Partnerzy serwisu:

Ruszyła Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna

inf. pras oprac. JM, ms 04.01.2021 118

arrow
arrow
Ruszyła Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna
Fot. UMWP
Ruszyła Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna
Ruszyła Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna
Ruszyła Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna
Ruszyła Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna
Ruszyła Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna
Ruszyła Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna
Ruszyła Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna
Od 1 stycznia ruszyły pierwsze kursy pociągów w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. To dopiero pierwszy etap projektu, w którym kursować będą pociągi z Rzeszowa do trzech miast – informuje urząd marszałkowski.
PKA będzie uruchamiana etapami. Najpierw, 1 stycznia 2021 r., w ramach PKA, zwiększono liczbę połączeń na liniach:

  • Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów (linia 91)
  • Rzeszów – Dębica – Rzeszów (linia 91)
  • Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów (linia 106) (Na razie w ograniczonym zakresie z powodu braku mijanek, które zostaną wybudowane).
Przed końcem 2021 roku, po zakończeniu prac związanych z elektryfikacją linii 71, zostaną uruchomione połączenia w relacji Rzeszów – Kolbuszowa – Rzeszów (linia 71). Ostatnim etapem, który ruszy po wybudowaniu nowej linii kolejowej do lotniska w Jasionce, będzie połączenie w relacji: Rzeszów – Jasionka – Rzeszów

Głównym założeniem PKA jest większa częstotliwość kursów. Kolej aglomeracyjna ma połączyć z Rzeszowem Dębicę, Przeworsk, Strzyżów i Kolbuszową oraz mniejsze miejscowości na tych trasach. Pociągi PKA uzupełnią ofertę połączeń regionalnych i wspólnie będą jeździć w godzinach szczytu co 30 minut, a poza nimi co godzinę. Natomiast w weekendy co dwie godziny – informuje samorząd.

W sumie, w dni robocze, od 4 stycznia tylko w ramach PKA będzie następująca liczba połączeń na dobę: 13 par połączeń w relacji Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów; 11 par w relacji Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów; 13 par kursów w relacji Rzeszów – Dębica – Rzeszów. W komunikacie prasowym podkarpacki urząd marszałkowski nie wlicza pociągów, które już przed powstaniem PKA kursowały na liniach. Dzięki temu np. do Przeworska kursuje obecnie 28 par pociągów. Niestety, odjazdy nie mają miejsca o stałych godzinach, w rozkładzie jazdy są też istotne luki. Zastanawia też fakt, że pociągi kursujące w ramach PKA kończą bieg w 15-tysięcznym Przeworsku, a nie w 40-tysięcznym Jarosławiu, zlokalizowanym zaledwie 15 kilometrów dalej na wschód.

Nowe pociągi z Newagu

Do obsługi PKA zostały kupione nowe pociągi: osiem elektrycznych i dwa spalinowe składy produkcji Newag Nowy Sącz. – To między innymi większa liczba drzwi dla szybszej wymiany pasażerów, zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami oraz wewnętrznymi monitorami. Będzie też przystankowy system informacji komunikacji miejskiej. Pociągi będą mieć monitoring oraz biletomaty umożliwiające gotówkowe i bezgotówkowe formy płatności. Do tego klimatyzacja, system gaszenia pożaru i zliczania podróżnych. Są też ułatwienia dla osób z ograniczeniami ruchowymi, dla podróżnych z dziećmi czy rowerzystów – wylicza dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego UMWP, Joanna Szozda.

Operatorem PKA będzie spółka Polregio, przewoźnik wyłoniony w trybie przetargu. Będzie on także realizował pozostałe połączenia regionalne na Podkarpaciu. Jest to ważne dla pasażerów, gdyż będą mogli korzystać z tej samej taryfy biletowej i honorowany będzie wspólny bilet ZTM Rzeszów. Umowa z PolRegio została podpisana w lipcu 2020 r., a jej wartość to niemal 466 mln złotych na obsługę PKA i połączeń regionalnych w latach 2021-2025.

Dwa projekty unijne

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna powstaje w ramach dwóch projektów unijnych:

  • Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej: Zakup taboru wraz budową zaplecza technicznego o wartości ponad 337 mln złotych.
  • Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej” – jej wartość to 370 mln złotych.
W ramach pierwszego projektu kupionych zostało 10 nowych pociągów. W planach jest też hala technologiczna do przeglądów i napraw z myjnią wraz z układem torów technologicznych i postojowych – na budowę tej inwestycji od wielu miesięcy trwa nowa procedura przetargowa. W tym celu przebudowany zostanie układ torowy na stacji PKP Rzeszów – Staroniwa, a także powstaną nowe lub zostaną zmodernizowane stare urządzenia sterowania ruchem. W ramach tego projektu wkład własny województwa podkarpackiego wynosi już aż 220 mln złotych. Oprócz tego z budżetu samorządu za prawie 35 mln zł opłacona zostanie obsługa serwisowa, naprawcza i utrzymanie nowych pociągów w kolejnych latach.

Drugi projekt unijny obejmuje budowę zupełnie nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka i rozbudowę infrastruktury przystankowej i okołoprzystankowej na liniach, gdzie będą kursować pociągi PKA. W ramach tego projektu mają powstać między innymi nowe przystanki, perony oraz tzw. mijanki czy parkingi park&ride. W ramach przetargu została już wyłoniona firma, z którą 7 grudnia została podpisana umowa. Zadaniem lokalnych samorządów będzie budowa niezbędnych dróg i parkingów park&ride.
PARTNER DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
POLREGIO
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony