Partnerzy serwisu:

Siemens z dużym kontraktem w Iranie. Polskie firmy na razie bez sukcesów

Michał Szymajda 05.10.2016 237

Siemens z dużym kontraktem w Iranie. Polskie firmy na razie bez sukcesów
Lokomotywa ER24PC SafirFot. Kabelleger / David Gubler, CCA 4.0/Wikimedia Commons
Jak na razie apetyty polskich producentów taboru, dotyczące otwierającego się rynku w Iranie, pozostają niezaspokojone. Kolejny duży kolejowy kontrakt w tym kraju podpisał natomiast Siemens.
Siemens podpisał kontrakt dotyczący wsparcia modernizacji linii kolejowych oraz dostawy komponentów potrzebnych do budowy kolejnych 50 lokomotyw spalinowych ER24PC, nazywanych IranRunner lub Safir. Kontrakt został podpisany 3 października podczas wizyty w Iranie Sigmara Gabriela – niemieckiego ministra ekonomii i energii. Na początku roku Siemens podpisał już memorandum dotyczące dalszej współpracy z Iranem.

– Siemens jest dumny, że może wesprzeć proces głębokich przemian w irańskiej infrastrukturze. Będziemy ściśle współpracować z Kolejami Irańskimi i Grupą MAPNA odpowiedzialną za produkcji lokomotyw, w celu budowy zrównoważonego ekonomicznego rozwoju tego kraju, którego częścią jest kolej – powiedział Siegried Russwurm, członek zarządu Siemens.

To nie pierwszy kontrakt Siemensa

W 2010 roku, na podstawie kontraktu z 2006 roku, Siemens dostarczył do Iranu 30 lokomotyw ER24PC, a do kolejnych 120 dostarczył części, które już w Iranie zmontował koncern MAPNA. Całość warta była 294 mln euro. Obecny kontrakt na dostawę komponentów do 50 lokomotyw pozwoli zbudować irańskiej firmie 50 kolejnych ER24PC w Iranie. Spalinowe lokomotywy ER24PC, nazywane w Iranie Safir, przystosowane są do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h. Silnik, który je napędza pochodzi z wytwórni MTU i ma moc 3200 KM.

Polskie firmy do eksportu potrzebują wsparcia rządu

Rynkiem irańskim interesują się także polskie firmy. W związku z gruntowną modernizacją kolei Irańczycy poszukują w Europie partnerów z branży. Temu służyła m.in. wizyta ambasadora Iranu w bydgoskiej Pesie w 2015 r.

– Śledzimy trendy światowe w branży kolejowej, wiemy gdzie warto pojawić się z produktami, ale bez reformy Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, trudno nam będzie sprzedać cokolwiek na przykład na rynek irański, gdzie chcielibyśmy się pojawić – mówił na początku roku Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy Bydgoszcz. W czerwcu natomiast, podczas przekazania pierwszych pociągów Pesy dla niemieckiego przewoźnika NEB, minister rozwoju Mateusz Morawiecki zapewnił, że reforma instytucji udzielających kredyty eksportowe będzie prowadzona. Ma spowodować ułatwienie sprzedaży polskich produktów na rynkach także poza UE.

– Na świecie jest tak, że większym problemem jest sfinansowanie kontraktu niż jego fizyczne wykonanie. Mamy tego świadomość, dlatego planujemy przebudowę KUKE, PAIZu i WPH. Wspólnie razem mają one tworzyć całość z punktu widzenia przedsiębiorcy przy pozyskiwaniu i realizacji kontraktów zagranicznych. Zaznaczam, że odpowiednie gwarancje podłożone pod kontrakty poza Polską lub kredyty dla strony kupującej, a także leasing, są niezmiernie ważnym elementem układanki gospodarczej. Mamy tego świadomość i będziemy teraz głęboko przebudowywać naszą finansową architekturę eksportową – mówi Morawiecki.

Iran rozbudowuje kolej

Iran w ciągu ostatnich kilku lat mocno inwestuje, z pomocą chińskich partnerów, w rozbudowę linii i tabor. Ten bliskowschodni kraj chce zwiększyć udział transportu kolejowego w przewozach i powiększyć liczbę linii kolejowych dwukrotnie, z obecnie istniejących 13 000 kilometrów do 25 000. Linie są przebudowywane na dwutorowe, teraz mają być również elektryfikowane. Budowane będą też zupełnie nowe odcinki, które mają być przystosowane do rozwijania prędkości rzędu 250 km/h. Iran chce rozbudowywać także połączenia transgraniczne i do portów. Chce stać się państwem tranzytowym dla towarów przewożonych z Turcji do Indii i Chin.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Giełda
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony