Rynek przewozów towarowych w Polsce zaczyna rosnąć
Martyn Janduła ⚫ 31.07.2017 ⚫
1,9k

Fot. Jakub Kapka, SM42.pl
Dobre wyniki przewozowe zanotowano nie tylko w przewozach pasażerskich, ale także w przewozach towarowych. Dane za pierwsze półrocze pokazują sporą tendencję wzrostową. Warto jednak pamiętać, że rok 2016 zapisał się jako jeden z najsłabszych w branży. UTK podkreśla jednak, że wyniki te i tak są lepsze od tych z ostatnich sześciu lat.
Aż o 10% wzrosły przewozy towarowe w ujęciu półrocznym w 2017 roku w porównaniu do 2016 roku. Pociągi wykonały w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 25,67 mld tonokilometrów, przewożąc przy tym 114,1 mln ton. Oba wskaźniki poprawiono względem analogicznego okresu o 7,2% w pracy przewozowej oraz o 9,95% w ujęciu masy. Co więcej, praca eksploatacyjna wzrosła jedynie o 6,83%, osiągając parametr 37,52 mln pociągokilometrów. Biorąc pod uwagę, że średnia odległość przewożonych ładunków spadła w porównaniu z czerwcem 2016 r. o 5 km do wartości 223 km, oznacza to, że wynik ten osiągnięto poprzez uruchomienie większej liczby pociągów.
Jak zaznacza Urząd Transportu Kolejowego, wyniki te są najlepsze od 2011 r., kiedy to w okresie styczeń-czerwiec przewieziono 122 mln ton, a praca przewozowa wyniosła 26,6 mld tonokmilometrów. Również w rozbiciu wyników na poszczególne miesiące, widać tendencję zwyżkową. Czerwiec 2017 r. jest kolejnym miesiącem, w którym masa przewożonych ładunków przekroczyła 20 mln. Wyniki za czerwiec 2017 r. są lepsze o 7,3% i 5,1% odpowiednio pod względem masy i pracy przewozowej od czerwca 2016 r.
PKP Cargo niezmiennie zajmuje pozycję lidera. Udział spółki wzrósł pod względem przewiezionej masy o 1,3 p.p. względem półrocza z 2016 roku, osiągając 44,85% udziałów w rynku. Praca przewozowa w spółce również wzrosła do poziomu 52,71%, poprawiając wskaźnik o 1,7 p.p. w porównaniu do analogicznego okresu.
W ujęciu wskaźnika przewożonej masy, na zbliżonym poziomie jak w 2016 roku, pozostają DB Cargo Polska (18,17%), Lotos Kolej (5,57%) i PKP LHS (4,25%). Spółki te zanotowały lekkie spadki w udziale procentowym w rynku, jednak dzieje się to ze względu na rosnącą konkurencję ze strony PKP Cargo, odpowiednio – 0,02 p.p., 0,35 p.p. i 0,18 p.p. Warto jednak podkreślić, że mimo udziałów, ostatecznie spółki te poprawiły znacząco wyniki w liczbie przewiezionych ton towarów – DB Cargo Polska przewiózł o 9,8% więcej ton, a PKP LHS o 5,5% niż rok temu. Jedynie CT Logistics znacząco stracił udziały w rynku przewożonej masy o 0,8 p.p., przewożąc przy tym znacznie mniej towarów o 10% niż rok temu. Niewielkie zmiany nastąpił także w udziale wykonanej pracy przewozowej. O 0,5 p.p. spadł udział w rynku w przypadku Lotos Kolei oraz tyle samo w przypadku PKP LHS, o 0,08 p.p. w przypadku DB Cargo Polska.
Utrzymanie rosnącego wskaźnika w przewozie masy w przewozach towarowych do końca roku daje szanse na poprawę wyników uzyskanych w przeciągu ostatnich pięciu lat, warto jednak pamiętać, że będzie to jednak wciąż bardzo zbliżony poziom, gdzie przewóz masy oscylował w granicach 230 mln ton (w 2016 roku było to 222 mln ton, 2015 – 225 t., 2014 – 229 t., 2013 – 233 t., 2012 – 231 t.). Warto przypomnieć, że najlepszy wynik przez ostatnie 17 lat udało się uzyskać w 2007 roku, kiedy to kolej przewiozła 293,9 mln ton towarów, wykonując przy tym 53,9 mld tonokilometrów, zaś ładunki pokonywały średnio odległość 183,5 km.
Jak zaznacza Urząd Transportu Kolejowego, wyniki te są najlepsze od 2011 r., kiedy to w okresie styczeń-czerwiec przewieziono 122 mln ton, a praca przewozowa wyniosła 26,6 mld tonokmilometrów. Również w rozbiciu wyników na poszczególne miesiące, widać tendencję zwyżkową. Czerwiec 2017 r. jest kolejnym miesiącem, w którym masa przewożonych ładunków przekroczyła 20 mln. Wyniki za czerwiec 2017 r. są lepsze o 7,3% i 5,1% odpowiednio pod względem masy i pracy przewozowej od czerwca 2016 r.
PKP Cargo niezmiennie zajmuje pozycję lidera. Udział spółki wzrósł pod względem przewiezionej masy o 1,3 p.p. względem półrocza z 2016 roku, osiągając 44,85% udziałów w rynku. Praca przewozowa w spółce również wzrosła do poziomu 52,71%, poprawiając wskaźnik o 1,7 p.p. w porównaniu do analogicznego okresu.
W ujęciu wskaźnika przewożonej masy, na zbliżonym poziomie jak w 2016 roku, pozostają DB Cargo Polska (18,17%), Lotos Kolej (5,57%) i PKP LHS (4,25%). Spółki te zanotowały lekkie spadki w udziale procentowym w rynku, jednak dzieje się to ze względu na rosnącą konkurencję ze strony PKP Cargo, odpowiednio – 0,02 p.p., 0,35 p.p. i 0,18 p.p. Warto jednak podkreślić, że mimo udziałów, ostatecznie spółki te poprawiły znacząco wyniki w liczbie przewiezionych ton towarów – DB Cargo Polska przewiózł o 9,8% więcej ton, a PKP LHS o 5,5% niż rok temu. Jedynie CT Logistics znacząco stracił udziały w rynku przewożonej masy o 0,8 p.p., przewożąc przy tym znacznie mniej towarów o 10% niż rok temu. Niewielkie zmiany nastąpił także w udziale wykonanej pracy przewozowej. O 0,5 p.p. spadł udział w rynku w przypadku Lotos Kolei oraz tyle samo w przypadku PKP LHS, o 0,08 p.p. w przypadku DB Cargo Polska.
Utrzymanie rosnącego wskaźnika w przewozie masy w przewozach towarowych do końca roku daje szanse na poprawę wyników uzyskanych w przeciągu ostatnich pięciu lat, warto jednak pamiętać, że będzie to jednak wciąż bardzo zbliżony poziom, gdzie przewóz masy oscylował w granicach 230 mln ton (w 2016 roku było to 222 mln ton, 2015 – 225 t., 2014 – 229 t., 2013 – 233 t., 2012 – 231 t.). Warto przypomnieć, że najlepszy wynik przez ostatnie 17 lat udało się uzyskać w 2007 roku, kiedy to kolej przewiozła 293,9 mln ton towarów, wykonując przy tym 53,9 mld tonokilometrów, zaś ładunki pokonywały średnio odległość 183,5 km.
Komentarze:
Wyniki przewozowe

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |