenie do ruchu jest możliwe

W jakim stanie są pojazdy? – Stan techniczny jest na tyle zadowalający, że skłonił nas do podjęcia decyzji o zakupie pociągów wystawionych na sprzedaż przez GPW. Niemniej pociągi były odstawione na tyle długo, że do ich uruchomienia niezbędne będzie przeprowadzenie szeregu odpowiednich napraw – przyznaje Albert Mikołajczyk z SKPL. Przyznaje jednak, że trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o stan prawny jednostek, które mają za sobą burzliwą historię.

Pewne jest, że prywatny przewoźnik przemaluje pojazdy, podobnie jak zrobił to z innymi pozyskanymi jednostkami. – Dziś to zewnętrzna malatura najbardziej identyfikuje przewoźnika, dlatego nie wyobrażamy sobie pociągu SKPL w barwach Kolei Śląskich – podkreśla Mikołajczyk.

Możliwa nawet sprzedaż za granicę

Nie wiadomo jeszcze, gdzie będą jeździć pojazdy. – Wszystko zależy od uzyskanych zleceń – mówi Mikołajczyk i podkreśla, że w przypadku zawarcia umowy z samorządem na przewozy SKPL musi uzyskać odpowiedni poziom dofinansowania, by móc przywrócić do ruchu pojemne jednostki pozyskane z GPW. – Jeśli w danym okresie nie uda nam się zawrzeć zaplanowanych umów na świadczenie usług transportowych, jesteśmy gotowi rozważyć m.in. zaoferowanie usługi taborowej innym przewoźnikom borykającym się z przejściowymi brakami taborowymi – mówi przedstawiciel SKPL. Możliwa jest nawet sprzedaż pojazdów za granicę – np. do Rumunii, gdzie takie pojazdy są z powodzeniem eksploatowane.

Czy SKPL będzie zatem starać się pozyskiwać kolejne pojazdy? – Jest to warunkowane podpisaniem dalszych kontraktów z przedstawicielami lokalnych samorządów lub innymi przewoźnikami, jak również kwestią ceny zakupu. Pracujemy także nad scenariuszem zakładającym użyczenie pociągów zakupionych przez urzędy marszałkowskie, jak ma to miejsce w przypadku spółek samorządowych. Inna możliwość to zawarcie wieloletniej i stałej umowy z przewoźnikiem, co pozwala na wykorzystanie leasingu jako dogodnej formy finansowania – podsumowuje Albert Mikołajczyk.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony