Saksonia domaga się elektryfikacji linii kolejowej z Drezna do Görlitz
Przemysław Farsewicz ⚫ 15.06.2022 ⚫
2,2k

Fot. Henry Mühlpfordt
Elektryfikacja linii kolejowej z Drezna do Görlitz jest jednym z najpilniejszych działań w saksońskiej polityce transportowej w sektorze kolejowym. Trwają starania, aby teraz rząd federalny wpisał przebudowę tego 100-kilometrowego odcinka transgranicznego na listę priorytetowych inwestycji na najbliższe lata.
Minister transportu Martin Dulig rozpoczął rozmowy o projekcie elektryfikacji linii kolejowej z Drezna do Görlitz ze starostami powiatowymi Berndem Lange z Görlitz i Michaelem Harigiem z Bautzen.
Ogromne znaczenie dla regionu
– Zwróciłem się do Federalnego Ministra Transportu, Volkmara Wissinga, oraz prezesa zarządu Deutsche Bahn, Richarda Lutza, o ponowną ocenę projektu. Dzięki temu pomysł elektryfikacji linii kolejowej z Drezna do Görlitz może zostać zakwalifikowany przez rząd federalny jako potencjalnie potrzebny. To doprowadzi do dalszych działań dążących do realizacji tego projektu – przekazał Martin Dulig, niemiecki minister transportu. Aktualnie rząd federalny opracowuje nowe kryteria i wytyczne dla stworzenia listy projektów kolejowych.
Dla Wolnego Kraju Związkowego Saksonii elektryfikacja trasy z Drezna do Görlitz – wraz z rozbudową i elektryfikacją linii kolejowej z Chemnitz do Lipska – ma ogromne znaczenie. Kraj Związkowy poniósł już nawet część kosztów związanych z planowaniem inwestycji. Na ten cel przeznaczono 10 mln euro z własnych środków, co miałoby przyspieszyć realizację całego przedsięwzięcia.
Także dla połączeń do Wrocławia
– Teraz oczekujemy, że rząd federalny i koleje również wpiszą modernizację linii na listę swoich priorytetów – podkreśla minister Dulig. Jak wyjaśnia Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Transportu, elektryfikacja trasy z Drezna do Görlitz jest ważna nie tylko ze względu na szybsze i nowocześniejsze połączenie mieszkańców wschodniej części kraju związkowego ze stolicą Niemiec, ale także ze względu na wspieranie zmian strukturalnych na Łużycach.
O potrzebie elektryfikacji niemieckich linii transgranicznych apelowały już dwa lata temu organizacje ochrony środowiska Deutsche Umwelthilfe oraz Allianz pro Schiene. Wśród pięciu tras wskazywano właśnie linię z Drezna do Görlitz z przedłużeniem do Zgorzelca, co poprawiłoby połączenia kolejowe Drezna z Wrocławiem. Zwłaszcza, że po polskiej stronie nie tak dawno zelektryfikowano odcinek Zgorzelec – Węgliniec. Jak wskazywały oba stowarzyszenia, sektor kolejowy nie tylko będzie mógł zmniejszyć emisję CO2 poprzez zastąpienie pociągów i lokomotyw spalinowych taborem z napędem elektrycznym. Ważnym czynnikiem będzie także zwiększenie konkurencyjności kolei w porównaniu z transportem drogowym, gdyż pociągi elektryczne są tańsze i szybsze niż spalinowe.
Ogromne znaczenie dla regionu
– Zwróciłem się do Federalnego Ministra Transportu, Volkmara Wissinga, oraz prezesa zarządu Deutsche Bahn, Richarda Lutza, o ponowną ocenę projektu. Dzięki temu pomysł elektryfikacji linii kolejowej z Drezna do Görlitz może zostać zakwalifikowany przez rząd federalny jako potencjalnie potrzebny. To doprowadzi do dalszych działań dążących do realizacji tego projektu – przekazał Martin Dulig, niemiecki minister transportu. Aktualnie rząd federalny opracowuje nowe kryteria i wytyczne dla stworzenia listy projektów kolejowych.
Dla Wolnego Kraju Związkowego Saksonii elektryfikacja trasy z Drezna do Görlitz – wraz z rozbudową i elektryfikacją linii kolejowej z Chemnitz do Lipska – ma ogromne znaczenie. Kraj Związkowy poniósł już nawet część kosztów związanych z planowaniem inwestycji. Na ten cel przeznaczono 10 mln euro z własnych środków, co miałoby przyspieszyć realizację całego przedsięwzięcia.
Także dla połączeń do Wrocławia
– Teraz oczekujemy, że rząd federalny i koleje również wpiszą modernizację linii na listę swoich priorytetów – podkreśla minister Dulig. Jak wyjaśnia Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Transportu, elektryfikacja trasy z Drezna do Görlitz jest ważna nie tylko ze względu na szybsze i nowocześniejsze połączenie mieszkańców wschodniej części kraju związkowego ze stolicą Niemiec, ale także ze względu na wspieranie zmian strukturalnych na Łużycach.
O potrzebie elektryfikacji niemieckich linii transgranicznych apelowały już dwa lata temu organizacje ochrony środowiska Deutsche Umwelthilfe oraz Allianz pro Schiene. Wśród pięciu tras wskazywano właśnie linię z Drezna do Görlitz z przedłużeniem do Zgorzelca, co poprawiłoby połączenia kolejowe Drezna z Wrocławiem. Zwłaszcza, że po polskiej stronie nie tak dawno zelektryfikowano odcinek Zgorzelec – Węgliniec. Jak wskazywały oba stowarzyszenia, sektor kolejowy nie tylko będzie mógł zmniejszyć emisję CO2 poprzez zastąpienie pociągów i lokomotyw spalinowych taborem z napędem elektrycznym. Ważnym czynnikiem będzie także zwiększenie konkurencyjności kolei w porównaniu z transportem drogowym, gdyż pociągi elektryczne są tańsze i szybsze niż spalinowe.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |