Partnerzy serwisu:

Są pieniądze na pociągi Przemyśl – Chyrów. Reaktywacja linii 102 we wrześniu?

Jakub Madrjas 23.02.2023 4,6k

Są pieniądze na pociągi Przemyśl – Chyrów. Reaktywacja linii 102 we wrześniu?
Fot. Stowarzyszenie Ekonomiki Transportu
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", Województwo Podkarpackie zabezpieczyło środki na uruchomienie pociągów z Przemyśla do przygranicznych Niżankowic. Reaktywacja przewozów po linii 102 do ukraińskiego Chyrowa jest możliwa jeszcze w tym roku.
Jak informowaliśmy niedawno, w ciągu zaledwie kilku miesięcy Ukrzaliznycia przeprowadziła remont kilku odcinków linii do granicy z Polską, w tym Chyrów – Niżankowice. Prace remontowane po polskiej stronie linii nr 102 zakończyły się w październiku ubiegłego roku. Mimo gotowych m.in. peronów pociągów pasażerskich nie uruchomiono. 

Są pieniądze w budżecie województwa

Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", sprawa reaktywacji, o którą przez lata walczyły różne organizacje społeczne z regionu, jest blisko przełomu. Województwo Podkarpackie zabezpieczyło bowiem środki na uruchomienie połączeń w tegorocznym budżecie. Jak tłumaczy Tomasz Leyko, rzecznik marszałka było to niezbędne do przeprowadzenia remontu linii 102. Pieniądze zabezpieczono na odcinek od Przemyśla do granicy państwa – z uwagi na fakt, że nie są nam znane koszty prowadzenia ruchu pociągów po stronie ukraińskiej. Jak zaznacza Leyko, ostateczna decyzja o uruchomieniu połączeń będzie zależna od spełnienia poniższych uwarunkowań, za które w większości nie odpowiada Województwo Podkarpackie.

Jak wymienia, chodzi o:
  • należyty stan infrastruktury kolejowej oraz granicznej po stronie ukraińskiej przynajmniej do stacji Niżankowice; (UA),
  • uruchomienie przejścia granicznego Malhowice-Niżankowice (UW, MSWiA),
  • pozyskanie uprawnień i przeszkolenia drużyn pociągowych i trakcyjnych w zakresie niezbędnym do wjazdu na Ukrainę (Polregio),
  • uzyskanie od strony ukraińskiej odpowiednich certyfikatów i dopuszczeń dla pojazdów, które miałyby potencjalnie obsługiwać połączenia kolejowe (UA),
  • uzyskanie ochrony ubezpieczeniowej dla pojazdów, które miałyby realizować takie połączenia w kraju objętym konfliktem zbrojnym,
  • uruchomienie połączeń z Przemyśla do Niżankowic wymaga deklaracji strony ukraińskiej o gotowości tamtejszej infrastruktury przystankowej i torowej do prowadzenia ruchu pociągów transgranicznych i międzynarodowych (UA),
  • przygotowanie regulaminu prowadzenia ruchu pociągów na linii 102 (PKP PLK),
  • zatwierdzenie rozkładu jazdy pociągów (PKP PLK)
Infrastruktura torowa po obu stronach, według deklaracji kolejarzy, jest gotowa. – Linia jest przygotowana do prowadzenia ruchu. PKP Polskie Linie Kolejowe zrealizowały remont na linii nr 102 od Przemyśla do granicy państwa, umożliwiający przywrócenie przejezdności trasy z maksymalną prędkością 60 km/h – informuje Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK, dodając, że konieczne do uregulowania sprawy niezależne od spółki, czyli kwestia otwarcia i obsługi kolejowego przejścia granicznego na linii nr 102. To jednak również postępuje – Ministerstwo Infrastruktury już w ubiegłym roku wystąpiło bowiem do MSWiA o jego uruchomienie.

Niestety, o ile po stronie ukraińskiej w kierunku Chyrowa ma ponownie zafunkcjonować splot umożliwiający przejazd taboru zarówno o europejskim, jak i wschodnim rozstawie osi, na polskiej linii nr 102 zachowano dawny układ wyłącznie z torem europejskim. Nie zastosowano też rozwiązań umożliwiających łatwe utworzenie splotu w przyszłości; to oznacza, że zabezpieczenie taboru będzie spoczywać wyłącznie na stronie polskiej. 
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wojna Rosja - Ukraina
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony