Siemens: Jeden europejski bilet kolejowy moglibyśmy mieć już dziś
Michał Szymajda ⚫ 06.07.2022 ⚫
1,1k

Pociąg ICE4 na stacji w Brunszwiku Fot. M. Szymajda
– Z technicznego punktu widzenia umożliwienie pasażerowi kupna jednego biletu, dzięki któremu mógłby pojechać różnymi pociągami przez całą Europę, jest możliwe. Brakuje woli politycznej, by takie rozwiązanie wprowadzić – powiedział prezes Siemens Mobility Michael Peter podczas konferencji prasowej w Brunszwiku.
Siemens Mobility zorganizował w swoim zakładzie w Brunszwiku konferencję prasową poświęconą rozwojowym projektom spółki. Nie przez przypadek stało się to w Brunszwiku, gdzie działa największy zakład signalingowy na świecie, gdzie z jednej strony buduje się urządzenia służące bezpiecznemu prowadzeniu ruchu kolejowego (od balis systemu ETCS, przez urządzenia przejazdowe aż do urządzeń do pojazdów autonomicznych), a z drugiej strony pracują tu inżynierowie zajmujący się technologiami przyszłości na kolei. Dlaczego zakład w Brunszwiku ma tak wielką rolę do spełnienia? Ponieważ, zdaniem producenta, to nie tabor, ani hardware będą stanowić o rewolucji transportowej w najbliższych latach. Zrobią ją aplikacje, dzięki którym korzystanie z transportu będzie dziecinnie łatwe.
Co więcej można zrobić w taborze, aby przyciągnąć pasażerów? Podróż z Berlina do Brunszwiku w pociągu ICE, zarówno w pierwszej jak i trzeciej generacji tych pociągów, przekonuje mnie, że naprawdę niewiele. W klimatyzowanych, idealnie wyciszonych przestrzeniach z arcywygodnymi fotelami, z prędkością 250 km/h, podróżuje się wspaniale. Obsługa wagonu barowego dba o to, byśmy nie byli głodni, doskonale działa system informacji pasażerskiej. Niemcy wiedzą już, że ten poziom komfortu jest wystarczający dla najbardziej wymagającego klienta, ale najpierw trzeba jego zachęcić do wyboru kolei.
Siemens Mobility wchodzi w biznes aplikacji dla pasażerów
Siemens Mobility postanowiło zwiększyć swoje kompetencje w tym obszarze i na początku roku przejęło za niebagatelną kwotę 550 milionów euro założoną w 2002 roku holenderską spółkę Sqills. Od wielu lat wyznacza ona trendy w budowie systemów informatycznych dla kolei, a najbardziej upowszechnionym jej produktem są systemy sprzedaży biletów i aplikacje do tego służące. Dzięki którym zakup biletów jest dziecinnie prosty. Aplikacje opracowane przez holendrów z powodzeniem działają u 40 przewoźników, w tym we francuskim SNCF, brytyjskim GWR czy w hiszpańskim Renfe, a także, oczywiście, w Holandii. Oprogramowanie stworzone przez Sqills obsługuje 80 milionów podróży dziennie!
– Łatwość zakupu biletów przez aplikację to coś, co przyciąga na kolej tysiące nowych pasażerów. Przez kilka miesięcy od momentu wdrożenia nowej usługi w Kolejach Hiszpańskich, Renfe sprzedała przez nią 650 tysięcy biletów. To klienci, którzy w większości już na kolei zostaną, mając świadomość łatwości zakupu biletu – mówił Bart van Munster szef Sqills, które jest już własnością Siemensa Mobility. Zaznacza on jednak, że zakup biletów, to jedna z wielu możliwości, które powinna dawać nowoczesna aplikacja.
– Jesteśmy w stanie w czasie rzeczywistym, wykorzystując dane z pociągu i infrastruktury, poinformować klienta natychmiast o opóźnieniu, zapełnieniu pociągu i zaoferować mu w zautomatyzowany sposób podróż np. następnym lub poprzednim pociągiem, lub w związku z opóźnieniem obniżyć cenę biletu, nie wprawiając go w zakłopotanie koniecznością składania reklamacji – mówił Marcin Górecki, rzecznik prasowy polskiego oddziału Siemensa, dodając, że producent wdraża pilotażowo takie rozwiązania.
Bez przerw serwisowych
Na gościach z Polski obecnych podczas konferencji w Brunszwiku spore wrażenie zrobił czas budowy aplikacji. – W wypadku klientów małych i średnich starczy na to pół roku, w wypadku skomplikowanego systemu dla klientów dużych, zrobimy to w rok - powiedział Bart van Munster. Dlaczego budzi to takie zdziwienie? Ponieważ prace nad zmianą archaicznego, niewydolnego systemu sprzedaży w PKP Intercity są prowadzone od 2019 roku roku i dotąd nie przyniosły żadnych rezultatów, a ostatnio dowiedzieliśmy się, że taki powstanie nie w 2023, lecz w 2024 roku. Co więcej, szef Sqills zaznacza, że nowe systemy sprzedażowe nie wymagają np. czasu serwisowego, który codziennie uniemożliwia zakup biletów PKP Intercity pomiędzy 23:45 a 00:30.
Jak bardzo potrzebne są polskim pasażerom przyzwoite narzędzia do kupna biletów przez internet? Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w 2021 r. udział sprzedaży biletów w aplikacjach mobilnych i w internecie wyniósł 27,9%., w PKP Intercity bilet elektroniczny kupuje więcej niż połowa pasażerów.
Bilet na całą europejską kolej w jednej aplikacji? To możliwe już teraz
Dziennikarzy z Europy Zachodniej, którzy byli obecni na konferencji, bardziej niż perspektywy wymiany systemu Kurs 90 w Polsce interesowało to, czy nowoczesne systemy biletowe będą mogły ze sobą współpracować w taki sposób, by rozprawić się ze zwyczajem konieczności kupna osobnych biletów, gdy planujemy podróż koleją przez Europę.
– Z technicznego punktu widzenia jest to osiągalne, konieczna jest jednak wola stworzenia takiego rozwiązania na poziomie europejskim. Nie ma problemu, by integrować w takiej aplikacji nie tylko kolej, ale też inne środki transportu – powiedział prezes Siemens Mobility Michael Peter.
Co więcej można zrobić w taborze, aby przyciągnąć pasażerów? Podróż z Berlina do Brunszwiku w pociągu ICE, zarówno w pierwszej jak i trzeciej generacji tych pociągów, przekonuje mnie, że naprawdę niewiele. W klimatyzowanych, idealnie wyciszonych przestrzeniach z arcywygodnymi fotelami, z prędkością 250 km/h, podróżuje się wspaniale. Obsługa wagonu barowego dba o to, byśmy nie byli głodni, doskonale działa system informacji pasażerskiej. Niemcy wiedzą już, że ten poziom komfortu jest wystarczający dla najbardziej wymagającego klienta, ale najpierw trzeba jego zachęcić do wyboru kolei.
Siemens Mobility wchodzi w biznes aplikacji dla pasażerów
Siemens Mobility postanowiło zwiększyć swoje kompetencje w tym obszarze i na początku roku przejęło za niebagatelną kwotę 550 milionów euro założoną w 2002 roku holenderską spółkę Sqills. Od wielu lat wyznacza ona trendy w budowie systemów informatycznych dla kolei, a najbardziej upowszechnionym jej produktem są systemy sprzedaży biletów i aplikacje do tego służące. Dzięki którym zakup biletów jest dziecinnie prosty. Aplikacje opracowane przez holendrów z powodzeniem działają u 40 przewoźników, w tym we francuskim SNCF, brytyjskim GWR czy w hiszpańskim Renfe, a także, oczywiście, w Holandii. Oprogramowanie stworzone przez Sqills obsługuje 80 milionów podróży dziennie!
– Łatwość zakupu biletów przez aplikację to coś, co przyciąga na kolej tysiące nowych pasażerów. Przez kilka miesięcy od momentu wdrożenia nowej usługi w Kolejach Hiszpańskich, Renfe sprzedała przez nią 650 tysięcy biletów. To klienci, którzy w większości już na kolei zostaną, mając świadomość łatwości zakupu biletu – mówił Bart van Munster szef Sqills, które jest już własnością Siemensa Mobility. Zaznacza on jednak, że zakup biletów, to jedna z wielu możliwości, które powinna dawać nowoczesna aplikacja.
– Jesteśmy w stanie w czasie rzeczywistym, wykorzystując dane z pociągu i infrastruktury, poinformować klienta natychmiast o opóźnieniu, zapełnieniu pociągu i zaoferować mu w zautomatyzowany sposób podróż np. następnym lub poprzednim pociągiem, lub w związku z opóźnieniem obniżyć cenę biletu, nie wprawiając go w zakłopotanie koniecznością składania reklamacji – mówił Marcin Górecki, rzecznik prasowy polskiego oddziału Siemensa, dodając, że producent wdraża pilotażowo takie rozwiązania.
Bez przerw serwisowych
Na gościach z Polski obecnych podczas konferencji w Brunszwiku spore wrażenie zrobił czas budowy aplikacji. – W wypadku klientów małych i średnich starczy na to pół roku, w wypadku skomplikowanego systemu dla klientów dużych, zrobimy to w rok - powiedział Bart van Munster. Dlaczego budzi to takie zdziwienie? Ponieważ prace nad zmianą archaicznego, niewydolnego systemu sprzedaży w PKP Intercity są prowadzone od 2019 roku roku i dotąd nie przyniosły żadnych rezultatów, a ostatnio dowiedzieliśmy się, że taki powstanie nie w 2023, lecz w 2024 roku. Co więcej, szef Sqills zaznacza, że nowe systemy sprzedażowe nie wymagają np. czasu serwisowego, który codziennie uniemożliwia zakup biletów PKP Intercity pomiędzy 23:45 a 00:30.
Jak bardzo potrzebne są polskim pasażerom przyzwoite narzędzia do kupna biletów przez internet? Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w 2021 r. udział sprzedaży biletów w aplikacjach mobilnych i w internecie wyniósł 27,9%., w PKP Intercity bilet elektroniczny kupuje więcej niż połowa pasażerów.
Bilet na całą europejską kolej w jednej aplikacji? To możliwe już teraz
Dziennikarzy z Europy Zachodniej, którzy byli obecni na konferencji, bardziej niż perspektywy wymiany systemu Kurs 90 w Polsce interesowało to, czy nowoczesne systemy biletowe będą mogły ze sobą współpracować w taki sposób, by rozprawić się ze zwyczajem konieczności kupna osobnych biletów, gdy planujemy podróż koleją przez Europę.
– Z technicznego punktu widzenia jest to osiągalne, konieczna jest jednak wola stworzenia takiego rozwiązania na poziomie europejskim. Nie ma problemu, by integrować w takiej aplikacji nie tylko kolej, ale też inne środki transportu – powiedział prezes Siemens Mobility Michael Peter.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |