Partnerzy serwisu:

Rogów: Wagon pocztowy wzbogacił ekspozycję FPKW [zdjęcia]

Roman Czubiński 01.10.2019 97

arrow
arrow
Rogów: Wagon pocztowy wzbogacił ekspozycję FPKW [zdjęcia]
fot. Roman Czubiński
Rogów: Wagon pocztowy wzbogacił ekspozycję FPKW [zdjęcia]
Rogów: Wagon pocztowy wzbogacił ekspozycję FPKW [zdjęcia]
Rogów: Wagon pocztowy wzbogacił ekspozycję FPKW [zdjęcia]
Rogów: Wagon pocztowy wzbogacił ekspozycję FPKW [zdjęcia]
Rogów: Wagon pocztowy wzbogacił ekspozycję FPKW [zdjęcia]
Rogów: Wagon pocztowy wzbogacił ekspozycję FPKW [zdjęcia]
Rogów: Wagon pocztowy wzbogacił ekspozycję FPKW [zdjęcia]
Rogów: Wagon pocztowy wzbogacił ekspozycję FPKW [zdjęcia]
Rogów: Wagon pocztowy wzbogacił ekspozycję FPKW [zdjęcia]
Wystawa zabytkowego taboru na stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy wzbogaciła się o przekazany przez Pocztę Polską ambulans typu 304C. Po odnowieniu będzie mieścił wystawę na temat przewozu poczty koleją.
Jak podkreśla prezes Fundacji Adam Wawrzyniak, z inicjatywą przekazania pojazdu wystąpiła sama Poczta Polska. – Z reguły to my wyszukujemy wycofany z eksploatacji tabor i staramy się o jego pozyskanie. Tym razem jednak to dotychczasowy właściciel postanowił przekazać nam co prawda niejeżdżący od wielu lat, ale kompletny wagon pocztowy i umożliwić nam zachowanie go dla przyszłych pokoleń – podkreślił. Inicjatorem całego przedsięwzięcia był łódzki dyrektor Poczty Polskiej Janusz Michalik.

Dzięki PKP PLK transport wagonu na trasie Łódź Kaliska (miejsce odstawienia wagonu przy dawnych magazynach pocztowych) – Rogów mógł odbyć się nieodpłatnie. Firma RailTech wykonała natomiast również bez wynagrodzenia przegląd techniczny wagonu, niezbędny w celu włączenia go w skład pociągu. Transport wagonu odbył się w nocy. – Wykorzystaliśmy bocznicę do stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy, której łączność z linią nr 1 i przejezdność dzięki naszym zabiegom i współpracy z PKP PLK została utrzymana – informuje Wawrzyniak.

– Współczesna logistyka pocztowa wymaga zmian. Od 2011 r. Poczta Polska nie korzysta już z ambulansów kolejowych. Chcemy jednak zachować pamięć o historii współpracy poczty z koleją – dodał wiceprezes Poczty Polskiej Andrzej Bodziony. Wagony 304C były produkowane przez wrocławski Pafawag od 1980 r. Eksploatacja przekazanego FPKW egzemplarza zakończyła się w 2001 r. Po renowacji, w czasie której zostanie przywrócone oryginalne, oliwkowozielone malowanie, wagon będzie pełnił funkcję edukacyjną i muzealną. – Już w 2005 r. Poczta Polska wspierała FPKW przy rekonstrukcji wąskotorowego wagonu pocztowego z 1928 roku – przypomniał Bodziony.

Fundacja planuje rozbudowywać eksponowaną w Rogowie kolekcję taboru normalnotorowego. Na razie składają się na nią trzy lokomotywki manewrowe i dwuosiowy wagon kryty, do których dołączył właśnie wspomniany ambulans pocztowy. – Planujemy pozyskać jeszcze dwuosiową węglarkę i cysternę, w miarę możliwości – przedwojenne. Współpraca kolei wąsko- i normalnotorowej oraz obecność taboru normalnotorowego przy stacji stycznej była czymś normalnym – argumentuje prezes. Cała kolekcja taboru liczy ok. 150 zabytkowych jednostek taborowych, w większości – wąskotorowych.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony