Partnerzy serwisu:

Serbia otworzyła naprawioną linię Belgrad – Nowy Sad. Można jeździć 200 km/h

Przemysław Farsewicz 25.03.2022 4,4k

arrow
arrow
Serbia otworzyła naprawioną linię Belgrad – Nowy Sad. Można jeździć 200 km/h
Fot. RŻD International
Serbia otworzyła naprawioną linię Belgrad – Nowy Sad. Można jeździć 200 km/h
Serbia otworzyła naprawioną linię Belgrad – Nowy Sad. Można jeździć 200 km/h
Serbia otworzyła naprawioną linię Belgrad – Nowy Sad. Można jeździć 200 km/h
Serbia otworzyła naprawioną linię Belgrad – Nowy Sad. Można jeździć 200 km/h
Serbia otworzyła naprawioną linię Belgrad – Nowy Sad. Można jeździć 200 km/h
Ruszyły szybkie połączenia 200 km/h pomiędzy Belgradem a Nowym Sadem. To pierwszy odcinek międzynarodowego kolejowego korytarza dużych prędkości między stolicą Serbii i Węgier. Nowa usługa została nazwana „Sokół” (Soko).
Serbia oficjalnie otworzyła zmodernizowaną i przystosowaną do jazdy z prędkością 200 km/h linię kolejową na odcinku Belgrad – Stara Pazova – Nowy Sad. To odcinek szybkiej trasy, która połączy w przyszłości Belgrad z Budapesztem. Łącznie w ramach pierwszego etapu inwestycji powstało ok. 77 km podwójnego toru. Dotychczas na większości trasy jeździło się tu zaledwie 60 km/h.

18 pociągów między miastami

Każdego dnia między Belgradem a Nowym Sadem będzie kursowało 18 pociągów. Na trasie będą kursować elektryczne jednostki trakcyjne Stadler Kiss dostosowane do jazdy z prędkością 200 km/h (taka prędkość jest możliwa do osiągnięcia między Starą Pazową a Sremskim Karlowcem - to jedna trzecia odcinka Belgrad - Nowy Sad). Pociągi mają jeden przystanek na trasie – Novi Beograd – dzięki czemu czas podróży wynosi 36 minut. Połączenia Regio-Express i Regio będą realizowane z kolei przez Flirty Stadlera (których Koleje Serbskie kupią jeszcze więcej od Polaków) z prędkością 160 km/h, które zaoferują podróżnym więcej postojów, a czas przejazdu wyniesie od 49 do 57 minut.

Prace do Nowego Sadu zostały sfinansowane przez rząd serbski, a w części także przez rosyjskie i chińskie pożyczki. Inwestycja na odcinku Stara Pazowa – Nowy Sad rozpoczęła się w 2017 roku. Była prowadzona przez budowlaną spółkę córkę Kolei Rosyjskich – RŻD International. Na odcinku między Belgradem a Starą Pazową roboty prowadziły natomiast chińskie spółki China Railway International, China Communications & Construction Co.

RŻD International pochwaliło się nawet konstrukcyjnymi osiągnięciami i zwróciło uwagę, że w Serbii powstał we wsi Čortanovci pierwszy dwutorowy tunel kolejowy na torze bez podsypki. W ramach inwestycji wybudowano także najdłuższy dwutorowy most kolejowy na Bałkanach – 3-kilometrowy obiekt powstał na terenach zalewowych Dunaju.

Kolejne prace na linii do Budapesztu już się toczą

Przed Serbią jeszcze modernizacja kolejnego odcinka – między Nowym Sadem a Kelebią na granicy serbsko-węgierskiej. Prace na 108 kilometrach linii mają kosztować 1,2 mld dolarów. W całości zostaną sfinansowane z pożyczki udzielonej przez Chiny. Rozpoczęcie robót zaplanowano w kwietniu, a zakończenie w 2025 roku. Węgrzy już modernizują linię kolejową po swojej stronie i deklarują, że również zakończą ją w 2025 roku.

– Modernizacja całego międzynarodowego korytarza Budapeszt – Belgrad o długości 163 kilometrów będzie ukończona do 2025 roku. Inwestycja ta jeszcze bardziej zbliży do siebie Serbów i Węgrów. Budapeszt i Belgrad zyskają połączenie w czasie 2-2,5 godziny – podkreślił obecny podczas inauguracji Viktor Orban, premier Węgier. Trasę 19 marca otwierał również prezydent Serbii, Aleksandar Vučić.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
STADLER
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony