Partnerzy serwisu:

Rozmowy telefoniczne w Pendolino? PKP IC przemyśli tę opcję

Jakub Madrjas 29.08.2018 6,6k

Rozmowy telefoniczne w Pendolino? PKP IC przemyśli tę opcję
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Pudło pociągów Pendolino bardzo mocno tłumi sygnał telefonii komórkowej, przez co prowadzenie rozmów jest możliwe właściwie tylko w przedsionkach. Przy okazji umowy na montaż Internetu w Pendolino Alstom zaoferował PKP Intercity możliwość wzmocnienia sygnału prywatnych telefonów. Przewoźnik zastanawia się, czy z niej skorzystać.
Wczoraj PKP Intercity podpisało z Alstomem wartą 31,7 mln złotych umowę na dostawę bezprzewodowego internetu na pokładu ED250 Pendolino. Kwota jest wysoka (ponad 1,5 mln zł za jeden pociąg), choć trzeba pamiętać, że obejmuje ona również szkolenia, pięcioletnie utrzymanie urządzeń oraz wykonanie usługi operatora przez Alstom – czyli jest to całościowy pakiet usług.

Przy szacunkowych przewozach kategorii EIP na poziomie 4,5 mln pasażerów (taki był ostatni opublikowany plan – na 2016 rok) oznacza to dopłatę do internetu w tym okresie na poziomie 1-2 zł w każdym bilecie. Warto przypomnieć, że przed czterema laty T–Mobile uruchomił Internet w 150 wagonach bez żadnych opłat ze strony przewoźnika. Ceną były za to okleiny reklamowe na wagonach – w tym oknach – oraz konieczność wyrażenia przez pasażerów zgód marketingowych, by uzyskać dostęp do sieci (po tym jak wygasła umowa z siecią T-Mobile, do której należały też nadajniki bezprzewodowego internetu w 150 wagonach, PKP Intercity zdecydowała się na inny model dostarczania usługi pasażerom).

Będzie można porozmawiać przez telefon?

Pudło pociągów Pendolino bardzo mocno tłumi sygnał telefonii komórkowej, przez co prowadzenie rozmów jest możliwe właściwie tylko w przedsionkach. Czy przy okazji montażu internetu zamontowane zostaną powtarzacze (repeatery) sygnału, które umożliwią pasażerom normalne rozmowy? Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk powiedział „Rynkowi Kolejowemu” że w umowie zapisano możliwość montażu takich urządzeń za dodatkową opłatą. Przewoźnik nie zdecydował jeszcze, czy skorzysta z tej opcji.

– Pasażerowie skarżą się, że nie mogą zadzwonić, ale najważniejsze jest dla nich Wi-Fi – twierdzi Chraniuk, dodając, że przez sieć bezprzewodową również można prowadzić rozmowy (przez VoIP – przyp. JM). – Czas pokaże, czy skorzystamy z tej opcji. Ja osobiście nie do końca sobie wyobrażam co będzie, jak kilkudziesięciu pasażerów nagle zechce rozmawiać przez telefon. Wystarczy zobaczyć, jak oblegana jest strefa ciszy – powiedział Chraniuk.

Znamy harmonogram montażu

Plan montażu internetu w składach przedstawił nam wiceminister Andrzej Bittel. Jak podał, pierwszy skład ED250 zostanie wyposażony w Wi-Fi w terminie 13 tygodni od zapłaty zaliczki. Montaż internetu w drugim składzie będzie trwał od 9 do 18 tygodnia od podpisania umowy, a w kolejnych składach montaż będzie rozpoczynał się co 3 tygodnie. Poza kolejnością internet będzie montowany w składach wyłączonych w wyniku wypadków w Ozimku i Modlinie.

Członek zarządu przewoźnika Jarosław Oniszczuk zapewnił w rozmowie z „RK”, że montaż nie będzie miał wpływu na eksploatację pojazdów i to pomimo tego, że większość składów przeszła już naprawę P4, wiążącą się z dłuższym wyłączeniem z ruchu. – Internet będzie zakładany podczas czynności bieżącego utrzymania, głównie poziomu P2 – zapewnił Oniszczuk.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony