Partnerzy serwisu:

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

inf. pras oprac. JM 17.10.2022 3,1k

arrow
arrow
Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu
fot. PKP Polskie Linie Kolejowe
Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu
Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z samorządem Mazowsza umowy na realizację programu Kolej Plus. Na odbudowę linii z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec i z Ostrowi Mazowieckiej do Małkini przeznaczono ponad 620 mln zł.
Na Mazowszu do programu Kolej Plus zakwalifikowano cztery projekty (wcześniej samorząd wycofał dwa). Piszemy o nich szczegółowo tutaj. Dziś (17 października) podpisano umowy pomiędzy samorządem i PKP PLK w sprawie dwóch z nich. Oba dotyczą odbudowy linii kolejowych, zamkniętych na granicy PRL i IIIRP: z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec i z Ostrowi Mazowieckiej do Małkini. 

Stare linie ale nowe przystanki

Jak informuje PKP PLK, połączenie kolejowe od Ostrowi Mazowieckiej do Małkini zapewni realizacja umowy o szacowanej wartości ok. 300 mln zł na modernizację i elektryfikację 20 km linii. Dojazd do Warszawy ma trwać ok. 1,5 h. Na trasie przewidziano 3 nowe przystanki w: Ostrowi Mazowieckiej Południe, Niegowcu i Błędnicy. Odbudowane zostaną perony na stacji w Ostrowi Mazowieckiej oraz na przystankach Ostrów Mazowiecka Miasto i Biel. Wszystkie obiekty będą przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się. Przebudowa linii zwiększy również możliwości kolejowych przewozów towarowych.

Linia Sokołów Podlaski – Siedlce po rewitalizacji zostanie zelektryfikowana. Czas podróży między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami wyniesie ok. 30 minut. Do Warszawy z Sokołowa pociągi z prędkością do 120 km/h pojadą w czasie nieco ponad półtorej godziny.

Przewidziano budowę i odbudowę stacji i przystanków w: Strzale, Borkach Siedleckich, Suchożebrach, Stanach Dużych, Bielanach, Przywózkach, Sokołowie Podlaskim. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będą pochylnie. Zamontowane zostaną wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie. Wartość prac na linii z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec szacowana jest na ok. 327 mln zł.

Województwo chwali się. Wcześniej zaorało kolej


– Program Kolej Plus likwiduje wykluczenie komunikacyjne i zwiększa dostęp do kolei. Dzięki podpisanym dziś umowom mieszkańcy północnego i wschodniego Mazowsza po latach zyskają dogodne połączenia kolejowe m.in. ze stolicą. Wybudowane i przebudowane stacje oraz przystanki ułatwią korzystanie z pociągów wszystkim podróżnym. Nowe połączenia to także impuls sprzyjający rozwojowi regionu – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

– Przywrócenie kolejowych połączeń z Ostrowi Mazowieckiej do Małkini oraz z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec, to kolejne inwestycje, które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą realizowały z programu Kolej Plus. Dzięki rządowemu programowi w wielu województwach zwiększy się sieć kolejowych połączeń i poprawią warunki życia mieszkańców. Ekologiczna kolej stanie się bardziej atrakcyjnym środkiem transportu towarów – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

– To dwa projekty o olbrzymim znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego województwa. Liczymy na to, że realizacja projektów nowych czy zrewitalizowanych linii kolejowych pozwoli lepiej wykorzystać potencjał całego regionu. To szansa na transport szybki, wygodny i przyjazny środowisku. Samorządy rozmawiają i konsultują. Starają się na bieżąco informować. To bardzo ważne, bo to przedsięwzięcie będzie mieć bezpośredni wpływ na życie każdego mieszkańca tej części regionu – mówi Janina Ewa Orzełowska, członkini zarządu województwa mazowieckiego. Warto przypomnieć, że odbudowa linii kolejowej Sokołów Podlaski – Siedlce nie umożliwi odtworzenia dłuższego ciągu komunikacyjnego do Małkini - samorząd sam wycofał wniosek tłumacząc, że odbudowa linii nie będzie możliwa, bo w śladzie kolei została kilka lat temu wybudowana (przez ten sam urząd) droga wojewódzka; jakoś wcześniej, składając wniosek, o tym zapomniano.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały na razie dwie z 34 planowanych umów z wnioskodawcami w ramach Programu Kolej Plus: z Miastem i Gminą Serock na projekt: Budowa linii kolejowej Zegrze - Przasnysz, jako realizacja szlaku „Kolei Północnego Mazowsza” (projekt dokumentacyjny) oraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego na projekt „Budowa linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń) – na który prowadzone jest postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony