Ruszyła Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna
inf. pras oprac. JM, ms ⚫ 04.01.2021 ⚫
6,3k









Od 1 stycznia ruszyły pierwsze kursy pociągów w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. To dopiero pierwszy etap projektu, w którym kursować będą pociągi z Rzeszowa do trzech miast – informuje urząd marszałkowski.
PKA będzie uruchamiana etapami. Najpierw, 1 stycznia 2021 r., w ramach PKA, zwiększono liczbę połączeń na liniach:
Głównym założeniem PKA jest większa częstotliwość kursów. Kolej aglomeracyjna ma połączyć z Rzeszowem Dębicę, Przeworsk, Strzyżów i Kolbuszową oraz mniejsze miejscowości na tych trasach. Pociągi PKA uzupełnią ofertę połączeń regionalnych i wspólnie będą jeździć w godzinach szczytu co 30 minut, a poza nimi co godzinę. Natomiast w weekendy co dwie godziny – informuje samorząd.
W sumie, w dni robocze, od 4 stycznia tylko w ramach PKA będzie następująca liczba połączeń na dobę: 13 par połączeń w relacji Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów; 11 par w relacji Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów; 13 par kursów w relacji Rzeszów – Dębica – Rzeszów. W komunikacie prasowym podkarpacki urząd marszałkowski nie wlicza pociągów, które już przed powstaniem PKA kursowały na liniach. Dzięki temu np. do Przeworska kursuje obecnie 28 par pociągów. Niestety, odjazdy nie mają miejsca o stałych godzinach, w rozkładzie jazdy są też istotne luki. Zastanawia też fakt, że pociągi kursujące w ramach PKA kończą bieg w 15-tysięcznym Przeworsku, a nie w 40-tysięcznym Jarosławiu, zlokalizowanym zaledwie 15 kilometrów dalej na wschód.
Nowe pociągi z Newagu
Do obsługi PKA zostały kupione nowe pociągi: osiem elektrycznych i dwa spalinowe składy produkcji Newag Nowy Sącz. – To między innymi większa liczba drzwi dla szybszej wymiany pasażerów, zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami oraz wewnętrznymi monitorami. Będzie też przystankowy system informacji komunikacji miejskiej. Pociągi będą mieć monitoring oraz biletomaty umożliwiające gotówkowe i bezgotówkowe formy płatności. Do tego klimatyzacja, system gaszenia pożaru i zliczania podróżnych. Są też ułatwienia dla osób z ograniczeniami ruchowymi, dla podróżnych z dziećmi czy rowerzystów – wylicza dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego UMWP, Joanna Szozda.
Operatorem PKA będzie spółka Polregio, przewoźnik wyłoniony w trybie przetargu. Będzie on także realizował pozostałe połączenia regionalne na Podkarpaciu. Jest to ważne dla pasażerów, gdyż będą mogli korzystać z tej samej taryfy biletowej i honorowany będzie wspólny bilet ZTM Rzeszów. Umowa z PolRegio została podpisana w lipcu 2020 r., a jej wartość to niemal 466 mln złotych na obsługę PKA i połączeń regionalnych w latach 2021-2025.
Dwa projekty unijne
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna powstaje w ramach dwóch projektów unijnych:
Drugi projekt unijny obejmuje budowę zupełnie nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka i rozbudowę infrastruktury przystankowej i okołoprzystankowej na liniach, gdzie będą kursować pociągi PKA. W ramach tego projektu mają powstać między innymi nowe przystanki, perony oraz tzw. mijanki czy parkingi park&ride. W ramach przetargu została już wyłoniona firma, z którą 7 grudnia została podpisana umowa. Zadaniem lokalnych samorządów będzie budowa niezbędnych dróg i parkingów park&ride.
- Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów (linia 91)
- Rzeszów – Dębica – Rzeszów (linia 91)
- Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów (linia 106) (Na razie w ograniczonym zakresie z powodu braku mijanek, które zostaną wybudowane).
Głównym założeniem PKA jest większa częstotliwość kursów. Kolej aglomeracyjna ma połączyć z Rzeszowem Dębicę, Przeworsk, Strzyżów i Kolbuszową oraz mniejsze miejscowości na tych trasach. Pociągi PKA uzupełnią ofertę połączeń regionalnych i wspólnie będą jeździć w godzinach szczytu co 30 minut, a poza nimi co godzinę. Natomiast w weekendy co dwie godziny – informuje samorząd.
W sumie, w dni robocze, od 4 stycznia tylko w ramach PKA będzie następująca liczba połączeń na dobę: 13 par połączeń w relacji Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów; 11 par w relacji Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów; 13 par kursów w relacji Rzeszów – Dębica – Rzeszów. W komunikacie prasowym podkarpacki urząd marszałkowski nie wlicza pociągów, które już przed powstaniem PKA kursowały na liniach. Dzięki temu np. do Przeworska kursuje obecnie 28 par pociągów. Niestety, odjazdy nie mają miejsca o stałych godzinach, w rozkładzie jazdy są też istotne luki. Zastanawia też fakt, że pociągi kursujące w ramach PKA kończą bieg w 15-tysięcznym Przeworsku, a nie w 40-tysięcznym Jarosławiu, zlokalizowanym zaledwie 15 kilometrów dalej na wschód.
Nowe pociągi z Newagu
Do obsługi PKA zostały kupione nowe pociągi: osiem elektrycznych i dwa spalinowe składy produkcji Newag Nowy Sącz. – To między innymi większa liczba drzwi dla szybszej wymiany pasażerów, zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami oraz wewnętrznymi monitorami. Będzie też przystankowy system informacji komunikacji miejskiej. Pociągi będą mieć monitoring oraz biletomaty umożliwiające gotówkowe i bezgotówkowe formy płatności. Do tego klimatyzacja, system gaszenia pożaru i zliczania podróżnych. Są też ułatwienia dla osób z ograniczeniami ruchowymi, dla podróżnych z dziećmi czy rowerzystów – wylicza dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego UMWP, Joanna Szozda.
Operatorem PKA będzie spółka Polregio, przewoźnik wyłoniony w trybie przetargu. Będzie on także realizował pozostałe połączenia regionalne na Podkarpaciu. Jest to ważne dla pasażerów, gdyż będą mogli korzystać z tej samej taryfy biletowej i honorowany będzie wspólny bilet ZTM Rzeszów. Umowa z PolRegio została podpisana w lipcu 2020 r., a jej wartość to niemal 466 mln złotych na obsługę PKA i połączeń regionalnych w latach 2021-2025.
Dwa projekty unijne
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna powstaje w ramach dwóch projektów unijnych:
- Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej: Zakup taboru wraz budową zaplecza technicznego o wartości ponad 337 mln złotych.
- Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej” – jej wartość to 370 mln złotych.
Drugi projekt unijny obejmuje budowę zupełnie nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka i rozbudowę infrastruktury przystankowej i okołoprzystankowej na liniach, gdzie będą kursować pociągi PKA. W ramach tego projektu mają powstać między innymi nowe przystanki, perony oraz tzw. mijanki czy parkingi park&ride. W ramach przetargu została już wyłoniona firma, z którą 7 grudnia została podpisana umowa. Zadaniem lokalnych samorządów będzie budowa niezbędnych dróg i parkingów park&ride.
Komentarze:
POLREGIO

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |