Rogowska KW: Dobry ubiegły rok i niepewna przyszłość
jar, Rynek Kolejowy ⚫ 18.04.2016 ⚫
383

Rafał Jasiński
W ubiegłym roku pociągami Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała przejechała rekordowa liczba podróżnych od czasu przejęcia linii przez organizację pozarządową. Niestety, stan techniczny linii zmusił zarządcę do wyłączenia z przewozów pasażerskich części trasy i, mimo braku własnych środków, do wykonania pilnych prac na innym odcinku.
Rosnące przewozy
Infrastruktura wymaga napraw
Pociągi rozkładowe już od końca kwietnia
Dla rogowskiej wąskotorówki ubiegły rok był udany. Jesienią odbyło się duże wydarzenie – 100. istnienia Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała. Obchody, podczas których kursowały pociągi specjalne prowadzone m.in. parowozem KP4-3772, przyciągnęły tłumy. Na naszym portalu opublikowaliśmy relację z tego wydarzenia.
– Najważniejszym wydarzeniem roku 2015 na KWRRB były wrześniowe obchody jubileuszu 100-lecia naszej kolei. Przygotowania rozpoczęły się wiele miesięcy wcześniej i wymagały dużego zaangażowania wolontariuszy naszej fundacji. Koordynacja przygotowań technicznych i pozyskania środków na sfinansowanie tego wydarzenia była trudnym przedsięwzięciem – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Adam Wawrzyniak, Prezes Zarządu Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych. – W tym miejscu warto podziękować wszystkim zaangażowanym, nie tylko wolontariuszom, ale także samorządowcom i partnerom wydarzenia – dodaje.
Niezależnie od tego wydarzenia, zarządca kolei prowadził przewozy turystyczne. Z pociągów kursujących według rozkładu jazdy oraz składów uruchamianych na zamówienie skorzystało ponad 10 tys. podróżnych – najwięcej od czasów przejęcia kolei przez fundację. Do ich przewiezienia uruchomiono rekordową liczbę pociągów.
– Wynik ten odbieramy jako pozytywny rezultat naszych kilkunastoletnich społecznych prac przy tym zabytku. Należy podkreślić, że od 2008 roku nasza kolej notuje rok po roku regularny wzrost liczby przewiezionych turystów – informuje A. Wawrzyniak.
Infrastruktura wymaga napraw
Niestety, także w ubiegłym roku ujawniono zły stan infrastruktury kluczowego dla prowadzenia przewozów odcinka.
– W wyniku regularnego przeglądu infrastruktury torowej realizowanego po sezonie przewozowym wykryto szereg usterek toru. Mocno wyeksploatowane podkłady na odcinku Rogów – Rawa Mazowiecka spowodowały konieczność wyłączenia z ruchu pasażerskiego pierwszych 30 km z liczącej 49 km trasy. Pozostała jedynie możliwość prowadzenia podsyłu próżnych składów i kursowania pociągów roboczych – wyjaśnia Wawrzyniak. – To dość niezwykła sytuacja, aby równocześnie z hucznymi obchodami 100-lecia i wyborem na największą atrakcję turystyczną województwa pojawiło się widmo zawieszenia ruchu i zamknięcia zabytkowej kolei – dodaje.
Dla utrzymania ruchu turystycznego fundacja zleciła wykonanie remontu odcinka Rogów – Jeżów.
– Uznaliśmy, że szybkie podjęcie prac i przywrócenie kursowania pociągów na pierwszych 8 km jest kluczowe dla dalszego funkcjonowania zabytku i zdecydowaliśmy się na zlecenie robót. Do dnia dzisiejszego wymieniono blisko 2 300 szt. wyeksploatowanych podkładów, aktualnie trwa regulacja toru w planie i profilu. Odbiory zaplanowano na 16 kwietnia – wyjaśnia Prezes Zarządu.
W momencie podpisywania umowy, a także obecnie, organizacja pozarządowa nie dysponuje środkami na sfinansowanie prac.
– Nie mając środków na koncie podjęliśmy ryzyko i podpisaliśmy umowę, zlecając roboty torowe warte przeszło ćwierć miliona złotych. Jeżeli fundacja nie spłaci zadłużenia do końca tego roku, grozi jej bankructwo. Czekamy na odpowiedź instytucji, do których wystąpiliśmy o wsparcie – podaje Wawrzyniak. – Osoby fizyczne zachęcamy do wsparcia 1% podatku dochodowego. To może pomóc spłacić zobowiązania finansowe – apeluje.
Pociągi rozkładowe już od końca kwietnia
Niezależnie od skomplikowanej sytuacji zarządcy, rozkładowe pociągi muzealne rozpoczną kursowanie już w niedzielę 24 kwietnia. Skład będzie kursował na odcinku Rogów – Jeżów – Rogów. W ciągu dnia pojadą 4 pary pociągów.
Zarządca opublikował roczny rozkład jazdy. Pociągi ogólnodostępne będą jeździły we wszystkie niedziele od końca kwietnia do końca września. Dodatkowe kursy zaplanowano w tzw. długie weekendy, z których dwa będą w maju, a jeden w sierpniu. Bilety normalne kosztują 12 zł (przejazd w jedną stronę) i 17 zł (tam i powrót), dzieci w wieku od 4 do 18 lat mogą nabyć bilety ulgowe (w cenach odpowiednio 8 i 12 zł). Dzieci w wieku 0-4 lata nie muszą ponosić opłat, również przewóz rowerów i wózków dziecięcych jest bezpłatny. Obok przejazdu turyści mogą zwiedzać izbę muzealną oraz skorzystać z ogniska w Jeżowie, przy którym znajdzie się stoisko z m.in. miejscowymi wyrobami wędliniarskimi.
Komentarze:
Rozkład jazdy

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |