Partnerzy serwisu:

Przewozy Regionalne ze zgodą na komercyjne połączenia Przemyśl – Lublin

Jakub Madrjas 14.02.2019 5,6k

Przewozy Regionalne ze zgodą na komercyjne połączenia Przemyśl – Lublin
fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Prezes UTK przyznał Przewozom Regionalnym otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Przemyśl Główny – Lublin. Weekendowe połączenia ruszą dopiero po elektryfikacji linii.
Od początku obowiązywania nowego rozkładu jazdy PR mogą uruchamiać połączenia komercyjne Na razie PR otrzymały decyzje dotyczące pięciu tras: Kraków – Zator, Lublin – Białystok, Wrocław – Sandomierz, Lublin – Terespol i Łódź – Gdynia. W większości przypadków okres obowiązywania tzw. otwartego dostępu jeszcze się nie rozpoczął (więcej na ten temat piszemy tutaj). Teraz UTK wydał kolejną decyzję. 

Przyznaje ona Przewozom Regionalnym otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Przemyśl Główny – Lublin – Przemyśl Główny, realizowany liniami kolejowymi nr 91 oraz 68 na okres od 29 września 2019 r. do 9 grudnia 2023 roku.

Tylko w weekendy

Jak czytamy w decyzji, na wnioskowanej trasie Przewozy Regionalne mogą uruchomić 1 parę pociągów na dobę w piątki oraz niedziele. Połączenia realizowane mają stanowić uzupełnienie oferty przewozowej zapewnianej na obszarze województwa podkarpackiego organizowanej przez właściwego organizatora publicznego transportu zbiorowego.  przypadku prac modernizacyjnych i remontowych skutkujących zmniejszeniem zdolności przepustowej na odcinkach linii kolejowych przez które przebiega trasa pociągów, kursowanie pociągów na podstawie niniejszej decyzji nie może powodować nieuruchomienia pociągów ważnych z punktu widzenia interesu społeczno-gospodarczego kraju. Dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów Przewoźnika na następujących stacjach: Przemyśl Główny,Przemyśl Zasanie, Radymno, Jarosław, Przeworsk, Leżajsk, Nowa Sarzyna, Rudnik nad Sanem, Nisko,Stalowa Wola, Stalowa Wola Rozwadów, Zaklików, Rzeczyca, Szastarka, Kraśnik, Niedrzwica oraz Lublin.

Połączenie na razie nie ruszy. - Jesteśmy gotowi na uruchomienie połączeń komercyjnych w relacji Przemyśl - Lublin, niemniej będzie to możliwe dopiero po zakończeniu inwestycji zarządcy infrastruktury, czyli w tym przypadku przede wszystkim elektryfikacji linii nr 68 na odc. Lublin - Stalowa Wola - informuje "Rynek Kolejowy" Dominik Lebda, rzecznik prasowy. Jak pisaliśmy, ma to się stać w grudniu tego roku. Aktualne zdjęcia z inwestycji publikujemy tutaj.

Pytaliśmy również PR, dlaczego zdecydowano się tylko na połączenia weekendowe, jednak rzecznik poinformował, że kwestie związane m.in. z wyborem terminów kursowania są objęte tajemnicą handlową. Jeśli chodzi o tabor, to z decyzji UTK wynika że pociągi będą prowadzone składami EN57 lub nowszymi. - Oczywiście chcielibyśmy najnowszymi, wszystko w miarę możliwości taborowych - dodaje Dominik Lebda. Przewoźnik według decyzji musi zapewnić co najmniej 10 miejsc dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Podkarpackie obawiało się konkurencji dla połączeń dotowanych

Co ciekawe, Województwo Podkarpackie przedstawiło wniosek o badanie równowagi ekonomicznej przed decyzją UTK. Jako uzasadnienie, że nowe przewozy zagrażają równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług publicznych, Województwo Podkarpackie wskazało, że posiada zawartą umowę o świadczenia kolejowych przewozów użyteczności publicznej, zawarta na lata 2017 – 2020 r. z Przewozami Regionalnymi.

W ocenie Prezesa UTK organizator publicznego transportu zbiorowego nie dokonał w istocie analizy odnoszącej się do spodziewanego spadku przychodów z umowy o świadczenie usług publicznych, której jest stroną, a ograniczył się do przyjęcia, bez wskazania uzasadnienia, że wyniki finansowe osiągnięte w 2016 r., załączone do wniosku, mają charakter stały i w 2019 będą się one kształtować na podobnym poziomie. - Ww. organizator skoncentrował swoją uwagę na przedstawieniu danych historycznych, ilustrujących rozliczenia finansowe pomiędzy stronami obowiązującej umowy o świadczenie usług publicznych na obszarze województwa podkarpackiego. Analiza wpływu uruchomienia nowego połączenia komercyjnego powinna natomiast być skierowana w głównej mierze na przyszłość, a nie na przeszłość.- napisał m. in. UTK, nie uznając wniosku województwa o badanie równowagi.

PKP Intercity jako podmiot uprawniony nie wystąpiło z wnioskiem o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, podobnie jak ministerstwo infrastruktury i województwa mazowieckie i lubelskie.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
POLREGIO
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony