Partnerzy serwisu:

Ruszyła przebudowa Rail Baltiki od Czyżewa do Białegostoku. Głównym wykonawcą chińska firma

inf. prasowa PKP PLK, oprac. ms. 17.09.2020 116

arrow
arrow
Ruszyła przebudowa Rail Baltiki od Czyżewa do Białegostoku. Głównym wykonawcą chińska firma
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Ruszyła przebudowa Rail Baltiki od Czyżewa do Białegostoku. Głównym wykonawcą chińska firma
Ruszyła przebudowa Rail Baltiki od Czyżewa do Białegostoku. Głównym wykonawcą chińska firma
Ruszyła przebudowa Rail Baltiki od Czyżewa do Białegostoku. Głównym wykonawcą chińska firma
Ruszyła przebudowa Rail Baltiki od Czyżewa do Białegostoku. Głównym wykonawcą chińska firma
Ruszyła przebudowa Rail Baltiki od Czyżewa do Białegostoku. Głównym wykonawcą chińska firma
Rozpoczęła się modernizacja międzynarodowej trasy Rail Baltica na odcinku między Czyżewem a Białymstokiem. Budowa nowych stacji i przystanków, ponad 70 km nowych torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym sprawi, że z Białegostoku do Warszawy można będzie dojechać w mniej niż 90 minut. Warta ponad 3,3 mld zł netto inwestycja jest współfinansowana ze środków instrumentu CEF – „Łącząc Europę”.
Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe na trasie Rail Baltica między Warszawą a Białymstokiem na odcinku Czyżew – Białystok warta jest ponad 3,3 mld zł. To jedna z największych inwestycji kolejowych w Polsce.

– Kolejne kilometry na kolejowej mapie Polski powstają przy wsparciu środków unijnych. Obydwa etapy prac na odcinku Czyżew – Białystok składają się na największe polskie przedsięwzięcie finansowane z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Jego wartość to ponad 800 mln euro, z czego ponad 668 mln euro to wkład unijny. Rozwój kolei to szansa dla Polski Wschodniej na istotny wzrost konkurencyjności i konkretne korzyści dla rozwoju biznesu – powiedziała minister funduszy i polityki regionalnej, Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Najpierw demontaż

Rozpoczęły się prace od granicy województwa podlaskiego w stronę Czyżewa. Za pomocą specjalistycznych maszyn zdejmowana będzie sieć trakcyjna. Kolejno roboty skupią się na demontażu starych szyn i podkładów. Po zabezpieczeniu terenu zaczną się prace na peronach. Opracowana została logistyka sprawnego wywozu starych elementów i dowożenia nowych. Wykonawca zgromadził na placu budowy szyny i tłuczeń. Równocześnie będzie przygotowywał odwodnienie oraz nowe ułożenie sieci telekomunikacyjnej i energetycznej. Na stacji w Czyżewie wybudowany zostanie peron tymczasowy, który na czas modernizacji usprawni komunikację. Między Czyżewem a Kietlanką ruch pociągów prowadzony będzie po jednym torze, a na drugim prowadzone będą roboty.

– Budowa trasy Rail Baltica to jeden z najważniejszych projektów europejskich, który lepiej skomunikuje Polskę z Litwą, Łotwą i Estonią. Za kilka lat linia ta stanie się główną osią transportową, która pozwoli sprawnie korzystać z podróży krajowych oraz międzynarodowych. Będzie zarazem symbolem nowoczesnego transportu w tej części Europy – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Inwestujemy w połączenia w skali regionalnej, krajowej i międzynarodowej. Rail Baltica jest jednym z projektów, które zwiększają możliwości kolei zarówno dla podróżnych jak i przewoźników towarów. Efektem prac realizowanych z udziałem środków unijnego instrumentu CEF Łącząc Europę staje się większa dostępność kolei, krótsze atrakcyjne podróże oraz sprawniejszy, bardziej ekonomiczny przewóz ładunków – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jeden tor będzie przejezdny

W październiku wykonawca rozpocznie prace na odcinku od Czyżewa do Łap i wtedy także pociągi pojadą na tym odcinku po jednym torze.

Modernizowany odcinek linii z Warszawy do stolicy Podlasia, na międzynarodowej trasie kolejowej Rail Baltica, to jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Pociągi pasażerskie za kilka lat mają tu kursować z prędkością do 200 km/h, a stacje i przystanki będą dostępne dla wszystkich podróżnych. Czas przejazdu najszybszym pociągiem z Białegostoku do Warszawy wyniesie poniżej 90 min.

Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zapewnią bezkolizyjne skrzyżowania. Wzrośnie także przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń. Prace będą prowadzone w latach 2020–2023 w ramach projektu pn.: „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość zamówienia to ponad 3,3 mld zł netto, dofinansowane ze środków Funduszu „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited. Jest to pierwsza tak duża inwestycja kolejowa realizowana przez chińskiego wykonawcę w Polsce. Rynek Kolejowy szerzej pisze o tym tutaj.

Pozostałe odcinki Rail Baltiki

Na odcinku od Warszawy do granicy województwa mazowieckiego podróżni korzystają z przebudowanych stacji i przystanków, a pociągi jeżdżą po nowych torach. Nowe możliwości trasy zapewniła budowa nowego mostu na Bugu. Budowane są bezkolizyjne skrzyżowania m.in. w Łochowie i Toporze. PLK przygotowują się do prac na odcinku Białystok – Ełk. W pierwszej kolejności prowadzone będą roboty budowlane na stacji Ełk. Linia kolejowa z Białegostoku do Ełku ma być modernizowana w latach 2022-2024.

W sierpniu ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla odcinka z Ełku do Suwałk i Trakiszek (granica państwa). Na tym odcinku roboty budowlane planuje się na lata 2023 – 2027. Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa. Polski odcinek obejmuje linie kolejowe od Warszawy przez Białystok i Ełk do granicy z Litwą. Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony