W maju 2013 roku zorganizowaliśmy konferencję „Po co bocznice?” poświęconą zagadnieniom zasad funkcjonowania bocznic kolejowych w świetle prawa i praktyki. Wśród tematów były zarówno sprawy prawne jak i techniczne, trochę teorii prawno-organizacyjnej ale tez sporo praktycznych informacji.
W ciągu minionego roku generalne uwarunkowania pracy bocznic nie zmieniły się znacząco, jednak zmienione zostały niektóre przepisy, część uregulowań krajowych jest w fazie prac legislacyjnych a dodatkowo czekamy na zmiany prawa unijnego w tzw. IV pakiecie kolejowym.
Problemy funkcjonowania bocznic, takie jak na przykład:
- kwalifikacja bocznicy jako infrastruktury kolejowej,
- wymagania kwalifikacyjne dla maszynistów na bocznicach,
- kłopoty interpretacyjne przy zbiegu regulaminów i instrukcji zarządców oraz użytkowników bocznic,
- wątpliwości z wdrażaniem rejestru infrastruktury w odniesieniu do bocznic,
- zróżnicowana sytuacja małych i dużych bocznic,
- optymalizacja organizacyjna i kosztowa pracy bocznicy
wymagają specjalistycznej wiedzy i ciągłego doskonalenia zarówno dokumentacji jak i działań praktycznych.
Wprowadzanie nowych, dosyć wymagających uregulowań związanych z interoperacyjnością i bezpieczeństwem systemu kolei w UE, w Polsce napotyka na dodatkowe utrudnienie związane z e statusem bocznicy jako infrastruktury „specjalnej” w przypadku bocznic, na których nie wykonuje się wyłącznie tzw. przewozów technologicznych. Niektóre, bardzo rozbudowane bocznice, operujące na dziesiątkach, a nawet setkach kilometrów torów w zasadzie nie różnią się funkcjonalnie i technicznie od „normalnej” sieci kolejowej. W niektórych wypadkach ich wyłączenie z infrastruktury kolejowej stwarza całą masę wątpliwości, które ujawniają się w każdym przypadku zdarzeń takich jak na przykład wypadek czy konieczność uzyskania niezbędnych zezwoleń.
O tych sprawach, szczególnie pod kątem bezpieczeństwa warto dyskutować, poszukiwać rozwiązań „na dziś” i przewidywać konieczne działania na przyszłość. Okazję do takiej dyskusji, zdobycia informacji i wymiany poglądów stwarza zorganizowana podobnie jak w ubiegłym roku przez Tor-Audytor i TOR Konferencje - seminarium „Bocznice 2014. Wymogi regulujące funkcjonowanie bocznic w świetle znowelizowanej ustawy o transporcie kolejowym, optymalizacja efektywności i bezpieczeństwo działania”. Warto wziąć udział w tym wydarzeniu.
Więcej informacji na temat seminarium, warunki uczestnictwa oraz szczegółowy program - na stronie tor-konferencje.pl.