Partnerzy serwisu:

Siemens: Bezpieczeństwo i niezawodność kolei lekiem na samochody

Martyn Janduła 15.03.2017 251

Siemens: Bezpieczeństwo i niezawodność kolei lekiem na samochody
fot.
Europejskie Forum Taborowe odbywa się już po raz czwarty. Jednym z aspektów, poruszonych podczas spotkania, była konkurencja między koleją i samochodami. Krzysztof Celiński, dyrektor Siemens Mobility, przedstawił, jak kolej powinna odpowiadać na zagrożenia ze strony samochodów.
– Tradycyjnie, kolej konkuruje z przewozami samochodowymi i lotniczymi – rozpoczął swoje wystąpienie Krzysztof Celiński, dyrektor Siemens Mobility i wymienił minusy aut w tym starciu. Wskazał, że do tej pory głównym zarzutem wobec samochodów, była duża liczba wypadków, za jakie odpowiadają. To mają zmienić autonomiczne pojazdy, w zamierzeniach bezpieczniejsze niż kierowane przez człowieka. Również zarzut degradacji środowiska stopniowo traci na mocy. – Tutaj też coraz częściej pojawiają się nowe technologie, które pozwalają mówić o zielonym transporcie samochodowym – mówił.

„Nie działamy dalekowzrocznie”

Rozwój miast nie idzie w parze z rozwojem kolei aglomeracyjnej. – Kolej to istotna część aglomeracji, jednak planowanie przestrzenne obecnie nie sprzyja transportowi kolejowemu. Potrzebne są daleko idące zmiany w ustawodawstwie. Skoro zabudowa miasta nie sprzyja organizacji transportu publicznego, ludzie, nie mając możliwości skorzystania z niego, wybierają samochód – podkreślił Celiński.

Dodał, że w społeczeństwie rośnie wartość czasu. – Chcemy jeździć szybciej. Stąd program KDP wydaje się w Polsce niezbędny – zaznaczał.

Jaka jest odpowiedź kolei?

Zdaniem Celińskiego, pojazdy szynowe muszą spełniać podobne oczekiwania pasażerów, jak samochód. Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo. – Już od dawna, w wielu miejscach na świecie, mamy do czynienia z autonomicznością. Chociażby w metrze – wskazał. Dodał, że zmyślą o bezpieczeństwie pasażerów trwają także prace, żeby wprowadzić autonomiczną jazdę także na kolei. W tym wypadku jest jeszcze sporo do zrobienia.

– Istotny czynnik to zwiększenie niezawodności tego, co oferujemy na rynku i zmniejszenia kosztów, nie tylko utrzymania i napraw, ale i produkcji – podkreślił. Zwrócił też uwagę na sposób przeprowadzania zamówień, w czym przemysł kolejowy powinien wzorować się na samochodowym. Tu często patrzy się na kwestie funkcjonalne a nie techniczne. – W Niemczech obecnie zamawia się efekt usługi – mówił.

Pozwoliło to na opracowanie przez producentów platform pojazdów o zmniejszonych kosztach produkcji, napraw oraz modernizacji. – Właśnie w tym kierunku zmierza Siemens – podkreślił Celiński i wskazuje na nowy regionalny pociąg o nazwie Mireo i wielosystemowe, modułowe lokomotywy Vectron. – Można je łatwo modyfikować pod zamawiającego – wyjaśnił.

Istotna jest też digitalizacja, czyli przesyłanie informacji do producenta o stanie taboru i sprawnego wyliczenia czasu do najbliższej naprawy rewizyjnej oraz przerzucanie odpowiedzialności za utrzymanie pojazdów na producenta. – Takie rozwiązania się sprawdzają – przyznał.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony