Partnerzy serwisu:

Siemens Mobility: Dążymy do osiągnięcia 100% sprawności naszego taboru

Michał Szymajda 09.10.2021 2,2k

Siemens Mobility: Dążymy do osiągnięcia 100% sprawności naszego taboru
fot. Siemens Mobility
Publikujemy fragment rozmowy, którą przeprowadziliśmy podczas targów Trako z Gerhardem Greiterem, CEO regionu NEE w Siemens Mobility GmbH. Rozmawiamy o nowych technologiach, polskim rynku, lokomotywach wielosystemowych Vectron.
Spotykamy się na Trako, największej branżowej imprezie od kilku lat, od momentu zablokowania imprez tego rodzaju z powodu epidemii. Jesteśmy w Polsce, gdzie pomimo pandemii notujecie coraz większe sukcesy na rynku lokomotyw.

Gerhard Greiter, CEO regionu NEE w Siemens Mobility GmbH - Polski rynek jest dla nas bardzo istotny. Jesteśmy tutaj obecnie od ponad 30 lat i, oczywiście, jesteśmy całkiem zadowoleni z rynku sprzedaży lokomotyw. Ale udało nam się w Polsce sprzedać także tramwaje i wagony metra dla Metra Warszawskiego. Prowadzimy w Polsce kontrakty utrzymaniowe, dzięki którym jesteśmy dla przewoźników partnerem na cały okres życia produktu, a nie wyłącznie jego sprzedawcą. To potężne więzi, którą łączą nas z polskim rynkiem.

Jednak rzeczywiście, najistotniejszy z naszego punktu widzenia jest obecnie rynek lokomotyw wielosystemowych. Jesteśmy niezwykle szczęśliwy z decyzji Cargounit dotyczącej zakupu kolejnych do 30 lokomotyw dla polskiego rynku i ruchu międzynarodowego, cieszą nas zakupy realizowane przez Lotos. Lokomotywy wielosystemowe z ETCS to przyszłość o czym warto mówić w trakcie trwania Europejskiego Roku Kolei. To dobry moment aby myśleć o tym, jak połączyć ze sobą kraje za pomocą sieci kolejowej, jak możemy ułatwić przepływ towarów i komunikację międzynarodową w ruchu pasażerskim. Z tego punktu widzenia Polska ma wielką rolę do spełnienia, ponieważ jest w centrum Europy, na przecięciu szlaków międzynarodowych. Z drugiej strony Polska ma trzecią największą sieć kolejową w Europie. Widzę w tym olbrzymi potencjał do podniesienia znaczenia kolei. Coraz częściej mówi się o reaktywacji pociągów nocnych w relacjach międzynarodowych o dążeniu o zwiększeniu roli kolei i niezależności od ropy i węgla. Promuje to mocno Komisja Europejska.

Bardzo ważna jest decyzja o tym, by Europa stała się niezależna od paliw kopalnych w 2050 roku. Kolej, jako najbardziej ekologiczny środek transportu będzie miała w tej zmianie olbrzymie znaczenie. Ale na razie mamy do czynienia z trudnościami w ruchu międzynarodowym. Są różne napięcia, różne systemy bezpieczeństwa. Musimy sprawić, by przejazd pociągiem z kraju A do B był prostszy. Jest wielka dyskusja na temat pociągów nocnych, o tym jak sprawić, by ponownie stały się popularne. Z technicznego punktu widzenia możemy to ułatwić, a dążenia Unii Europejskiej do implementacji ETCS w całej Europie na pewno nam w tym pomogą.

Czy wciąż interesują Was przetargi ogłaszane przez PKP Intercity na zakup lokomotyw wielosystemowych? Spółce brakuje obecnie mocno takich pojazdów.

Oczywiście, że tak. Mamy, sprawdzony produkt, którym jest lokomotywa Vectron. Możemy dostarczyć lokomotywy rekordowo szybko i tym samym usprawnić ruch międzynarodowy np. między Polską a Niemcami. Jak szybko? Dla jednego z naszych nowych klientów pierwszą zbudujemy do grudnia, a kontrakt podpisaliśmy we wrześniu. To oznacza, że poprawa obsługi międzynarodowych pociągów towarowych, w tym wypadku u przewoźnika towarowego, nastąpi radykalnie, ponieważ pojazdy niemal od razu będą mogły przekraczać granicę. To jest możliwe także w wypadku operatorów pasażerskich. Dostarczamy do tego pojazd sprawdzony, o dostępności technicznej bliskiej 100%.

100%? To nie przesada?

W utrzymaniu pojazdów Siemens Mobility wprowadza na coraz szerszą skalę technologię Railigent. To sposób kontroli eksploatacji pojazdów, który pozwala z wyprzedzeniem reagować na potencjalne usterki i kontrolować zużycie elementów, na przykład elektrowozu. Dzięki temu unikamy przerw w eksploatacji. Dzięki zaawansowanym technologiom informatycznym w czasie rzeczywistym wiemy co dzieje się z konkretną lokomotywą, ezt, czy wagonem. Co więcej, Railigent może być stosowany nie tylko w pojazdach naszej produkcji. Jeśli życzy sobie tego klient, możemy sprawnie działać na konstrukcjach kolejowych także innych producentów. Wierzymy, że nasze rozwiązanie zmieni rynek, a w portfolio mamy już 20 różnych dostawców, niezależnych od Siemensa, podłączonych do platformy. To jest nasz pomysł na wizję 100% dostępności pojazdów.

Co bardzo ważne, utrzymywanie pełnej dostępności pojazdów może radykalnie zmniejszyć koszty ponoszone przez operowania, ponieważ w efekcie przewoźnikowi może być potrzebnych mniej pojazdów niż potrzeba by mu było jeszcze parę lat temu, by wypełnić zapisy kontraktu z regionem. To sytuacja w której wygrywają trzy strony: operator, pasażer i my, Siemens Mobility.

To ważne by w rozmowie o redukcji emisji CO2 zwracać uwagę także na większą wydajność istniejących ekologicznych rozwiązań, ale też na to by były tanie i łatwe w zarządzaniu, dzięki zastosowaniu technologii XXI wieku. Przykład Norwegii, gdzie zmieniamy system bezpieczeństwa na kolei wdrażamy system bezpieczeństwa Sinet, oparty na standardowych systemach komunikacyjnych i działający z wykorzystaniem chmury obliczeniowej, jest bardzo dobrym przykładem.

Całą rozmowę z Gerhard Greiterem można będzie przeczytać w najnowszym, papierowym wydaniu miesięcznika "Rynek Kolejowy"
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony