Partnerzy serwisu:

Przewozy R/regionalne – nowy etap

Rynek Kolejowy 04/2014 29.03.2014 82

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
Komentarze:
2014-03-29 09:26:13 Autor: metropolitan.
---.dynamic.chello.pl
Przewozy Regionalne - wiecznie dążące do oddłużenia...
2014-03-29 09:46:38 Autor: aron mędrzec parczewski
---.nette.pl
trzeba wprowadzić opłatę za wjazd samochodem osobowym do centrów miast powyżej 500 tys. mieszkańców w dni robocze
2014-03-29 09:56:01 Autor: aron mędrzec parczewski
---.nette.pl
z tymi wyborcami to bez przesady, 90% Polaków nie jeździ koleją. Zresztą tematem kampanii wyborczej będzie Ukraina + ew. kolejki do lekarza a nie jakaśtam kolej regionalna.
2014-03-29 11:06:46 Autor: amigo.ze.szwecji
---.opera-mini.net
Indoktrynacji ciąg dalszy :-)
2014-03-29 13:17:11 Autor: Kflik
---.niigata.ocn.ne.jp
więc ja także po swojemu, przedstawią moją opinię;)

Kluczowy problem według mnie w tej chwili to nie sprawy wewnętrzne u
przewoźników pasażerskich, ale kwestie infrastruktury i współpracy z
przewoźnikami kolejowymi.
W szczególności sposób ustalania stawek za dostęp do infrastruktury
(nawet sposób a nie tyle ich wielkość).

Obecnie PLK nie podaje kosztów, faktycznych, utrzymania danej linii
kolejowej, wszystko idzie do wspólnego wora i jest potem z tego tworzona
jakaś średnia przez prognozowaną ilość pociągów jakie zostaną
uruchomione i na tej podstawie płacą przewoźnicy. Ten model niestety
źle działa, a problem jest zwłaszcza na mniejszych liniach lokalnych. W
praktyce przewoźnicy (także dotujący je samorządy) próbują
oszczędzać na stawkach PLK poprzez likwidację połączeń (lub nie
odważają się na uruchomienie kolejnych). To wielka bzdura - koszty PLK
po likwidacji połączenia pasażerskiego, często wykonywanego szynobusem
- zostają praktycznie identyczne. Co więcej także np. koszty pracy i
utrzymania pracowników zostają identyczne. Jedyna większa oszczędność
w praktyce to koszty energii, ale kolej jako posiadająca wysokie koszty
stałe nie może działać w ten sposób (no i jak widać w Polsce - nie
działa).

Co gorsze, PLK gdy otrzyma mniej od przewoźników (W praktyce od
dotujących ich samorządów) nie mając niższych kosztów (jedynym
sposobem byłoby całkowite zamknięcie linii kolejowej) za jakiś czas
przy ustalaniu stawek musi te same koszty przypisać do mniejszej liczby
połączeń - czyli w długim terminie nie ma żadnych oszczędności dla
przewoźników, zmienia się generalnie tylko to, że tabor kolejowy
zamiast jeździć - stoi w krzakach a linie kolejowe leżą
niewykorzystane. Płacimy dużą kasę za kolej która stoi zamiast
jeździć.

Zmiana podejścia i rozwiązań prawnych to jedyny ratunek dla kolei w
Polsce. Transport kolejowy ma sens tylko wtedy gdy jego potencjał jest w
pełni wykorzystany i to sprawnie (utrzymanie połączeń na liniach
kolejowych o niskiej prędkości szlakowej jest drogie o pożytek z tego
niewielki - dłuższy czas przejazdu to nie tylko mniej chętnych na
podróż - w praktyce zaczynają jeździć tylko osoby które na prawdę
nie mogą inaczej - ale także kosztuje więcej bo ta sama ilość
połączeń wymaga większej ilości taboru i pracowników).

W wielu krajach stosuje się zupełnie inne rozwiązania np. w Wielkiej
Brytanii znaczna część kosztów jakie płaci się PLK przez
przewoźników franczyzowych jest wielkością stałą - niezależną od
ilości uruchamianych połączeń.
W krajach Skandynawskich stawki za dostęp do infrastruktury są
praktycznie wyzerowane. Być może u nas lepiej sprawdzą się inne
rozwiązania - ale niewątpliwie stawki kolejowe muszą zachęcać do tego
by jeździć więcej a nie mniej.
W skrajnym przypadku linii o najmniejszym znaczeniu warto się zastanowić
czy samorząd nie powinien znać pełnych kosztów utrzymania linii
kolejowych w pełni je pokrywać (lub w ramach kwoty uzupełniającej
wpływy z transportu towarowego) w zamian uruchamiając tyle połączeń
kolejowych ile uważa za stosowne (generalnie w obecnych czasach minimum to
pociąg co 2h).

Pewnym utrudnieniem w Polsce jest także podział (z punktu widzenia
podróżnego) na kolej regionalną i dalekobieżną.
To właściwie bzdura, która w wielu krajach np. u naszych południowych
sąsiadów nie występuje.
Owszem jest uzasadnienie na podział na linie typu SKM i KDP(ew. CMK można
zaliczyć dot ej kategorii), jednak większość linii w Polsce to linie o
charakterze mieszanym, gdzie często trasy "średniodystansowe" pokonuje
się albo przewoźnikiem regionalnym albo dalekobieżnym - zależnie od
tego który jest akurat o pasującej nam godzinie. Jedynie z punktu
widzenia Warszawy nie jest to może tak widoczne, być może fakt, że
prawo powstaje w Warszawie ma więc tu swoje odbicie....
Sytuacja ta prowadzi do tego, że np. po godzinie 16 z Wrocławia do Łodzi
można się dostać tylko w piątek, i jest to pociąg uruchamiany przez
przewoźnika regionalnego (mimo, że nie otrzymuje od dotacji jaką posiada
dotowany z budżetu i bez przetargu PKP IC).
W mojej opinii w większości wypadków w Polsce taryfa w pociągach
regionalnych i dalekobieżnych (zwłaszcza jeśli oba są dotowane) powinna
być identyczna a ich rozkłady jazdy skoordynowane.
Pozwoli to także na spore oszczędności gdyż z wielu miejscach nie
będzie potrzeby dublowania połączenia dalekobieżnego pociągiem
regionalnym a potem duża dziura w rozkładzie tylko będzie można je
rozmieścić bardziej równomiernie.
Dodatkowo część pociągów dalekobieżnych być może powinna posiadać
nieco więcej postoi (klasycznym przykładem był IR Bursztyn z Katowic do
Gdańska który kilka lat temu będąc jedynym pociągiem między
Częstochową a Inowrocławiem zatrzymywał się nieco częściej by
obsłużyć choć nieco ważniejsze stacje bez innych połączeń).
Takie ujednolicenie taryfowe ma też taki sens, że z punktu widzenia
przewoźnika (i np. optymalizacji wykorzystania taboru i pracowników czy
też kwestia zużycia energii) _taniej_ jest jeśli dana grupa pasażerów
pojedzie szybszym a więc krócej jadącym pociągiem - jeśli taki
istnieje, niż pociągiem zatrzymującym się na każdej stacji).

Może niepotrzebnie się tym wszystkim przejmuję...ale chciałbym by kolej w Polsce faktycznie sprawnie działała....a mam wrażenie, że kolej marnuje swój potencjał....
2014-03-29 13:19:25 Autor: Kflik
---.niigata.ocn.ne.jp
acha, ok, skoro system juz ujawnił, moja obecną lokację, pozdrowienia z kraju dwóch (w praktyce;) szybkich linii kolejowych oraz wielu innych - działających bardzo sprawnie. no ale tu jest tyle ludzi, że jest łatwiej...:D
2014-03-29 14:23:16 Autor: arrivederci
---.adsl.inetia.pl

arrivederci
To kiedy wrócą interregio np. na bohunach i zdeklasowanych jednynkach?
2014-03-29 15:09:21 Autor: DEX
---.skarzysko.vectranet.pl
PRawdziwym nowym etapem na kolei w Polsce będzie ich całkowita prywatyzacja i koniec wszelakich dotacji państwowych.
2014-03-29 15:15:12 Autor: P
---.dynamic.chello.pl
@DEX

Wracaj do gimnazjum dzieciaku...
2014-03-29 15:52:13 Autor: Olgierd_Jedlina
---.internetdsl.tpnet.pl

Olgierd_Jedlina
Bo już nikt nie pamięta, że przewozy regionalne (czy to z dużej, czy to z małej), zostały skazane na problemy dzięki *piątej* reformie Buzka. Kolejowej. Za, którą odpowiedzialny był Syryjczyk. Oraz Wasiak, która z nadania Syryjczyka, "zaimplementowała" w spółce mechanizm generowania permanentnego deficytu...
2014-03-29 16:32:55 Autor: Małopolanin
---.116.200.90
@Olgierd_Jedlina

Ja na przykład pamiętam.
2014-03-29 17:03:17 Autor: Marko34
---.multi.internet.cyfrowypolsat.pl
W Polsce kolej nigdy nie będzie atrakcyjna, bo w Polsce istnieje PLK. A to wszystko wyjaśnia.
2014-03-29 17:07:38 Autor: archiwista
---.icpnet.pl
A to było tak. Tadeusz Syryjczyk był ministrem transportu i gospodarki morskiej od 8 grudnia 1998 do 8 czerwca 2000 roku, czyli do czasu, gdy Unia Wolności pod przewodnictwem Balcerowicza zerwała umowę koalicyjną z AWS. W tym czasie Maria Wasiak była szefową jego gabinetu politycznego. 1 października 2001 roku powstała spółka PKP Przewozy Regionalne, pierwszym jej prezesem została Wasiakowa. W 2002 roku pani Maria został dyrektorem Biura Prywatyzacji PKP S.A., potem członkiem zarządu tej spółki na zawsze.

Ps.
Ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP nosi datę 8 września 2000 roku.
2014-03-29 17:23:52 Autor: Olgierd_Jedlina
---.internetdsl.tpnet.pl

Olgierd_Jedlina
Civicu-drogi... jeżeli mamy być precyzyjni, to Sejm głosował 25 lipca 2000 r. Syryjczyk, jak cała UW-olnia (teoretycznie już w opozycji do Buzka), głosowała ZA:
http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/glosowania?OpenAgent&3&84&23
2014-03-29 18:04:23 Autor: archiwista
---.icpnet.pl
Dokładnie to było tak. Rządowy projekt ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji wpłynął do Sejmu 22.09.1999 r. Uzupełniony został dwoma autopoprawkami 20.04.2000 i 27.06.2000 r.

http://orka.sejm.gov.pl/proc3.nsf/opisy/1368.htm
2014-03-29 18:17:12 Autor: archiwista
---.icpnet.pl
Ciekawe to głosowanie było. UW w całości ZA. W AWS tylko jeden był przeciw, jeden się wstrzymał. W SLD i PSL przytłaczająca większość była przeciw.
2014-03-29 18:23:05 Autor: Olgierd_Jedlina
---.internetdsl.tpnet.pl

Olgierd_Jedlina
Tak czy inaczej, Syryjczyk, jako ojciec ustanowionego systemu (chciałoby się napisać: burdelu...) powinien milczeć, miast dywagować w jaki sposób rozwiązać problem, który stworzył...
2014-03-29 18:38:30 Autor: DEX
---.skarzysko.vectranet.pl
@2014-03-29 15:15:12 Autor: P ---.dynamic.chello.pl : Stęskniłeś się za swoimi kolegami z gimbazy ? przecież masz ich pełno w swoim naturalnym otoczeniu związkowym :)
Wszystkie nieroby, którzy nie potrafią zarabiać pieniędzy na zasadach wolno-rynkowych (co się opłaca zyskuje, co nie bankrutuje) będą chcieli zachowania obecnej patologii, którą m.in. sami tworzą.
2014-03-29 20:01:47 Autor: studenciak
---.dynamic.chello.pl
W temacie Przewozów Regionalnych smutny jest fakt, że obecny prezes w trosce o wynik ekonomiczny błędnie zakłada redukcję pracy przewozowej.

W wielu wypadkach niestety oferta jest zależna od Urzędu Marszałkowskiego. A tyle jest linii ze sporym potencjałem (np. Opole - Strzelce Op. - Gliwice). Nie głupim pomysłem byłoby tu kursowanie pociągów REGIO Wrocław - Katowice w takcie 2h (przy tragicznej ofercie PKP IC na tym odcinku) z czasem przejazdu ok 3 h, na co pozwala obecna infra. Niestety dochodzą idiotyczne rezerwy modernizacyjne PLKi.

Inna kwestia, to fatalny poziom utrzymania infry na innych trasach, np. Kielce - Sędziszów - Katowice, która jest linią gdzie z kilkunastu par pociągów zostało obecnie tylko 6.

Wniosek z usamorządowienia jest prosty - samorządy sobie nie radzą zarówno finasowo, jak i organizacyjnie. Są zbyt zależne w zakresie infrastruktury od budżetu centralnego. Kolej regionalna w Polsce to ruina. Zacząć należy od ministra i głębokiej reformy całego systemu, który jest chory.
2014-03-30 10:20:36 Autor: aron mędrzec parczewski
---.nette.pl
Wniosek jest prosty - -w woj. wschodnich puciongi regionalne nie majom sensu ekonomicznego i to właśnie woj. wschodnie ciągną całą spółeczkę w dół. I stąd całe problemy. Jedynym wyjściem jest likwidacja pucionguf w woj. wschodnich i przeniesienie interesu na zachód. Ale nie. PR woli wozić 20 osób szynobusem do Zamościa niż 100 do Wrocławia. I efekty są jakie są.
2014-03-30 15:01:11 Autor: Kflik
---.ap221.ftth.ucom.ne.jp
też tak uważam, na redukcji oferty przewozowej na kolei nie da się zaoszczędzić (chyba, że będzie to pełna likwidacja linii kolejowej).

jeśli przewoźnik gdzieś wytnie, to ma tylko chwilowe oszczędności bo koszty PLK są prawie te same więc dorwą przewoźnika gdzie indziej.
2014-03-30 15:01:11 Autor: Kflik
---.ap221.ftth.ucom.ne.jp
też tak uważam, na redukcji oferty przewozowej na kolei nie da się zaoszczędzić (chyba, że będzie to pełna likwidacja linii kolejowej).

jeśli przewoźnik gdzieś wytnie, to ma tylko chwilowe oszczędności bo koszty PLK są prawie te same więc dorwą przewoźnika gdzie indziej.
2014-03-31 00:13:50 Autor: zenek
---.209.24.4
@Olgierd_Jedlina

A tak na marginesie ten stetryczały senior pseudoekspert powinien dać sobie spokój z "dobrymi radami" na temat kolei. Za jego rządów nastąpiło rozp.... kolei. I jeszcze ten dziad ma czelność wypowiadać się, jakby tu jeszcze coś spieprzyć. Bo nic mądrego więcej nie powie, tylko cały czas daje dobre rady, z których nic nie wynika.
2014-04-01 13:27:30 Autor: jurasN
---.icpnet.pl

jurasN
Syryjczyk? Nie czytam...
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony