Partnerzy serwisu:

Punktualność pociągów mocno spada. Mamy wyniki za drugi kwartał 2022

inf. pras. UTK, oprac. ms. 17.08.2022 2,7k

Punktualność pociągów mocno spada. Mamy wyniki za drugi kwartał 2022
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Urząd Transportu Kolejowego opublikował oficjalne dane dotyczące przybycia pociągów na czas w II kwartale 2022 r. Dane są niepokojące zwłaszcza w odniesieniu do spółki PKP Intercity oraz przewoźników towarowych.
Jak informuje UTK, do stacji końcowej punktualnie przyjechało blisko 90% pociągów pasażerskich oraz ponad 44% pociągów towarowych. Punktualność w przewozach pasażerskich była niższa o 1,3 punktu procentowego w porównaniu do i tak złego I kwartału tego 2022 roku, zaś w przypadku pociągów towarowych wzrosła o 2,2 punktu procentowego. Przewoźnicy kolejowi uruchomili w II kwartale 2022 r. ponad 445 tys. pociągów pasażerskich oraz ponad 114 tys. pociągów towarowych.

Przewozy pasażerskie

Urząd podaje, że od 1 kwietnia do ostatniego dnia czerwca 2022 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 89,7% pociągów pasażerskich (przy opóźnieniach powyżej 5 minut 59 sekund). Najwyższy poziom punktualności pociągów pasażerskich w II kwartale odnotowano w kwietniu – 91,7%. Później było już tylko gorzej: w maju współczynnik ten osiągnął wartość 90,4%, natomiast w czerwcu – 87,2%.

Wśród przewoźników realizujących stale codzienne kursy najwyższy wskaźnik punktualności w II kwartale odnotowała Warszawska Kolej Dojazdowa – 99,5% (to nie dziwi nigdy, gdyż operuje ona na izolowanej od całości sieci linii). Największy przewoźnik dalekobieżny – PKP Intercity osiągnęło współczynnik punktualności na poziomie 68%. To o prawie dwa punkty procentowe gorzej niż w pierwszym kwartale, gdy ta osiągnęła wartość 69,78%. W wakacje te wskaźniki są jeszcze gorsze. Nieoficjalne dane, do których dotarł „Rynek Kolejowy” wskazują, że w lipcu tylko 63,07% pociągów docierało do stacji końcowych na czas!

–  Średnie opóźnienie pociągów pasażerskich w II kwartale obliczone jako iloraz łącznego czasu opóźnionych pociągów na stacji końcowej i liczby tych pociągów wyniosło ponad 24 minuty dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz blisko 10 minut dla wszystkich opóźnionych pociągów – poinformował Urząd.

Przyczyny opóźnień przypisywane są przez zarządcę infrastruktury do odpowiednich grup określonych w instrukcji PKP PLK. Przyczynami powodującymi najwięcej czasu opóźnień pociągów nieuznawanych za punktualne na sieci PKP PLK były: „Tabor”, „Przyczyny zewnętrzne”, a także „Przyczyny wtórne”. Zwłaszcza ten ostatni wskaźnik jest niepokojący, ponieważ identyfikuje te opóźnienia, które są efektem spóźnień poprzednich pociągów dojeżdżających do stacji końcowej. Na domiar złego – takie pociągi opóźnione odjeżdżają już ze stacji początkowej.

– Było to odpowiednio 26,8%,17,9% oraz 14,7% czasu wszystkich opóźnień dla których przypisano przyczynę powstania opóźnienia. Wg liczby opóźnień udział tych przyczyn to odpowiednio 27,1%, 18,1% oraz 9,8% – czytamy w komunikacie UTK.

Skąd biorą się wielkie opóźnienia?

Wg dokładnych kodów opóźnień pierwsze trzy główne przyczyny to: 64-2. Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw), 71-1. Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane Przedsiębiorstwu Kolejowemu, od którego przyjmowany jest pociąg , 64-1 WCJ. Wydłużony czas przejazdu. Podczas gdy pierwsze dwie przyczyny często doprowadzają do sytuacji zatrzymania ruchu na dłuższy czas, to w przypadku trzeciej z nich powstałe w jej wyniku opóźnienie najczęściej nie przekracza kilkunastu minut, a trzecie miejsce w łącznym czasie trwania wynika z bardzo dużej liczby takich opóźnień.

W II kwartale liczba najbardziej dotkliwych opóźnień na sieci, które przekraczały 120 minut wyniosła 693 opóźnienia, zaś ich łączny czas to 167,1 tys. minut. Opóźnienia te stanowiły ponad 12% wszystkich przypisanych opóźnień pod względem czasu, ale niecałe 0,5% pod względem liczby opóźnień. Wśród tych opóźnień dominowały te związane z kodami 71-1. Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane Przedsiębiorstwu Kolejowemu, od którego przyjmowany jest pociąg (44,7% czasu i 36,2% liczby), 70-1. Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane Przedsiębiorstwu Kolejowemu, któremu przekazywany jest pociąg (10,4% czasu i 5,2% liczby), 64-2. Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw), )8,5% czasu i 12,8% liczby), 90-5. Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi (5,9% czasu i 8,5% liczby).

Przewozy towarowe

W drugim kwartale 2022 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 44,2% pociągów towarowych. Najwyższą punktualność w tym okresie odnotowano w kwietniu – 44,8%. W maju współczynnik wyniósł 44,5%, natomiast w czerwcu 43,4%. Średnie opóźnienie pociągu towarowego w II kwartale wyniosło 769 minut. Pomimo lepszego wyniku punktualności pociągów towarowych nadal największym problemem są opóźnienia powyżej 120 minut.

Prezes UTK: Coraz gorsza punktualność

– W II kwartale punktualność pociągów pasażerskich uległa pogorszeniu. Punktualny przyjazd do celu podróży jest jednym z ważnych elementów ocenianych przez klientów kolei. Dlatego trend spadku punktualności jest niepokojący i z uwagą analizujemy działania jakie obecnie podejmują i planują podjąć podmioty kolejowe w celu zmniejszenia ryzyka opóźnień. Utrzymanie taboru, działanie urządzeń zasilania, planowanie robót inwestycyjnych, czy planowanie obiegów pociągów – to czynniki, których wpływ na punktualność można zmniejszyć poprzez odpowiednie działania – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony