Partnerzy serwisu:

Ruszą przygotowania do rewitalizacji linii kolejowej do Łomży

Jakub Madrjas 09.06.2020 256

Ruszą przygotowania do rewitalizacji linii kolejowej do Łomży
fot. Kasper Fiszer
Czy Łomża odzyska kolej pasażerską? PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przygotowanie rewitalizacji krótkiej linii kolejowej prowadzącej z tego miasta do Śniadowa, skąd pociągi mogą pojechać do Ostrołęki i Łap. Planowana jest też budowa nowej łącznicy.
W 2017 roku rozebrany został jedyny pasażerski peron w Łomży – udało się przeprowadzić prace utrzymujące ciągłość ruchu towarowego. Do miasta prowadzi jedna linia kolejowa nr 49 do stacji Śniadowo na linii nr 36 Ostrołęka – Łapy. 

Rewitalizacja linii nr 49 była planowana do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Jednak w kwietniu 2019 roku, ze względu na konieczność podniesienia kosztorysu projektów realizowanych w rejonie granicy Polski, finansowanie rewitalizacji odcinka Śniadowo – Łomża obcięto z 35,9 mln zł do nieco ponad 1 mln zł. W efekcie województwo zrezygnowało z realizacji prac w perspektywie unijnej 2014-2020, ograniczając się do prac przygotowawczych.

Ruszają przygotowania do rewitalizacji i budowy łącznicy

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły właśnie przetarg na ]te prace. Zamówienie obejmuje opracowanie rezultatów studium wykonalności, wniosku o dofinansowanie i dokumentacji projektowej na roboty budowlane oraz pełnienie nadzoru autorskiego nad realizacją robót. Co ciekawe, specyfikacja zamówienia zakłada przygotowanie wniosku o dofinansowanie prac budowlanych jeszcze z funduszy unijnych na lata 2014-2020. 

Kolejnym elementem zamówienia jest pozyskanie decyzji środowiskowej i koncepcji programowo-przestrzennej dla budowy łącznicy kolejowej pozwalającej na ominięcie stacji Śniadowo i umożliwiającej bezpośredni dojazd do Łomży od strony Łap/Białegostoku. Wykonawca ma też przygotować dokumenty potrzebne do  rozpisania dwóch oddzielnych przetargów - na rewitalizację linii 49 oraz na budowę wspomnianej łącznicy. 

Będzie Kolej Plus i CPK?

Warto zauważyć, że rewitalizacja linii nr 49 możliwa jest nie tylko z funduszy unijnych w ramach kolejnej perspektywy unijnej. Inwestycja pojawiła się już w pierwszych propozycjach do programu Kolej Plus, a zaledwie przed tygodniem podano, że zupełnie nowa linia z Ostrołęki (bez objazdu przez Śniadowo) ma zostać zbudowana w ramach programu CPK w pierwszej kolejności, począwszy od 2023 roku. To nie wszystko - plan transportowy ministerstwa zakłada zagwarantowanie obsługi trasy Łapy – Śniadowo – Ostrołęka – Chorzele – Szczytno – Olsztyn od grudnia 2028 roku.

PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Przetargi
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony