Partnerzy serwisu:

Ruda Śląska czuje się ignorowana. „Zasługujemy na szybki tramwaj”

wu, Transport-publiczny.pl 29.03.2015 212

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
Komentarze:
2015-03-29 08:15:33 Autor: Odpowiedź Radia Erewań
---.dynamic.chello.pl
Andrzeju Nowaku, widocznie jesteście gorsi od nich!
2015-03-29 08:42:22 Autor: ixi
---.dynamic.chello.pl
E tam zaraz gorsi.A co mają powiedzieć Gliwiczanie????
2015-03-29 09:03:42 Autor: kamil20
---.dynamic-ra-3.vectranet.pl
no lipa , skonczycie jak my gliwice
2015-03-29 09:32:19 Autor: b52
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Ale w Gliwicach tramwaje całkiem przecież nie upadły.
2015-03-29 09:43:57 Autor: RuruMaHobi
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Co za demagogia! "Odwracanie kota ogonem".

Żeby coś mieć trzeba partycypować w kosztach.
Chcą inwestycji, to muszą, jak inni, coś dołożyć.
A może chcą żeby to Katowice zasponsorowały im wszystko?
2015-03-29 10:12:30 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
"Szybki tramwaj" to już mają. Nazywa się Koleje Śląskie.
Tylko ten tramwaj jest niezintegrowany taryfowo (ani rozkładowo) z innymi tramwajami i autobusami.

Niestety jeśli mają atmosferę do likwidacji tramwajów (a łącznika do Zabrza nie chcą - to będą faktycznie ignorowani....)
2015-03-29 10:18:36 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
Gliwice tez zawaliły sprawę. Mogli jakoś kombinować by przy okazji budowy DTŚ zrobić jej śladem także szybki tramwaj. Nawet jako jakieś pre-metro na odcinku przez centrum równoległym do i tak budowanej DTŚ. Jakoś próbować go wcisnąć potem przez Sośnicę (zyskaliby szybkie dobre połączenie z centrum)
do Zabrza. (gdzieś przed nim byłoby połączenie z istniejącą siecią). W drugą stronę, za Gliwicami to najlepiej by go było jakoś częściowo wpleść w istniejącą linię kolejową..heh....i dociągnąć do Pyskowic. (tylko końcówka trasa jakoś bardziej w miasto niż to jak kiedyś linia kolejowa istniała).
2015-03-29 10:31:38 Autor: Sfinx.Slask
---.dynamic-ra-3.vectranet.pl
A czy w Rudzie Śląskiej jest jakiś plan/projekt/opracowanie rozwoju komunikacji tramwajowej? Bo ja nic takiego nie słyszałem. W mieście jest kilka ciągów tramwajowych, w większości o poniemieckim układzie. Na nowe osiedla i dzielnice przez lata nie wybudowano NIC. Istniejąca sieć tramwajowa nie integruje nawet poszczególnych części miasta (jak wiadomo obecna Ruda Śląska składała się kiedyś z wielu gmin). Jedynie są remonty istniejących torowisk, w dodatku bez zamiany na linie dwutorowe (z mijankami na przystankach). To z pewnością nie umożliwi rozwoju szybkiego tramwaju; oprócz tego istniejące linie tramwajowe pokrywają się z szybką komunikacją autobusową (840 i 870). I nie jest to tylko wina Tramwajów Śląskich ale przede wszystkim KZK GOP (organizatora komunikacji) oraz miasta Ruda Śląska, które nie mają żadnej wizji rozwoju komunikacji szynowej.
2015-03-29 11:10:14 Autor: wasiu
---.man.tk-internet.pl
O jakim szybkim tramwaju oni marzą, skoro jedynym panaceum na zły układ sieci tramwajowej i jej kiepski stan techniczny jest likwidacja odcinków. Po za tym o jakiej "najbardziej obleganej linii" mówimy, skoro obecnie po likwidacji 18 przejeżdżającej przez Rudę 1 tak naprawdę tylko 9 ma jakiekolwiek znaczenie dla Rudzioli? 11 czy 17 tylko pętlują na Chebziu, a 1 przelatuje opłotkami Rudy 1 i do Chebzia dojeżdża zazwyczaj pusta. Nie mówiąc już o tym, że duża Halemba czy Bielszowice w ogóle nie mają dostępu do sieci tramwajowej. Dziwi mnie też, że teoretycznie biedny i upadający Bytom stać na odbudowę tras tramwajowych i snucie dalszych (realnych) planów, a niby dość bogata Ruda jest w tym temacie w czarnej d...
2015-03-29 11:23:20 Autor: cham
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
O tak, pewnie, jęczcie o byciu prześladowanym przez TŚ NIECAŁY MIESIĄC po tym, jak zlikwidowaliście 18 by nie musieć babrać się z remontem.
Ojojojojoj, dlaczego po kwadratowych zakrętach na Wirku nie jeżdżą Pesy, Tramina, Bombardiery? A może wolelibyście delikatne Alstomy ze złota, które rozsypią się kompletnie na trasie do Lipin?
2015-03-29 11:44:51 Autor: Gubernator Kalifornii
---.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

Gubernator Kalifornii
9 jak najbardziej, ale z przedłużeniem do Halemby. Ponadto linia dwutorowa bezwzględnie. Brak jest linii na osi północ - południe. Wtedy to ma sens.
Oczywiście Ruda Śląska musi partycypować, inaczej mogą tylko pomarzyć o czymkolwiek...
18 zlikwidowana i dobrze, że tak się stało. Linia była niepotrzebna i spokojnie bus tam wystarczy.
@Kflik: Gliwice nie potrzebują tramwaju Sośnica - Pyskowice. To Koleje Śląskie wraz z władzami województwa i miast biegnących przy liniach kolejowych mają tu pole do popisu. Jak najbardziej więcej przystanków przy linii i pełna integracja taryfowa (piszę o tym szczegółowo tutaj: http://dl.dropbox.com/u/26069933/Prezntacja1.ppsx)
Jesli tramwaj w Gliwicach to tylko w relacji Łabędy - Kopernika - Centrum - Trynek / Sikornik. Jak najbardziej taka linia tramwajowa ma rację bytu. Tramwaj jadący wzdłuż DTŚ tylko dubluje jeżdżący już pociąg, a to już by było marnotrawstwo.
2015-03-29 11:47:21 Autor: Gubernator Kalifornii
---.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

Gubernator Kalifornii
Ponadto, to bodajrze już 3 artykuł z wypowiedziami Andrzeja Nowaka - pełnomocnika ds transportu zbiorowego.

Czy chociaż jeden pomysł został zaprezentowany przez tego pana? Realny, konkretny pomysł Rudy Śląskiej?
Dlaczego Andrzej Nowak nic nie przedstawił?
Dlaczego redaktor RK o nic nie zapytał?
Jest tyłko jęczenie i smęcenie pełnomocnika, że jest tak źle... Gorzej jak obrażone dziecko w przedszkolu...
2015-03-29 12:27:04 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
@ Gubernator Kalifornii

Owszem, obecnie gdy DTŚ już powstała inwestycje w tym kierunku by jej śladem zrobić nową linię byłby zbyt kosztowne. Choć według mnie to byłoby dobre - przyciągło by tramwaj bliżej miasta niż wykorzystanie jedynie istniejącej linii kolejowej.

To samo Pyskowice.
Tutaj według mnie trzeba rozwiązań gdzie to jednak tramwaj wykorzysta infrastrukturę kolejową - ale jednak na pewnych odcinkach wjedzie w miasto - jak tramwaj (np. w samych Pyskowicach na końcu trasy).
Takie rozwiązania są w niektórych miastach świata i to jest według mnie bardzo dobre. Połączenie jedynie śladem linii kolejowej to za mało - ale i tu nic się nie dzieje........
2015-03-29 12:41:14 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
"Tramwaj jadący wzdłuż DTŚ tylko dubluje
jeżdżący już pociąg, a to już by było marnotrawstwo. "

Nie dubluje bo może obsłużyć znacznie więcej miejsc.
Np. zatrzymałby się znacznie bliżej Politechniki Śląskiej,lepiej obsłużyłby Sośnicę, zatrzyma się bliżej rynku, itd. Wtedy kolej do ruchu na ciut większe odległości np. do Katowic.

Oczywiście to samo można zrealizować wykorzystując infrastrukturę kolejową - nie będie to jednak aż tak dobre (większe odległości od wszystkiego) a inwestycja równolegle z budową DTŚ pozwoliłaby na obniżenie kosztów.

Obecnie faktycznie lepiej wykorzystać istniejącą linię kolejową, ale jak pisałem upierałbym się nad tym by był to tramwaj jedynie wykorzystujący infrastrukturę kolejową, taki który w pewnych miejscach (np. Pyskowice ale i..Zabrze) zjedzie bardziej w miasto.

Dodatkowo im mniej wykorzystywania infrastruktury PLK tym...lepiej. PLK będzie naliczać kosmiczne stawki za dostęp.
Przykładowo Gliwice - do Gliwice Sośnica przez punkty Gliwice Glb , Gliwice Roz.581, Gliwice Gla odcinek 3,9km to w obecnych warunkach 13,90PLN (!)
Gdyby taki odpowiednik tramwaju miał kursować co 20 minut przez 16 godzin to dziennie jest to 1334PLN, miesięcznie ok 40 tysięcy PLN, rocznie prawie pół miliona PLN. Nie jestem pewien czy to są rzeczywiste koszty generowane przez kursowanie takiego połączenia "tramwajopodobnego"?
Więc najpierw jeszcze trzeba coś z metodą wyliczania stawek PLK zrobić...
2015-03-29 13:18:08 Autor: wasiu
---.man.tk-internet.pl
@ Gubernator Kalifornii

Byłeś kiedyś na Sośnicy, wiesz gdzie tam przebiega linia kolejowa? Spójrz na mapę, to od razu rzuci Ci się w oczy, że tory kolejowe omijają te osiedle szerokim łukiem. Jakiekolwiek tory, bo wykorzystywana obecnie w ruchu pasażerskim Gliwice - Kato nawet o Sośnicę nie zahacza, a w ostatnich latach funkcjonowania linii Gliwice - Kato Ligota przez Makoszowy na stacji w Sośnicy wsiadali/wysiadali pojedynczy pasażerowie. Jedynie tramwaj ma szanse lepszej penetracji tego osiedla, bo szynobusu czy kibla nikt Ci między bloki nie wpuści.
2015-03-29 14:35:20 Autor: Gubernator Kalifornii
---.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

Gubernator Kalifornii
@Kflik, @wasiu

Ściągnijcie, przeczytajcie, przeanalizujcie moją pracę: http://dl.dropbox.com/u/26069933/Prezntacja1.ppsx

, a potem oceniajcie moje wpisy.

Ja jestem zabrzaninem, który mieszka w dzielnicy Maciejów graniczącej z Sośnicą. Kiedyś mieszkałem w Makoszowach i jeździłem osobówką relacji Katowice Ligota - Gliwice o 7:15 z Zabrza Makoszowy i pociąg był codziennie pełny w dni robocze. W Sośnicy wsiadało około 20 osób - znacznie więcej, niż raczysz podawać wasiu.

Teraz fakty - teksty o tramwaju przy DTŚ lub/i do Sośnicy to tylko mrzonka kompletnie nierealna. Powód? Potężne koszty budowy, brak możliwości wtrasowania linii tramwajowej w już praktycznie istniejącą DTŚ, brak możliwości przeprowadzenia tramwaju poza ulicami w centrum Gliwic, tym bardziej, że jest na tym samym kierunku linia kolejowa. Teraz koszty takie musiałoby ponieść miasto Gliwice, co jest kompletnie abstrakcyjne i nierealne.
Co do wspólnego biletu integrującego kolej, tramwaje, busy i trolejbusy to zalet nie da się niczym obalić. Brak tylko chęci poszczególnych włodarzy wchodzących w skłąd KZKGOP, marszałka województwa i bandy osłów w Kolejach Śląskich. Tu naprawdę spełnia się w całości przysłowie: Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść"

Co do kosztów uruchamiania pociągów: Pociągu już tamtędy jeżdżą!!! W godzinach szczytu co pół godziny. Skoro chcemy co 20 minut, to w ciągu godziny dodajemy tylko jeden dodatkowy kurs!!! Koszty PLK są, jakie są... Ale tramwaj nie jeździ za darmo! Jego infrastruktura również sporo kosztuje! 1 wozokm kosztuje około 12-15zł.
Słynne KRR jak najbardziej ma rację bytu!!! Unia Europejska w ramach swoich funduszy jak najbardziej dałaby kasę na ten projekt, tylko nie ma na Górnym Śląsku klimatu na takie działania... Województwem i poszczególnymi gminami zarządzają ludzie mierni, którzy traktują komunikację zbiorową jako kulę u nogi... Niestety...

Mądre, efektywne, oszczędne i zarazem sprawne zarządzanie komunikacją zbiorową w GOP można osiągnąć tylko wykorzystując istniejącą infrastrukturę i dopasowując ją do potrzeb mieszkańców, robiąc odpowiednią sieć połączeń zsynchronizowanych na przesiadki, eliminując dublujące się środki transportu, co w GOP jest nagminne...

Wracając do Gliwic:
- Sośnica przystanek tuż przy osiedlu przy ulicy Knurowskiej
- Zabrska - przystanek przy wiadukcie
- Kopernika - przystanek tuż przy osiedlu
- Łabędy - przystanki w samym centrum dzielnicy
Wszystko dokładnie widać w mojej prezentacji, której link przedstawiłem na samym początku mojego tekstu.

Ja wiem, że każdy z was chciałby mieć tramwaj lub inny środek transportu spod drzwi domu, do drzwi szkoły, czy pracy, etc... Nawet nie dostrzegacie możliwości, jakie drzemią w Gliwicach...

Wystarczy przyjrzeć się na funkcjonującą komunikację zbiorową, żeby zobaczyć, że największy ruch jest w ciągu Kopernika - - Szobiszowice - Centrum - Trynek/Sikornik, gdzie kursują całe stada autobusów przegubowych stojące w korkach. Tam nie ma alternatywy... Tam powinien znaleźć się tramwaj i jak najbardziej jest to możliwe i na siebie zarobiłoby!

W ciągu Łabędy - Kopernika - Centrum - Sośnica, alternatywa jest - KOLEJ, która zapewnia dodatkowe korzyści - bezpośrednie połączenie z resztą miast GOPu leżących na linii...

Korzyści są znacznie większe wykorzystując kolej, niż budując linię tramwajową w ciągu DTŚ... Potrzeba tylko inwestycji i wspólnej taryfy...
@Kflik - ponadto nic nie przeszkadza, aby wprowadzić na tory kolejowe lekkie tramwaje, które np. w Pyskowicach wyjeżdżałyby na oddzielny tor wprost do miasta. Z drugiej jednak strony Pyskowic na to nie stać, ale stać ich na uruchomienie busu wprost pod stosjący na peronie pociąg, który szybko i sprawnie zabierze dalej mieszkańców znacznie szybciej do centrum Gliwic, ale i dalej do Zabrza, Chorzowa, Katowic, etc! Dla mieszkańców dużo dalej, szybciej, a zarazem taniej i efektywniej.
Naprawdę zastanówcie się i weźcie pod uwagę wszystkie możliwości i aspekty funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Jest bardzo dużo możliwości wykorzystać tego, co już mamy na Górnym Śląsku!
2015-03-29 14:38:34 Autor: Gubernator Kalifornii
---.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

Gubernator Kalifornii
Jeszcze raz: do kolei może dojeżdżać w bardzo krótkim takcie bus objeżdżający osiedle. Szybko, efektywnie i wprost pod przystanek kolejowy. W GOPie rzadko istnieją takie linie objazdowe, ale mają one bardzo duże znaczenie dla lokalnej społeczności: kościół, szkoła, etc. Pracujący, lub uczący się w innych częściach miasta dojadą tymi liniami sprawnie do szybkiej kolei! Przykładem w Sośnicy jest linia 259. Nic prostszego!
2015-03-29 15:33:40 Autor: wasiu
---.man.tk-internet.pl
@ Gubernator Kalifornii
Nie chcę się z Tobą kłócić, bo skoro jesteś miejscowy, to na pewno lepiej zorientowany ode mnie. Ja miałem tylko pod koniec lat 90. wątpliwą przyjemność podróżowania z Gliwic do Rybnika (kilka razy) i jakiegoś tłoku w pociągu wtedy nie było. Z resztą kilka miesięcy później linię zamknięto.
Chciałbym tylko zauważyć jedną rzecz - piszesz o połowie lat 90. być może o końcówce, kiedy był trochę inny model transportu na GŚ. Teraz masz znacznie więcej aut, powstały nowe drogi, ludzie w wielu miejscach odzwyczaili się od korzystania z kolei. Teraz chcesz uruchomić szynobus, który będzie jeździł opłotkami dużego osiedla - na co liczysz, na sukces frekwencyjny? Podobny błąd popełniły władze Wrocławia, które miast budować linię tramwajowa na Psie Pole wymyśliły sobie autobusy dowozowe na stacje PKP, które są w większości przez mieszkańców Psiaka olewane, bo to zapchajdziura a nie rozwiązanie docelowe.
Nie wiem dlaczego na Górnym Śląsku jest takie pomieszanie roli jeżeli chodzi o środki transportu. Przecież kolej powinna spełniać funkcję transportu w skali aglo ew. w skali dużego miasta natomiast penetrację osiedli i transport wewnątrzmiejski należy zostawić tramwajom i autobusom. U was zaś po za 2 liniami kolejowymi transport aglo zapewniają autobusy, a tramwaje to już w ogóle pomieszanie z poplątanym.
2015-03-29 17:20:54 Autor: Gubernator Kalifornii
---.centertel.pl

Gubernator Kalifornii
Nie chcę uruchamiać szynobusy, bo i po co?
Wystarczy dobudować przystanki i pozwolić obecnie kursujacym Elfom i Flirtom zatrzymywać się tam.
Komunikacja tramwajowa sama w sobie jest również droga i powinna także stanowić oś transportową.
Może i przystanek byłby na obrzeżu Sośnicy, ale jego położenie i rola jest jak najbardziej wysrarczajaca, żeby uzasadnić budowę przystanku. Możesz mi uwierzyć, że chętnych byłoby z miesiąca na miesiąc więcej. Zbyt wiele przez wiele lat przeszedłem jeżdżąc komunikacją w GOP, żeby się mylić w mojej ocenie sytuacji.
Oczywiście to moja ocena subiektywna, ale kończąc studia transportowe, znam się trochę na tym, o czym mówię ;)
2015-03-29 18:30:20 Autor: Rekin
---.dynamic.chello.pl
Gubernator, jeśli coś Ci się wydaje, to nie znaczy że tak jest.
2015-03-29 21:21:59 Autor: wasiu
---.man.tk-internet.pl
Gubernatorze, ale sam przyznajesz, że stacja byłaby na obrzeżu Sośnicy, a więc ludzie musieliby do niej dojść, co w przypadku jej południowej części zajęłoby sporo czasu. Nie mówiąc już o tym, że Sośnica to raczej niebezpieczne osiedle i spacer tam nie należy do najprzyjemniejszych, zwłaszcza na odludnych terenach. Jadąc pociągiem zaś moglibyśmy bez problemu dojechać do Focus czy Forum ale już jadący do Rynku, urzędów czy Polibudę musieliby znowu drałować z buta lub przejechać komunikacją zbiorową. Nie mówiąc już o tych dla których celem jest strefa - także sam widzisz, że możliwości kolei w przypadku podróży wewnątrzmiejskich w Gliwicach nie są największe. Nie znaczy, że należy rezygnować z budowy dodatkowych przystanków ale tramwaju, mogącego penetrować osiedla to raczej nie zastąpi.
2015-03-29 21:51:34 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
"największy ruch jest w ciągu Kopernika - - Szobiszowice - Centrum - Trynek/Sikornik, gdzie
kursują całe stada autobusów przegubowych stojące w korkach. Tam nie ma alternatywy... Tam
powinien znaleźć się tramwaj "

a to oczywiście, że powinno być.
2015-03-29 21:54:29 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
za to gdyby w końcu mieć wspólny bilet (Za normalną cenę tzn nie dwa-trzy razy drożej) na pociąg i autobus
to można by zmienić 870.

Może niech..przejedzie przez tą Sośnicę...:P nawet zamiast Zabrza.
Gliwice Plac Piastów - Kujawska (Politechnika Śląska) - Sośnica (Sikorskiego) - DTŚ do Katowic ale co jakiś czas przystanki i może dodatkowo zjazd na Rudę Śląską Wirek i Nowy Bytom ;)
2015-03-29 22:05:18 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
Sama stacja w Sośnicy gdyby powstała, to raczej służyłaby jadącym do Katowic a nie do Gliwic. (chyba, że ktoś miałby blisko). Tak jak przy wielu stacjach (zwłaszcza tych poza centrum) powinien tam być duży parking.
2015-03-30 08:49:57 Autor: szczur
---.dynamic.mm.pl
Powtórzę po raz kolejny: 18 miała jak najbardziej sens. Z Rudy Południowej do Rudy 1 cały czas jest obszar zabudowany blokowiskami i familokami. To, że jeździła pusta, wynikało tylko z tego, że jeździ tam stado busiarni, a 18 co pół albo co 1 godzinę. Do Bytomia też mało kto jeździł, bo minutę przed 18 odjeżdżał 146 albo 39.
Co do bezpieczeństwa, to NIC nie stało na przeszkodzie, żeby jeździł tam tabor z drzwiami po obu stronach (jak na linii 10) i były dwukierunkowe przystanki od strony chodnika. No, ale przepisy, regulaminy. Niedasie.
2015-03-30 10:32:00 Autor: Kflik
---.60.129.178
@szczur

zgadzam się.
a problem dublowania linii tramwajowych przez autobusowe jest powazny, do tego cżesto brak wspólnych przystanków węzłowych i zbyt niska czestoliwości kursowania tramwaju - dopełnia obrazów zniszczenia.
Do tego jeszcze ten bzdurny fakt, że bilet miesięczny na autobus i tramwaj jest droższy od biletu tylko na autobus...



choć skierownanie linii w stronę Zabrza byc może byłoby jeszcze lepsze. niż kierunek na Rudę Chebzie. Wtedy mogłaby powstać pętla;)
Bytom - Zabrze - Ruda - Bytom
2015-03-31 07:24:40 Autor: aron mędrzec parczewski
---.nette.pl
Dublowanie linii trombajowej przez autobusy musi być, bo ludzie nie zagłosują na tego co zlikwidował autobus. Natomiast zagłosują na tego co zlikwidował trombaj, czego przykładem Franek.
Tramwaje
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony