Partnerzy serwisu:

Sejm przyjął prokolejowe poprawki do „Tarczy antykryzysowej”

Rynek Kolejowy 15.05.2020 61

Sejm przyjął prokolejowe poprawki do „Tarczy antykryzysowej”
Fot. M. Szymajda
Sejm przyjął prokolejowe poprawki do nowej "Tarczy Antykryzysowej". Przewoźnicy autobusowi także lobbowali za wprowadzeniem do nowej wersji przepisów, które polepszyłyby ich ciężką sytuację. Sejm odrzucił jednak senackie poprawki w tym zakresie.
W zmienionej ustawie znajdą się rozwiązania, o które zabiegali przewoźnicy i organizacje kolejowej. Dzięki niej do przewoźników kolejowych będzie mogło trafić wsparcie na pokrycie braku wpływów ze sprzedaży biletów sięgające aż 900 mln zł z Funduszu Przeciwdziałania Covid-19 (więcej na ten temat piszemy tutaj). Co ważne, w ustawie przyjętej przez sejm brakuje jednak przepisów chroniących dogorywający rynek przewozów autobusowych. Takie przepisy próbowała dopisać wyższa izba parlamentu.

Senat, w sprawie ustawy „o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2” podjął, na zgłaszane uwagi przewoźników autobusowych, próbę dopisania ich do prawnego pakietu pomocowego oryginalnie przeznaczonego głównie dla spółek kolejowych. Tam, gdzie pojawiało się sformułowanie „transport kolejowy” senat konsekwentnie dodawał „transport drogowy gminny i powiatowy” jako adresata pomocy. Chodzi między innymi o to, by przewoźnicy autobusowi otrzymali od wojewodów takie pieniądze (podobnie jak operatorzy kolejowi od zamawiających usługę samorządów i państwa), jakie w ramach rekompensaty za przejazdy ulgowe, otrzymali w roku 2019.

– Żałuję, że nad poprawkami Senatu nie odbyła się dyskusja i nie wiemy w związku z tym dlaczego rząd był im przeciwny. Poprawki szły w dobrym kierunku i zmierzały przede wszystkim do objęcia transportu drogowego takimi samymi rozwiązaniami jakie rząd zaproponował dla przewoźników kolejowych. Przewozy autobusowe przed pandemią były w zapaści, kolej od lat szczęśliwie się odbudowuje, dlatego wsparcie było konieczne by obszary wykluczenia komunikacyjnego nie powiększały się. Środki na ulgowe przejazdy są zabezpieczone w budżecie. Podobnie jak dla kolei. Co do wsparcia z Funduszu Przeciwdziałania COVID, z którego do przewoźników kolejowych ma pójść do 900 mln zł., to rozumiem że rząd może chcieć znaleźć w przypadku autobusów inne źródło – przykładowo fundusz przewozów autobusowych. Będziemy o to pytać ministra – powiedział Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum.

W sejmowej wersji ustawy kłopotliwa może wydawać się sytuacja Arrivy, ponieważ zgodnie z nią, środki finansowe mają być przekazywane operatorom wykonującym „służbę publiczną”, nie zaś tym, którzy wykonują usługę w wyniki osiągnięcia zlecenia w trybie konkurencyjnym, tak jak np. w województwie kujawsko-pomorskim. Poprawki senatu w tym zakresie również nie zostały przez sejm przyjęte.

Arriva, będąca również przewoźnikiem autobusowym zwracała także uwagę na pewne nieścisłości w zapisach nowej ustawy. Zauważa, że przychody ze sprzedaży z uwagi na COVID-19 są nie osiągane nie tyle z uwagi na przeciwdziałanie COVID-19, ile z uwagi na to, że pasażerowie, z powodów obostrzeń, pracy zdalnej czy obaw o zdrowie mniej się przemieszczają, nie korzystając z transportu publicznego. Powinno się zatem ustalenia uściśli i odnieść je do stanu epidemii a nie „przeciwdziałania COVID -19”
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony